1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR klep vervangen + radiocode

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door esseth, 4 dec 2010.

  1. Hallo,

    Ik heb sinds een aantal maanden een focus station tdci en nu valt me op dat er een soort 'ratel' klinkt die toeneemt bij acceleren, maar wel weer verdwijnt bij een bepaald toerenaantal. Volgens m'n garage is dit slijtage van de EGR klep en is het zonde van m'n geld om deze te vervangen, aangezien het geen kwaad kan.
    Gisteren is alle stroom van m'n auto geweest ivm vervanging van de accu en dynamo, maar nu doet de radio het uiteraard niet meer. En de code is zoek. De oorspronkelijk verkopende garage heeft hem ook niet meer.
    Volgens de garage kunnen ze volgende week de radioconsole wel ff verwijderen om de code te achterhalen. Kan iemand me vertellen hoe dit moet, want ik heb de auto dit weekend veel nodig en dus duurt het me te lang.

    Alvast bedankt.
     
  2. eventjes de M code neerzetten dan zijn er hier zat mensen die ff de code voor je kunnen opzoeken ;)

    M code zit trouwens op je radio zelf dus die moet je er even uithalen ;)
     
  3. Tja, dat eruit halen wordt denk ik een probleem. Heb al een beetje rond gezocht op de verschillende fora en het lijkt erop dat je daar 4 bijzonder soort mesjes voor nodig hebt. En die heb ik dus niet. Is er nog een andere manier?
     
  4. Het schijnt met steakmessen ook te lukken, of anders even langs de bouwmarkt om 4 strips te halen
     
  5. Een beetje Ford dealer kan je radio er zo voor je uithalen hoor.
     
  6. Ok, maar steek in die precies in de radio? Zijn dat die openingen bij de am/fm, cd, fade/bal en telefoon knoppen?

    En iemand nog enig idee hoe het zit met die ERG klep, voordat die vraag helemaal ondergesneeuwd raakt?
     
  7. Ik heb nog nooit gehoord dat slijtage van de EGR klep leidt tot een ratel. Kan me ook niet voorstellen wat deze ratel veroorzaakt in de EGR. Ik heb overigens altijd al een ratel gehad bij vol gas na 3000 toeren, de ene keer erger dan andere. Dit is een beetje een tractor geluid;). Kan ook iets zijn dat resoneert.

    Als je een 1.6 tdci hebt, kijk is naar de stang over de brandstoffilter (vierkante ding rechts van het blok). Die is bij mij ooit afgebroken, wat leidde tot een onverklaarbare irritante ratel.
     
  8. Hmm, ondanks dat ik alleen nog maar bij de betreffende dealer geweest ben voor een spoedreparatie (die overigens niet is uitgevoerd) en direct maar advies heb ingewonnen omtrent de ratel heb ik nu al niet veel vertrouwen meer in de beste mensen.
    Hij kwam nl. met de EGR klep slijtage en dankzij het niet uitvoeren van de spoedreparatie stond ik twee dagen later weer stil. Lekker dan.

    Ik dacht eerst dat de ratel bij m'n uitlaat vandaan kwam. Het werd nl. ook minder als ik tegen de uitlaat druk wanneer de auto stationair draait. Vandaar dat ik dacht dat ie wat los zat en daarom trilde. Maar als een EGR-klep het niet kan veroorzaken is het misschien toch de uitlaat? Ook maar ff kijken naar het brandstoffilter.

    Heb ik gelijk nog ff een andere vraag. In het onderhoudsboekje staan alle onderhoudsbeurten keurig afgevinkt, maar wat houdt zo'n onderhoudsbeurt precies is? Is dit te vergelijken met een kleine of een grote beurt? We gaan eind deze maand op wintersport en had hem voor die tijd nog een beurt willen geven, maar dankzij de laatste reparatie is er een groot gat in het budget geslagen. Vandaar de overweging om het maar ff over de winter heen te tillen.
     
  9. Misschien komt het dan uit de katalysator?

    Als het onderhoud door een Ford dealer is gedaan, dan houdt dit in:
    - om de 20.000km of 1jaar een beurt
    - Volgens mij is het kleine beurt, kleine beurt, grote beurt. Dan weer opnieuw, dus om de drie jaar een grote beurt.

    Hier kan je daar alles over vinden:

    http://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do

    Om welke motor gaat het, de 1.6 tdci moet je absoluut aan het onderhoudschema houden! Dit hoeft natuurlijk niet per se bij de dealer als je geen garantie hebt.
     
