EGR klep

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Nalan, Apr 25, 2009.

  1. Ik ben in het bezit van een focus tdci uit 2003.
    Ik las hieronder het bericht dat de EGR klep wellicht de veroorzaker kan zijn van vermogensverlies. Nu heb ik hetzelfde euvel en zegt mijn garage dat zij de EGR kunnen schoonmaken of dat er in het ergste geval een nieuw spruitstuk op moet. Ik las dat iemand van jullie de klep heeft afgesloten? Zitten hier nadelige gevolgen aan vast?

    Groeten,
    Nalan.
     
  2. TDCi EGR afsluiten word een lastig verhaal, kan namenlijk niet 100%
    afgesloten worden ivm foutmelding elektronica.
    Was geloof ik iets met een plaatje ertussen zetten met een gat van 8 0f 10mm
    hierdoor krijgt hij net genoeg om niet op storing te springen.
     
  3. #3 Moriaantje, Apr 26, 2009
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2009
    Mijn Tdci was ook van 2003 (maart) en ik heb de EGR afgedicht zonder foutmelding te krijgen. Een plaatje bovenop de turbo en 't was okee.
    + punten : beter opnemen rond 2000tr, zuiniger, geen rookpluim meer bij snelweg opdraaien.
    - punt : opwarmtijd langer omdat je geen hete uitlaatgassen meer in je cylinders krijgt. En voor't milieu allicht een hogere NOx uitstoot, ik weet het..
    Ik vind het zeker de moeite waard dit eerst te proberen, en heb je een foutmelding dan kun je het plaatje nog altijd uitboren.
    [​IMG]
    Dit is de Ford-pakking, 8-10 mm is al veel kleiner dan dit.
    Bij m'n 09 Focus heb ik het ook geprobeerd en 't grappige is dat ik nu ook geen foutmeldingen krijg.
     
  4. #4 Hansie, Apr 27, 2009
    Last edited by a moderator: Apr 27, 2009
    Bij mijn TDCi (gebouwd eind 2003) moest er een gaatje van 6 mm in het plaatje worden geboord om geen foutmelding te krijgen. Heb toen ook het inlaatspruitstuk schoongemaakt, voor zover ik erbij kon (lastig klusje). Zat een laag zwarte drap in. Binnenkort nog maar eens een keer kijken hoe het er nu uitziet.
    Ook bij mij daarna geen rookpluimen meer achter de auto, pakt beter op en minder last van inhouden bij doortrekken in de versnelling.

    edit: typo
     
  5. Kijk dat zijn positieve geluiden!
     
  6. Heb ook een tdci van begin 2003, zit een plaatje tussen met gat van 6 mm maar als ik eens goed doortrek aan een verkeerslicht dan zie ik toch behoorlijk wat 'doemp' hoor. Het lijkt nu wel zo dat dat precies met de tijd meer is geworden...:confused: Heb een plaatje RVS gebruikt van 1 mm dus doorbranden lijkt me niet mogelijk...
     
  7. Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen, of heb je dit zelf gedaan? Gedeelde kennis is het halve werk ;-)
     
  8. Heb het zelf gedaan, is een redelijk makkelijke klus (als je weet waar de EGR zit ;) ). Ik heb het plaatje zelf gemaakt. Heb in plaats van gaten sleuven aan de zijkant gemaakt. Als je de flens boven de EGR dan een beetje losdraait (sleuteltje 10 geloof ik), dan kun je het plaatje er zo tussen schuiven.
     
  9. Ik krijg vandaag van een kennis (die ook monteur is) te horen wat de eventuele kosten van een nieuwe EGR zijn. Ik zal jullie adviezen ook met hem bespreken!
     
  10. En? Wat zijn de eventuele kosten voor EGR-klepvervanging?
     
  11. hhmm die kennis van mijn zwager heeft nog niet gebeld. Ik moet nog even geduld hebben. :(
     
  12. de kosten

    €500,- voor een nieuwe EGR en spruitstuk
    €100,- voor het dichten.

    Ik ga voor het plaatje, dan kan ik altijd nog het dure proberen. :)
     
  13. Dat zijn wel hoofdprijzen zeg :o
     
  14. Tja en dat is dan nog zwart! Laat staan dat je naar een garage gaat! Dat is helemaal schrikken. Ik kan het zelf niet en ben dus afhankelijk van de monteur die mij een richtprijs geeft hoe lang hij ermee bezig is.
    Grt Nalan
     
  15. Mijn tdci rijdt weer als vanouds. De EGR klep is afgesloten!
     

Share This Page