1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Electrische ramen achter inbouwen mk3

Discussie in 'Electronica' gestart door Classiccar, 3 aug 2019.

  1. Ik heb de mogelijkheid om een mk2 te ruilen voor een mk3. Onze Titanium heeft electrische raambediening achter. De mk3 niet helaas.

    Is het mogelijk om dit achteraf erin te zetten? Ofwel: is het voorbereid?

    Bij mijn mx5 uit 90 was dit wel het geval en was het een fluitje van een cent.

    Ivm jonge kinderen is het prettig zelf de controle over de ramen te hebben.
     
  2. Ik acht de kans klein dat het is voorbereid en het is een pokke karwei om kabelboom en te veranderen kan ik uit ervaring spreken
     
  3. Ervaring met de Focus 3 ook? Tegenwoordig is er meer voorbereid omdat al die lijnen en onderdelen apart bijhouden vaak kostbaarder is dan overal andere bomen voor gebruiken.
     
  4. Focus 3 niet ik heb het afgelopen week in m'n focus 1.5 gedaan en dat was een flinke klus
     
  5. Het betreft hier 2 totaal verschillende systemen. De standaard elektrische ramen zijn totaal anders als de comfortramen.

    De standaard elektrische ramen (alleen voor) worden in de Focus 3 conventioneel aangestuurd d.m.v. schakelaars en relais. Hierbij heeft alleen het bestuurdersraam de Quick Down functionaliteit. Dit wordt verzorgt door een elektronisch schakeling welke is geïntegreerd in het raambedieningspaneel van het bestuurdersportier. De standaard elektrische ramen hebben geen klembeveiliging.

    De comfort ramen (elektrische ramen zowel voor als achter) worden in de Focus 3 digitaal aangestuurd via het CANbus systeem. De raammotoren worden hierbij aangestuurd door de deurmodules. Bij de comfort ramen hebben alle ramen zowel de Quick Down als Quick Up functionaliteit en is het systeem tevens voorzien van de Global Opening/Closing functionaliteit waarbij de ramen d.m.v. de afstandbediening op afstand kunnen worden geopend/gesloten. De comfort ramen hebben wel klembeveiliging.


    Gezien het 2 totaal verschillende systemen betreft kan met zekerheid worden gezegt dat er niets is voorbereid. Wanneer je de standaard elektrische ramen wil ombouwen naar comfort ramen heb je de volgende onderdelen nodig:

    * Deurmodule bestuurdersportier.
    * Deurmodule bijrijdersportier.
    * Raam motor bestuurdersportier voor comfort ramen.
    * Raam motor bijrijdersportier voor comfort ramen.
    * Kabelboom bestuurdersportier voor comfortramen.
    * Kabelboom bijrijdersportier voor comfortramen.
    * Raambedieningspaneel bestuurdersportier voor comfortramen.
    * raamschakelaar bijrijdersportier voor comfortramen.
    * Raammechanisme incl. motor en deurmodule Links achter.
    * Raammechanisme incl. motor en deurmodule Rechts achter.
    * Kabelboom portier Links achter voor comfortramen.
    * Kabelboom portier Rechts achter voor comfortramen.
    * Raamschakelaar portier Links achter.
    * Raamschakelaar portier Rechts achter.
    * Vloerkabelboom welke geschikt is voor comfort ramen (alleen nodig indien de benodigde bedrading in de huidige vloerkabelboom ontbreekt).

    Wanneer je het echt netjes wil doen zal je ook de achterste deurpanelen moeten vervangen. Wanneer je dit niet doet blijf je met gaten zitten waar de raamslingers hebben gezeten.


    Na de ombouw dient het systeem correct te worden geconfigureerd in de centrale voertuigconfiguratie van de auto.


     
    AlexanderK79 vindt dit leuk.
  6. En voornamelijk die vloerboom aanpassen is een takkeklus
     
  7. Bedankt voor de uirgebreide post JW. Is het noodzakelijk om voor ook om te bouwen naar comfort ramen? Ik zou voornamelijk gewoon willen kunnen openen en sluiten vanachter het stuur.
     
  8. Gezien het 2 totaal verschillende systemen betreft is het niet mogelijk om de standaard elektrische ramen aan de voorzijde te combineren met comfortramen aan de achterzijde. Wanneer je (originele) elektrische ramen achter wil zal je dus ook de voorste ramen om moeten bouwen.
     

Deel Deze Pagina