1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Enorm veel damp/vocht uit ventilatieroosters **HELP**

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefandg, 19 apr 2023.

  1. Beste Ford-rijders,

    Al een tijd heb ik een probleem met mijn Ford Focus 2017 1.5 TDCI. Telkens wanneer de motor van de auto opwarmt (na +/- 10km rijden) en de verwarming warm begint te worden, beslaat de gehele auto (zelfs de binnenspiegel en tellerpanneel). Op dit moment zie ik niks meer, niet persé handig op de snelweg..
    De hele auto voelt gelijk vochtig aan, en op sommige momenten heb ik zelfs 'nevel' uit de ventilatieroosters zien komen.
    De auto is nu een aantal keren (+/- 10 keer) bij de garage geweest, maar ze hebben niks kunnen vinden.

    Soms is het probleem even een paar weekjes weg. Wat mij dan opvalt is dat ik dit weer trigger wanneer ik de auto eens flink door trap. Vervolgens heb ik er dan weer tijden last van.
    Goed om te vermelden, het gaat hier (vermoedelijk) op waterdamp. De geur is niet zoet, hoogstens wat muf. En het laat geen residu achter op de ramen.

    Er is het volgende probeert:
    • Paravan schoongemaakt (zat wel verstopt, verhielp het probleem niet);
    • Nieuw interieurfilter (deze was kletsnat, de nieuwe inmiddels ook);
    • Airco-condensleiding gecontroleerd (zat verstopt, opgelost, maar verhielp het probleem niet);
    • Koelvloeistofreservoir gecontroleerd (mooi op peil);
    • Auto is droog (vloermatten, kofferbak etc.)
    • Aircovloeistof gecontroleerd (mooi op peil).

    Opvallende kenmerken:
    • Bij opwarmen auto/verwarming doet dit zich voor;
    • Lijkt te worden getriggerd door flink gasgeven;
    • Geen koelvloeistof;
    • Beetje een muffe geur;
    • Wanneer de temperatuur op standje vrieskast staat, krijg ik geen vocht op de ramen;
    • Airco aan of uit lijkt geen verschil te maken;
    • Verder valt mij op dat wanneer ik de auto uit zet, mijn ramen ook direct beginnen te beslaan. Wanneer ik 5 minuten later terugkom bij de auto, hangen de druppen aan mijn voorruit.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij met dit verschrikkelijke probleem helpen? Dit is nu al zeker een jaar gaande en ik raak wat hopeloos. Alvast bedankt toppers!
     
  2. Heb je ook een droge kofferbak want er moet ergens water naar binnenkomen.

    En zit de afvoer slang van het lekwater uit het kachel huis ook niet verstopt?
     
  3. #3 Koen_, 19 apr 2023
    Laatst bewerkt: 19 apr 2023
    Waarschijnlijk een open deur, maar staat je "recirculatie" niet permanent aan ?
    ... en idd de afvoer van het condenswater nog eens extra checken, en gangbaar maken
    ... en check ook eens je interieurfilter, als dat 'nat' is kun je ook iets dergelijks krijgen
     
  4. Ik vermoed een lekke voorruit
     
  5. Interieurfilter al gecheckt?
     
  6. Ja, kletsnat. Maar waar dit wegkomt is niet duidelijk.
     
  7. Lek voorruit? Komt er dan waterdamp uit de ventilatoren?
     
  8. Zal vanmiddag de afvoer van het condenswater nogmaals chacken. Vorige keer maakte dit geen verschil.
    Het interieurfilter is inderdaad kletsnat, maar hoe dit komt is niet duidelijk.
    Recirculatie staat uit ja haha.
     
  9. Beetje tegenstrijdig. Als je doortrekt heb je het.
    Maar je interieurfilter is elke keer nat.
    Dingen als lekke voorruit is een optie.
    Alleen dan zou het altijd vocht in je auto moeten zitten. Niet alleen als je doortrekt.
    Of moet zijn dat bij dermate acceleratie water over randje in je kachelhuis komt en zo meegenomen wordt.

    Uit me hoofd heeft mk3 geen parvan echt(over volle breedte). Maar twee keer boven de veerpoot een parvan. De rechtse gaat naar kachelhuis toe.

    Je koelvloeistof zakt niet dus daar kunnen we ook niet naar kijken.
    Muffe lucht duid op regenwater.

    Heb je waterlekkage in achterbak dan kan je zomaar ook waterdamp op je ruiten krijgen.

    Ja dan kan er water kachelhuis ook inlopen.
    Alleen ivm je geen parvan hebt en midden de ruit doorloopt is de kans klein.
    Anders zou je bekleding ook nat moeten zijn.

    Afvoer kachelhuis geloof ik niet. Ivm je ook dan natte bekeleding krijgt
     
  10. Ja, kofferbak is kurkdroog.
    Waar kan ik de afvoerslang van het kachelhuis vinden? Dit is altijd nog het proberen waard. Heb wel de afvoerslag van het lekwater van de airco gecheckt, weet niet of dit hetzelfde is?
     
  11. Hoe kan ik controleren op een lek voorruit? Daarnaast zie ik ook wel eens het waterdamp/nevel uit de ventilatoren komen (bij verwarming op warm). Dan lijkt mij dat toch los staan van het voorruit?
     
  12. De drain goed doorblazen zitten 2 haakse bochten in daar kan het makkelijk verstopt zitten.
    Screenshot_20230419_091642_Google.jpg
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  13. Dat is te verwachten bij een kletsnat interieurfilter, maar de oorzaak zou zeker lekkage bij de voorruit kunnen zijn wat in je filterhuis terecht komt ... Is er ooit een nieuwe voorruit geplaatst ?
     
  14. Ik geloof dat ik deze heb doorgeblazen. Zit aan de bijrijderskant onder het dashboardkastje, links van het interieurfilter toch?
     
  15. Oke, dat is dus zeker iets om te controleren. Ik durf niet te zeggen of het voorruit ooit is vervangen. Wellicht ooit door de vorige eigenaar.
    Valt er te controleren of het voorruit lek is?
     
  16. Ja, een droge interieurfilter plaatsen en je voorruit natmaken. en dan kijken of 't filter nat wordt.
     
  17. Zit idd daar, maar dan onder de kachelhuis, sommige zitten bovenop en andere aan de zijkant van de middentunnel. Water druppelt dus eruit boven op de hitteschild van de uitlaat.
     
  18. Iedereen bedankt voor het meedenken! Afgelopen zomer ben ik eindelijk achter het probleem gekomen. Er zit een stukje (afgebroken) kunststof in het aircocondens-reservoir. Wanneer dit stukje kunststof voor de drain gaat zitten die 'Bertus 7' benoemd, besloegen al mijn ruiten. Ik heb dit, omdat ik op vakantie was in Zweden, op een "Beunhaas" manier opgelost door een geperforeerde stukje glasslang in het reservoir en drain te steken. 5 maanden later nog steeds geen problemen meer gehad, dus de "Beunhaas" oplossing is here to stay!
     
  19. Jeetje maar dat is ook echt iets wat je niet verwacht zeg maar. Maar wel mooi dat het is opgelost en dat je het hier nog even meld.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  20. Tja, als de doorgang naar het slangetje verstopt dan kan het slangetje wel open zijn maar blijft het water toch in het kachelhuis staan.
    En met hard optrekken en afremmen kan zo’n los deeltje natuurlijk wel eens gaan verliggen
     

Deel Deze Pagina