En ook ik heb het...

Discussion in 'Electronica' started by dimelot, May 8, 2009.

  1. Het is een fout van Ford toch? Er mag geen water bij de bougies komen. Anders gaan ze kapot/rotten. Ik heb hier op het forum ook al meerdere keren gelezen dat mensen dit oplossen met een plaat van volvo waar men het blijkbaar wel wist.

    Nalatigheid van Ford. En wat betreft het antwoord van de BOVAG. Een monteur kan in alle voorzichtigheid een bougie eruit halen en alle extra schade die zij veroorzaken is ook op hun kosten. Jij laat je auto achter in goed vertrouwen met een bepaald probleem. Als de monteur een nieuw probleem veroorzaakt is dit niet op jou te verhalen.
     
  2. In dit geval komt het niet van de ruitensproeiers. De vriesplaatjes oftewel de koelvloeistofdop is helemaal verroest en die hebben ervoor gezorgd dat de bougie vastgeroest zat. Dus het kwam niet van boven, maar van onder.

    Ik heb besloten het door een Bovag-garage te laten maken. Dan kom ik op een wat 'schappelijker' bedrag uit. Want er staat nu intussen een rekening bij de dealer van 5 man-uren (à €100,-) en de bougies. Dus ongeveer een kleine €600!!!
    Maar.... omdat de dealer het toch wel erg vervelend vind voor me en als ik hem dus elders laat repareren worden die kosten teruggebracht naar €185!!!
    Dus dan ga ik weer een beetje achterdochtig worden, waarom ze nu zoveel korting geven op zo'n 'klein' bedrag.

    Maar het vervelende is dat Ford NL 20-30% coulance wilt geven. Even een klein rekensommetje maken. Nog wel even erbij zeggen dat die minimale €2.000,- inclusief die onderzoekkosten (5 uur) zijn.

    Situatie Ford: kosten minimaal €2.000,- daar gaat in het slechtste geval 20% van af. Totale kosten minimaal €1.600,-. Dan heb ik 1 jaar garantie op zowel de onderdelen als op de reparatie. En (zegt de dealer) er worden originele Ford onderdelen gebruikt. Welke onderdelen dat zijn, ik weet het niet.
    Maar als er toch meer aan de hand is bijvoorbeeld dat de cilinder kapot is of wat dan ook, dan komen er nog meer kosten bij, waar ik natuurlijk ook die 20% op krijg.

    Situatie Bovag-garage: ik moet eerst €185,- (ipv €600) betalen aan Ford. De auto moet weg worden gehaald bij de garage. Ik weet niet of daar kosten aan verbonden zijn. De Bovag-garage zegt dat hij het doet voor €750, maar hij weet niet hoeveel het precies gaat kosten om de cilinder te laten reviseren. Hij schat dat op ongeveer €250. Maar hier is ook hetzelfde probleem, als er meer aan de hand is, wordt het vanzelfsprekend duurder.
    Dus Bovag-garage in totaal minimaal €1.185,- Klinkt beter, maar ik heb 3 maanden garantie op de reparatie en 1 jaar op de onderdelen. En waarschijnlijk geen originele Ford-onderdelen.

    Dus financieel gezien komt het beter uit om het bij de Bovag-garage te doen.

    Waar ik overigens best wel om moest lachen nadat ik met Ford NL gebeld had, is dat hij zei: "Maar de officiële Ford Dealer zijn wel de beste voor uw auto. Een Bovag-garage is niet zo goed als onze monteurs".
    Dit was wat Ford NL zei nadat ik vertelde dat ik hem bij een Bovag-garage misschien wilde laten repareren voor €1.000 en dat ik dat een behoorlijk groot prijsverschil vond.
     
  3. #23 Chris van S., May 13, 2009
    Last edited by a moderator: May 13, 2009
    Erg lastige keuze om te kiezen tussen dealer en bovag garage.
    In deze tijd moet je natuurlijk niet zomaar geld over de balk smijten.
    Maar toch zou ik zelf voor de dealer hebben gekozen aangezien Ford de originele delen gebruikt EN alle technische gegevens in huis hebben mbt aanhaal momenten enz. En de garantie is beter bij Ford.

    Maar het geld kan ik mij ook voorstellen. Ik zou ik jouw geval kiezen voor een motorrevisie bedrijf. Die mannen doen niet anders dan motoren reviseren....

    Sterkte met de keuze!

    Edit: Heb nogmaals je bericht doorgelezen Dimelot. Als ik het verschil tussen dealer en bovag garage mag maken is het dus:
    Reparatie met nieuwe onderdelen: dealer
    Reparatie met gereviseerde onderdelen: bovag garage

    De motor is toch het kloppend hart van de auto dus krijg een beetje goedkoop-duurkoop gevoel bij de bovag garage.
    Maar dat bedoel ik zonder dat ik in je portemonnee te hebben gekeken. Dus begrijp me niet verkeerd.

