1.6i 16V 100pk Ervaring met chippen focus 2 1.6 100 pk benzine?

Discussion in 'Performance' started by maikel88, Mar 21, 2014.

  1. Een vraag:

    Al bij meerdere auto's (voorheen altijd diesels) heb ik graag willen laten tunen. Nu rijd ik tegenwoordig de focus 2 fase 2 met een 1.6 liter benzine motor welke 100 pk heeft. Via http://www.unlimitedtuning.nl zie ik dat er 15 pk gewonnen kan worden (excl. een luhtfilter welke nog 6 extra pk's geeft). Zijn er hier mensen met ervaring en is het dan de 300 euro waard of is het beter om dit niet te doen?

    Ps. Mijn focus heeft 185.000 km achter zijn kiezen, is het op basis van dit gegeven verstandig om het misschien juist niet te doen?

    Ik zou erg blij zijn met tips en adviezen.

    Alvast bedankt! :)
     
  2. Verwacht geen wonderen bij een benzine zonder turbo, 6pk meer door een andere filter lijkt mij sterk. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar er zullen vast anderen zijn die het niet met mij eens zijn.
     
  3. Bedankt Niels. Nee is ook een antwoord. De weinige Pk winst in vergelijking met de prijs houd mij nog tegen. Al hoor je ook dat ze er zuiniger van gaan lopen (zou het echt waar zijn?), ik rijd bijna 30.000 km per jaar en ben een normale rijder, dus als het zo is dan vind ik het toch interessant...

    Al vrees ik dat er maar 1 manier is om daar achter te komen :S
     
  4. Die van mij is ook voorzien van een remap, maar echt zuiniger is die niet. Ik pas mij rijstijl er trouwens ook niet echt op aan. Ik deed het voor de extra power en wat meer souplesse. Lager verbruik is meer afhankelijk van je rechtervoet en ook iets van de kwaliteit van de brandstof.
    Maar het kan best zijn dat het chippen wel goede resultaten geeft bij jou. Ken 2 mondeo rijders die van 125pk naar 140/145 pk gingen en er dik tevreden over zijn.
     
  5. Bij een atmosferische benzinemotor is inderdaad relatief weinig winst te behalen door alleen chiptuning. Daarnaast is bij de 1.6 (100 PK) een vermogenswinst van 15 PK door alleen chiptuning wel erg optimistisch. Enkele gerenommeerde Engelse (Ford) tuners geven een vermogenswinst op van zo'n 9 a 10 PK. Er is echt wel meer uit te halen maar dan moet je je afvragen wat dit voor effect heeft op de betrouwbaarheid en levensduur van de motor.

    Een ander luchtfilter zal op dit type motor ook echt geen 6 PK extra opleveren. Dit zou betekenen dat je door chiptuning en een ander luchtfilter boven de 120 PK uit gaat komen. Mijns inziens zal je dit niet gaan halen.



    Mijn ervaring is dat chiptuning in theorie een lager verbruik op kan leveren maar dat je hier in de praktijk vaak weinig van merkt. Het extra vermogen went snel en als je het extra vermogen ook aanspreekt zal het brandstofverbruik niet lager worden.
     
  6. Als ik voor chiptuning zou gaan zou ik eerst aantal dingen veranderen zoals een K&N filter, vergroot gasklephuis en andere uitlaat.
    Zat er zelf ook aan te denken om te chippen maar eerst de andere upgrades rustig aan doorvoeren.
     
  7. Wat ik mij afvroeg, kun je naast vermogens winst ook winst kunnen behalen waardoor de moter zuiniger in gebruik gaat worden. Ik heb dezelfde Ford met 1.6 moter en verbruikt 1:12
     
  8. Wanneer je meer vermogen uit de motor weet te halen (hetzij door softwarematige of hardwarematige aanpassingen) hoeft deze minder hard te werken bij gelijke omstandigheden. Dit zou in theorie moeten resulteren in een lager verbuik. In de praktijk zal je het hogere vermogen gaan gebruiken waardoor je er weinig tot niets van merkt.


    Mijn Focus 2 met 1.6 Duratec (100 PK) motor is voorzien van Superchips software welke volgens opgave 9 PK vermogenswinst op zou moeten leveren. Daarnaast is mijn auto voorzien van een groter gasklephuis (custom made), K&N inlegfilter en heb ik alle restricties uit het inlaattraject verwijderd. Dit alles resulteert in een motor die veel soepeler loopt, beter accelereert zonder in te houden en een stuk feller aanvoelt. Wat brandstofverbruik merk ik total geen verschil. Zowel voor als na de aanpassingen heb ik een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 11.
     
