Overig EGR klep problemen

Discussie in 'Performance' gestart door naverona, 25 feb 2011.

  1. Haai,

    Kan iemand hier mij toevallig helpen..
    Ik bezit een ford focus 1.6 TDDI uit 2005 en gisteren ging ineens het motormanegment lampje branden...Ik heb direct laten uitlezen enschijnt er een EGR klep kapot te zijn...is dit gevaarlijk om mee door te rijden??
    Het geintje zou mij volgens de garage 500 euro gaan kosten...

    groetjes daniuelle
     
  2. nee niet gevaarlijk maar wel verstandig om te laten vervangen.
     
  3. Zeker bij dit type motor (neem aan dat het een tdci is en niet een tddi :) ) zou ik er niet mee doorrijden, de egr sluit niet goed meer. Daardoor gaat veel vervuilde lucht de inlaat in, alles raakt verstopt. Ook de olie vervuild veel meer, gezien de smering van de turbo in deze motoren door verstopte oliekanalen wel is voorkomt is het vragen om grotere problemen.

    Je zou zelf de egr kunnen schoonmaken om te kijken of dat het probleem oplost. Komt de code na het resetten snel weer terug dan moet de egr vervangen worden.
     
  4. En misschien afvragen of de klep dan zelf defect is of de aansturing daarvan. Dit gaat meestal via een magneetklepje in het vacuumsysteem...
     
  5. De egr in een 1.6 tdci is elektrisch aangestuurd, kan ook kapot gaan maar werkt totaal anders.
     
  6. neej het is geen tdci maar een tddi...is een speciale uitvoering..
    en klep kan niet worden vastgezet.
     
  7. #7 kolere, 3 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2011
    Het kan niet een 1.6 tddi zijn, dan is het of een tdci (66 of 80KW) of een 1.8 (55 of 66KW). Als 2005 het productie jaar is en niet het jaar dat de auto op kenteken is gezet dan is het sowieso een tdci, de focus II is nooit met een tddi geleverd. Wat bedoel je met de EGR kan niet worden vastgezet? Bedoel je kan niet afgesloten worden?
     
  8. Hoi hoi,

    Sorry foutje van mij is idd een 1.8 maar zeker wel een tddi..heb even papieren nagezien..en 2005 is dus wel het productiejaar dus er zijn in dat jaar wel tddi's geproduceerd anders kan ik er geen een hebben en het is er echt eentje TDDI..

    Heb het bij verschillende garages gevraagd maar dit type auto deze uitvoering een 1.8 tddi kan de egr klep niet worden vastgezet.

    Ik ga nu donderdag naar de gargae en dan wordt hij eerst eens grondig schoongemaakt hopelijk dat dat werkt..

    groetjes
     
  9. wacht even, dit is dus een Focus MK1 Fase 2 met een TDDI motor.
    Hiervan gaan de stekkertjes op de EGR-klep kapot, maar zelden is het de EGR zelf,
    als je de motorkap opentrekt, achter op de motor zit de EGR, op het inlaatspruitstuk. hier zit een stekker op met 3 draadjes, hier moet je even aan trekken, en als er een loskomt, is dat je probleem.
    De draadjes zijn gewoon los te vervangen door elke dealer..
     
  10. :Dhelemaal super dank je voor je reactie ik ga morgen gelijk eens even kijken..zal het zelf wel niet kunnen oplossen ben een vrouw he;);)..haha..

    En als dat het is kost het in ieder geval een flinke duit minder aangezien ze voor de klep vervangen al; ongeveer 500 euries vragen.....en dat ex btw...

    groetjes
     
  11. Je kunt iigv zelf makkelijk checken of de kabeltjes loszitten, het zijn de 3 draadjes die op deze klep zitten, gewoon aan de kabeltjes trekken die in de stekker gestoken zitten, niet te hard, maar als er 1 loskomt is dat je probleem..
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
     
  12. 500 euro lijkt me wat aan dehoge kant. Bij mijn universele garage heeft het 350 euro gekost. De EGR klep zelf kost je maximaal 200 euro. (bij Ford zelf ) De klep is dan van Valeo.
     

Deel Deze Pagina