    Klopt het dat die 185 euro rekening bestaat uit 1 a 2 uur diagnose en nieuwe bougies? Het is dan raar dat ze 3/4 uur "weggeven"...
     
  4. Auw, da's een flinke hap uit je portemonnee.
    Toch gek dat je 'maar' 185 euro hoeft te betalen als je hem daar niet laat repareren.
    Hopelijk blijven de kosten verder binnen de perken. En anders kun je eventueel nog overschakelen op dat lieve rode autootje van de poetsmeeting ;-)
     
  5. Ja dat vind ik ook raar. Ik heb alles opgenomen en nogmaals geluisterd. Er stonden al 5 uur en de kosten van de bougies. In 1 minuut tijd is dat teruggebracht naar 1,5 uur en de kosten van de bougies.

    Dus van €535 naar €185 = 65% korting!!!

    Hoe kan dat nou op zo'n klein bedrag, waarom doet hij dit? Hij zegt dat hij het erg vervelend vind voor me en wil me niet op hoge kosten jagen. Of is er een andere reden? Dat Ford toch verkeerd zit, maar niet wilt toegeven.

    Ik moet zeggen dat ik dat een zeer vriendelijk gebaar vind, maar het maakt me ook achterdochtig..
     
  6. Ik heb nog gebeld met iemand anders die vroeger een garagebedrijf had.
    Qua onderdelen maakt het niet uit, want dat komt allemaal heel waarschijnlijk bij dezelfde leverancier vandaan.
    Qua aanhaalmomenten e.d. dat kan elk garagebedrijf uitlezen uit een database, die bij datzelfde bedrijf vermeld worden.

    Maar nu komt het. Die man heeft ook weleens zulke problemen gehad, met Renault, en wanneer de auto gestart wordt, wordt door de kracht van de cilinder het eventuele gruis eruit gespoten via de uitlaat. Je zal nog even wat tikjes horen, maar dat gaat wel voorbij. En ik kan er gewoon mee rijden.

    Zo is het zoals ik het me nog herinner. Ik weet alleen niet meer zeker of het via de uitlaat wordt 'uitgepoept' ;)

    Het vervelende hiervan is dat ik nog meer twijfel gaat krijgen. Misschien dat ik het zo doe en zo snel mogelijk verkopen om eventuele problemen te voorkomen. Maar dat is niet zo netjes voor de volgende persoon die er misschien heel blij mee is :(

    Om eerlijk te zijn: ik weet het niet meer :crying::crying:
     
  7. Dat risico zou ik niet zo gauw nemen. Stel dat dat het niet is en de motor draait volledig kapot als hij nog in jouw bezit is.

    Als je niet teveel wilt uitgeven en je hebt een goed gevoel bij de Bovag-garage dan daar naar toe gaan.
    Dat ze bij de Bovag-garage niet de juiste data hebben om dit te doen is onzin.
    Deze gegevens zijn "publiek geheim".

    Succes met je keuze.
     
  8. Ben het met Kees eens hoor! Ik zou er zeker niet op gokken dat de rommel er "vanzelf" wel uitkomt. Als er gruis tussen de cilinder en de zuiger kan komen dan kan het de cilinderwand beschadigen waardoor je blijvend minder compressie krijgt.

    Overigens ga ik met AL mijn auto's vanaf "dag 1" naar dezelfde BOVAG-garage. Ik heb er nooit problemen gehad, ken de garage erg goed en heb nog nooit het gevoel gehad belazerd te worden, te duur uit te zijn of ondeskundig geholpen te worden. Je kunt geluk en pech hebben met een garage, maar deze koester ik. Voor jou is 'ie wat te ver uit de richting denk ik, dat is 'ie voor mij eigenlijk ook al (Almelo).

    Succes met deze ongein. Hopelijk kun je het snel, betaalbaar en goed laten oplossen.
     
  9. Ik heb voorheen mijn auto buiten de garantie altijd naar een Bovag All-round garage gebracht.
    In mijn beleving een keurig nette garage en een keurig nette monteur.
    Nog nooit belazerd geweest of gedacht dat het onderhoud slecht is uitgevoerd.
    Ben nu met de Focus naar de dealer geweest (vanwege garantie en zijn jaarlijkse beurt) en heb nu ik de rekening heb weer een triest gevoel in mijn lijf.
    Wat betreft dat Ford garages/monteurs beter zouden zijn dan Bovag garages/monteurs is complete onzin. Ford NL zou zich moeten schamen voor zo'n uitspraak.
    (Bij mij heeft een Ford monteur een keer vergeten de oliedop op het motorblok te doen bijv. en zo zij er waarschijnlijk nog legio voorbeelden)
     
  10. Er zijn goede en slechte Ford-dealers. Alleen zijn die goede heel moeilijk te vinden. Persoonlijk ken ik er 2: Roeleveld in Maarssen en Versteden in Best. En na weer 'ns 'n ontgoochelende ervaring met van Berkel in Den Bosch weet ik wel waar ik voortaan weer naartoe ga. En geloof me, dat met van Berkel was simpel om op te lossen maar blijkbaar is 5 minuten werk nog te veel moeite...