  9. Zelf zit ik ook te twijfelen om mijn F2F2 1.6 met 100pk te laten chippen.
    Verschillende sites bekeken, de 1 belooft 8,9,12 of zoals bij UT 15 pk meer vermogen.
    En 15 tot 20 Nm meer koppel.
    15pk méér, lijkt mij ook inderdaad veel te optimistisch.
    120 pk kan wel degelijk, maar dan moet de auto al 10 pk extra vanuit de Ford fabriek mee gekregen hebben.
    Zoals bij Mickva: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1820260383#post1820260383
    Maar die kreeg er na het chippen bij UT, dus slechts 8 pk en 13Nm koppel bij.
    Dan is 300 Euro toch een fors bedrag voor 8pk, maar ik twijfel nog steeds....
     
  10. Leuk om te zien dat het hier meer mensen bezig houdt (met een d, t of dt?, geen idee).
    Bij UT op de site zag ik inderdaad ook 15 pk staan al spreekt een ieder dit eigenlijk tegen.

    @JW: Je hebt het over een K&N inlegfilter. Leg je die filter in je bestaande luchtfilterhuis of is aanpassing van e.e.a. nodig? Ik zou graag een K&N filter erin willen hebben maar weet niet goed hoe en waar te beginnen. Kun je dit eens uitleggen?
     
  11. #11 JW, Mar 22, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2014
    Ik vermoed dat 120 PK in veel gevallen inderdaad prima te behalen is met een 1.6 (met grotere mechanische en softwarematige aanpassingen is er zelfs 150 PK uit te halen). Voor zover ik heb gelezen komt het bij de 1.6 regelmatig voor dat deze meer vermogen heeft als de fabrieksopgave. Ik ben al diverse berichten tegengekomen waarbij de 1.6 standaard al rond de 110 PK had.

    Overigens denk ik wel dat er wat vermogen betreft ook wel behoorlijk verschil kan zitten in de verschillende versies van de originele software. Ik heb afgelopen jaar diverse versies van de originele PCM software uitgeprobeerd en gevoelsmatig zitten daar behoorlijke verschillen in.



    Een K&N inlegfilter vervangt het originele papieren filter. Deze wordt dus gewoon in de standaard luchtfilterbehuizing gemonteerd en er hoeft hiervoor niets te worden aangepast.
     
  12. Alleen is een inlegfilter volgens mij plat (correct me if i'm wrong) en bij mij zit er een ronde filter in. gaat dat gewoon goed?
     
  13. #13 JW, Mar 22, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2014
    Bij de late Focus 2 fase 1 en Focus 2 fase 2 heeft Ford een rond filter toegepast. De term "inlegfilter" is hierbij dus eigenlijk niet van toepassing. "Vervangingsfilter" is hier een betere benaming.

    Voor dit ronde type papieren filter heeft K&N ook een vervangend katoenen exemplaar. Dit filter heeft onderdeelnummer E-2993.
     
  14. Voorbeeld van een K&N cilindervormige vervangingsluchtfilter (E-2993):
    [​IMG]

    Op eBay zijn ze al voor onder € 56,- te krijgen >klik<
     
  15. Top heren! dat is duidelijke info. Ik ga er vanmiddag gelijk eens achteraan!
     
  16. Ja je kan er ook 300pk uithalen, ligt puur aan de hoeveelheid geld die je erin wilt steken.
     
  17. Niet teveel :)
    Ik hoef geen 300pk. Ik zou gewoon iets meer willen.
     
  18. #18 Biobak, Mar 22, 2014
    Last edited by a moderator: Mar 22, 2014
    Ik heb het destijds ook overwogen, maar niet gedaan. Mede door het geringe resultaat voor de relatief hoge kosten. De 1.6L is geen racemonster, maar als je de auto/motor goed aanvoelt, kom je meer dan makkelijk met het verkeer mee :-) Ik vind het zelf snel vanuit stilstand wegkomen.
     
  19. Chippen doe je niet alleen voor meer pk's. Ik heb mijn 1.8 zelf ook gechipt (zit nu op een ruime 140pk) puur om te kijken hoe alles reageert.
    Vervolgens mee langs de dealer gegaan en gevraagd of ze eens wilden proefrijden :lol: Die kwam met een open mond terug...... :dance:
    De auto pakt nu lekkerder op, is soepeler en is over de hele lijn sterker. Volgens de dealer voelt hij aan als een "snelle 2.0" Ik heb daar nog nooit mee gereden en kan daar dus ook geen vergelijking mee maken.

    Al met al moet je het dus niet alleen voor de pk's doen.

    Ley er wel op dat brandstof besparen met dit soort motoren (1.6, 1.8 & 2.0 benzine) er niet in zal zitten. Verschillende tuners beloven het wel maar in de praktijk zal er niets van terecht komen.
    Bij mij is het verbruik ook niet omlaag gegaan.
     
  20. Eigenlijk is het volgens mij belangrijker dat je koppel omhoog gaat .
    Heb je al gedacht over bluefin is denk ik leuker.
    Maargoed het is allemaal advies waar jij je persoonlijk keusit kan halen.
     

Share This Page