Elektrische ramen

Discussie in 'Interieur' gestart door theshadow, 5 jun 2012.

  1. Op dit moment zitten er 2 elektrisch bediende ramen in mijn focus station 2007

    Op de sloop staat een donor auto met 4 elektrisch bediende ramen, is het mogelijk om deze over te zetten en wat moet ik daarvoor meenemen uit de donor auto behalve de 2 complete achter panelen en bedieningspaneel.
     
  2. #2 JW, 5 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2012
    Je hebt zowieso nodig:

    Alle raammechanismes (er zit verschil in de motoren), Deurpanelen achter, schakelaars en de kabelbomen voor alle 4 de deuren en de vloerkabelbomen die in het interieur liggen (en waarschijnlijk vergeet ik zo snel nog wel het een en ander). Verder hebben auto's met 4 elektrische ramen in elke deur een deurmodule waardoor alle functies via CAN-bus worden aangestuurd. Auto's met alleen voor elektrische ramen hebben afhankelijk van de aanwezige opties alleen voor deurmodules of helemaal geen deurmodules. De kans is groot dat je dus ook de 4 deurmodules nodig hebt.

    Je hebt dus vrij veel onderdelen nodig als je achter originele elektrische ramen wil inbouwen en het is behoorlijk wat werk. Naast de achterdeuren moeten ook de mechanismes en kabelbomen van de voordeuren vervangen worden.
     
  3. Bedankt JW,

    Als ik dit zo lees is het veel werk, begin toch te twijfelen....
     
  4. En toch weer even op de sloop weest te neuzen. Even informeren wat het kosten mag als ik het demonteer.

    Kosten: 300 euro.

    Is dit reëel? Of lekker laten zitten?
     
  5. Hoe vaak zit jezelf achterin en doe je de ramen open?

    Tenzij je kids hebt maar dat heet opvoeden :-)

    Ik zou het geld aan een andere optie uitgeven...
     
  6. Dat idee had ik zelf ook een beetje...
     
  7. Als je voor €300,- werkelijk alle benodigde onderdelen mee kan nemen (dus ook alle benodigde onderdelen uit de voorportieren, alle kabelbomen e.d.) vind ik de prijs nog niet eens zo verkeerd. Alles bij elkaar gaat het om behoorlijk wat onderdelen. Het (netjes) demonteren van alle benodigde onderdelen zal ook behoorlijk wat tijd kosten.

    Hou er wel rekening dat de donor auto van hetzelfde model is als jouw auto (ik neem aan dat je een Focus 2 fase 1 hebt). Bij onderdelen uit een fase 2 zijn onder andere sommige stekkers en kabelbomen anders.

    Verder zal het systeem na inbouw niet meteen werken. Doordat het systeem met 4 elektrische ramen wordt aangestuurd door het CAN-bus systeem moeten de deurmodules worden geactiveerd in de GEM module. Het kan zijn dat dit bij jouw GEM module/zekeringkast niet mogelijk is. In dat geval moet je ook de GEM module/zekeringkast van de donor auto hebben.

    Je moet voor jezelf uitmaken of je deze optie het geld waard vind. Persoonlijk wil ik het nog een keer inbouwen in mijn eigen Focus.
     
  8. Zelf vind ik het een aardig bedrag maar wel wel strak. In de achterpanelen zitten ook zonneschermpjes al zal ik deze niet gaan gebruiken, sonnieboy schermen staan op de wishlist. Als het goed is kan je dan ook je ramen sluiten bij afsluiten van de auto, dit gebruikte ik vaak bij mijn Seat.

    Waar zit die gem unit JW?
     
  9. wat verwacht je dan?? gratis ofzo? :loco:
     
  10. De GEM module is bij de Focus 2 geintegreerd in de zekeringkast. Van hieruit wordt veel van de electronica aangestuurd. Dit is de zekeringkast die onder het dashboardkastje zit. Hiervan zijn een aantal verschillende versies beschikbaar. Auto's met af fabriek weinig opties hebben een minder uitgebreide GEM module/zekeringkast als een auto met meer opties.
     
  11. Dank JW, aan jou uit leg heb ik meer als aan iemand die een draadje vervuild met ongenuanceerde antwoorden
     
  12. Toch besloten om geld in mijn zak te steken en dit te investeren in zonne/blinderings schermen.
     

Deel Deze Pagina