    Wat betreft die onderdelen: ze komen niet van dezelfde leverancier (van Heck), maar uit dezelfde fabriek. Ze komen uit dezelfde machine, alleen gaat 1 onderdeel linksaf in het originele Ford-doosje en de andere rechtsaf in het doosje van de fabrikant. En neem maar van me aan dat het met 9 van de 10 onderdelen aan je auto zo gaat...

    Was er ook nog iemand die me antwoord kan geven op m'n vraag over welk type motor en bouwjaar het probleem zit? Dit ivm m'n eigen 1.6 uit 2007.
     

  11. Ford heeft 2 verschillende 1.6 motoren in de Focus, nl:
    de 1.6 i Duratec met 100 pk en
    de 1.6 i Duratec Ti/VCT met 115 pk.

    beide motoren worden zowel in die van bouwjaar 2005 als 2007 geplaatst. Ook in het nieuwe model Focus zitten deze motoren.

    Mijn vraag is: wat zijn koelvloeistofdoppen in de cilinderkop? Ik denk dat beide motoren ze hebben maar zeker weet ik het niet.
     

  12. Dimelot, heb jij de 1.6 i Duratec of de 1.6 DuratecTi- VCT ?
     
  13. Volgens mij heeft Dimelot de 1.6i
     
  14. Dat is correct :)
     

  15. Die motor heb ik ook. Vraag mij nu af hoe het probleem van Dimelot zijn Focus is ontstaan en hoe het is te voorkomen. Hoeveel km heeft de auto gelopen?
     
  16. Mijn Focus heeft 92.000 km gelopen intussen. Hoe het te voorkomen is? Ik zou het niet weten, want dit komt niet van de lekkende ruitensproeiers, dus een afdekkap van Volvo zal niet helpen tegen het probleem wat ik heb. Bij mijn Focus komt het water nl. van onder en niet van boven.

    Om het water van boven tegen te houden is de afdekkap van Volvo een oplossing. Een andere oplossing is je bougies laten controlen. Geen idee wat dat kost en of dat zomaar kan. Als je auto binnenkort een grote beurt gaat krijgen (volgens Ford-onderhoud is dat 60.000 km) worden je bougies vervangen. Maar dat geeft geen garantie, want dat is bij mij ook gebeurd en nog geen 2 jaar later zaten ze helemaal vastgeroest.

    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  17. Een aantal maanden geleden zijn bij mij de bougies vervangen vanwege het af en toe moeilijk starten. Overigens kwam dit niet doordat er water op de bougies was gelekt. Sinds kort zit er bij mij op de motor een Volvo afdekkap. Niet duur, zat er met 5 minuten opgeschroefd, en het probleem is opgelost.

    Jammer dat je mij niet kan zeggen wat de oorzaak is dat de koelvloeistofdoppen in de cilinderkop zijn stukgegaan. Heeft de garage dit niet verteld? Als ik jou was zou ik dit graag willen weten, ook waar deze precies zitten.
     
  18. Daar zeg je wat. Tijdens mijn gesprek met de monteur wat ik heb opgenomen, wilde ik dus gaan vragen hoe die vriesdoppen kapot konden gaan die er voor hebben gezorgd dat mijn bougies vast gingen roesten. Maar op een of andere manier gingen we van de hak op de tak naar een ander gesprek. Daardoor ben ik het dus vergeten te vragen en ga ik dat morgen maar eens vragen. Dank je wel voor het herinneren... :)
     
  19. #39 Harold1, May 14, 2009
    Last edited by a moderator: May 14, 2009
    Als mij zoiets zou overkomen zou ik zou graag willen weten wat de oorzaak is en of zoiets te voorkomen had kunnen worden en zo ja, hoe!

    Ik heb weleens bij een diesel scheepsmotor doppen zien zitten in de buitenwand van de motor. Als die doppen stuk zouden gaan dan zou het koelwater eruit lopen waardoor de motor niet meer gekoeld zou worden.

    Ik vraag me af of ik ook aan dat principe moet denken bij de Ford motor.

    Alleen jij schreef dat deze IN de cilinderkop zitten. Vreemde plaats!!! Je koelwaterressevoir zou dan ook leeg hebben moeten staan lijkt mij. Ik ben erg benieuwd wat jouw dealer ervan zegt. Hou ons op de hoogte.
     
  20. #40 dimelot, May 15, 2009
    Last edited by a moderator: Apr 15, 2015
    Even wat foto's vanmorgen gemaakt. Let op: bevat schokkende beelden!

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Share This Page