EGR/roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jenl, 26 mrt 2016.

  1. betreft 1.6 TDCI 2009
    Heb ongeveer een jaar geleden (25000 km) het roetfilter laten verwijderen en de egr uitgeschakeld met een chiptuning. Nu het volgende, auto stopte ereens mee tedens het rijden! na tijdje te wachten starte hij wel wel maar viel na een minuutje weer uit. laten slepen naar de garage en krijg de volgende fout meldingen;
    P0698 en P1412. problemen met electronica in egr en vast zitten van ventil.
    ??? de EGR is uitgeschakeld hoe kunnen deze storingen dan nog voor komen.
    Als dit zo is en de EGR vezameld wel zijn roet (troep) krijg je deze storingen dan ook niet op termijn bij het afdichten (plaatje).
    Is er op termijn andere verstopingen te verwachten daar het roetfilter is leeggehaald en uitgeschakeld
    De egr is vervangen en de auto heeft het de eerste 300 km volgehouden

    Groetjes Jacques
     
  2. #2 Dark Angel, 26 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2016
    Heb je na het uitschrijven van de egr, de egr wel afgedopt volledig?
    Ik had hem voor de egr koeler afgedopt en net voor de egr. Zo kan er geen roet meer in het hele systeem komen en word het via het uitlaat systeem eruit geblazen.

    Als ie niet afgedopt was en de egr stond volledig of half open na uitschrijven, je weet namelijk niet in welke stand hij is blijven staan, dan zou je na verloop van tijd indd dit soort storingen krijgen
     
  3. Mijn grote vraag blijft wat gebeurt er met de troep die de filter normaal opvangt? gaat dit ergens anders aankoeken en geeft dit op termijn aan andere onderdelen problemen zoals EGR. injectoren en turboklep
     
  4. Het wegschrijven is iets wat veel Tuners nog niet echt onder de knie hebben heb ik het idee.
     
  5. Een EGR word soms aangestuurd om de uitlaatgassen nogmaal door het inlaattraject te laten gaan om ze nog eens extra te verbranden als t ware, voor nog schonere uitlaatgassen.
    Helaas komt er dan dus ook vieze roetsmurrie in je inlaatgedeelte wat niet fris is voor je motor (en de prestaties ervan).
    Als een EGR goed uitgeschreven is, en je dopt het goed af, dan gaat alles dus in je roetkat zitten, dus die er ook maar tussenuit ;-)
    En omdat softwarematig de egr niet meer aangestuurd word, zou je geen foutcodes meer moeten hebben.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  6. Overigens helpt een EGR alleen om de NOx alsnog te verbranden.
    De EGR veroorzaakt juist extra roet. Dat geeft niet want alle roet wordt "naverbrand" in het roetfilter. Het afdoppen/wegschrijven van de EGR zorgt dus juist voor een lagere belasting van het roetfilter ipv een extra belasting.

    Persoonlijk denk ik dat het zure-regen-probleem (NOx) minder dringend is, dus het afdoppen van de EGR kan ik nog verdedigen.
    Het fijnstof probleem (roet) is met name in de randstad wel een echt serieus probleem, dat ten koste gaat van de gezondheid van veel mensen. Ik ben daarom geneigd om dan maar de eventuele kosten voor lief te nemen en niet bij te dragen aan het probleem.
     

Deel Deze Pagina