  10. Het gaat inderdaad om de 1.6 TDCI. Hoe zit het dan met de carrosseriecheck? Is dat een vast (inclusief) onderdeel van de onderhoudsbeurt. Dat moet natuurlijk wel bij de dealer gebeuren om aanspraak te blijven houden op de garantie.
    Of is het probleem van roestvorming bij de lasnaden bij het nieuwe type (vanaf 2005) eigenlijk voorbij?
     
  11. Klopt dit zou je dan elk jaar apart door de dealer moeten laten doen.

    Roest op de naden is niet meer zo'n groot probleem, in ieder geval niet zoals bij de focus 1 waar het meer regel dan uitzondering is.

    Maar vervang in ieder geval je olie en oliefilter op tijd!
     
  12. Heb m'n onderhoudsboekjes even doorgespit en heb wel een code gevonden waar een 'M' in voor komt? Is dat misschien de eerder genoemde 'M-code?'

    Komt ie: 5M24704
     
  13. Nee, die code staat op de bovenkant(?) van de radio als je m eruit haalt. Die pennetjes om ze eruit te halen kun je bij de dealer vaak gewoon even lenen. Alleen jammer dat de dealer dit weekend niet meer open is:(
     
  14. Ok, bedankt. Dat worden dan stille uurtjes....
     
  15. Nou, het 'ratel' probleem is getraceerd. Het is inderdaad niet de EGR klep, zoals de monteur van de dealer beweerde, maar zoals ik zelf al dacht de uitlaat. Heb er net ff onder gekeken en er trilt wat ter hoogte van het dashboard. Heb helaas geen degelijke krik of brug waar die op kan om te zien of ik het zelf kan oplossen, helaas.
     
  16. Is het niet een loshangend hitteschildje?
     
  17. Nope, geen hitteschild. Heb net nog even nagevraagd bij een andere garage en het een of ander aan de voorkant van de uitlaat schijnt kapot te zijn gegaan. Het gedeelte vanuit de katalysator schijnen ze nog te kunnen repareren/lassen, maar het kleine stukje tussen katalysator en het lange stuk met demper moet vervangen worden. Pfff, want een geouwe**** allemaal.
    Als klap of de vuurpijl wist ie me ook nog ff te vertellen dat m'n verstuivers beginnen te lekken. Na wat speurwerk op dit forum wordt ik hier ook niet echt vrolijk van. Dacht een degelijk goed onderhouden auto te hebben aangeschaft, maar begin nou te twijfelen.
     
  18. Lekkende verstuivers hoeft niet zoveel met goed onderhoud te maken te hebben, en met een beetje geluk ben je met nieuwe brandplaatjes klaar. Die zijn niet zo duur, maar het is wel een sleutelklusje.
     
  19. Hij moet binnenkort toch voor z'n onderhoudsbeurt, dus dan moeten ze dat ook maar even meenemen. Nu maar hopen dat het idd alleen maar de brandplaatjes zijn. Zucht....
    Maar ook een beetje begrepen wat ik bedoelde/omschreef wat betreft het uitlaatprobleem?
     
  20. 1.6tdci is een psa motor (dv6)
    verstuiverlekkage komt regelmatig voor
    oplossing brandplaatjes vv
    keerringen, tapeindjes met loctite weer goed vast zetten moet ook gebeuren anders kans op olielekkage (en ja via tapeindje kan de olie ook omhoog komen)
    keerringen zijn er twee 1 van plastic en 1 van rubber
    dacht alle benodigde onderdelen op 60euro lag (dan heb je de draadbundels van commonrail achterop naar de verstuiver ook bij zitten, kosten 18euro ps ex)

    hitteschild net achter de turbo wil vaak loskomen
    revetje achter en het is weer goed
    roetfilter zit met 2 moeren vast
    als deze verdwijnen, wat voorkomt dan trilt de hitteschild erachter (even met de hand boven en onder keer tegen houden/trekken en kijken of geluid weg is)
    wat de monteur bedoelt is de flexibeledeel
    deze heb ik echter nog nooit kapot zien gaan


    maar ik zal me nog inhouden over de rest van deze zaken
    kom de motor te vaak tegen op het werk
    in elke peugeot diesel ligt hij erin, 2.0tdci is ook een psa motor dw10
    maar stukke betrouwbaarder vindt ik zelf
    vooral de laatste types oude 8 kleppers zijn even erg als dv6 motoren
     

Deel Deze Pagina