1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR klep afsluiten 2.0 TDCi

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FoMoCo, 13 jun 2015.

Tags:
  1. Amici's,

    Ik heb al even rond gekeken op het forum en het WWW maar zie zo snel geen antwoord op mijn vraag.

    Mijn Focus 2 Fase 1 gaat plaats maken voor een Fase 2.
    Nu heb ik met heel veel plezier rond gereden met een afgedopte EGR klep op de 1.6 TDCi van de Fase 1. Heb met de dichte EGR bijna 200.000 km op de teller bijgezet zonder problemen. Eigenlijk alleen maar voordelen, minder brandstofverbruik en een blijvend felle motor.

    Dus mijn vraag is als volgt; is bij de Fase 2 met de 2.0 TDCi ook de EGR af te doppen? Met het bekende 5mm gaatje uiteraard.
    Is de EGR klep hetzelfde? En de (de-)montage van het plaatje ook?

    Ik hoor het graag even van jullie.
     
  2. Afdoppen kan zeker.

    Ik heb bij mijn 2.0 TDCi ervoor gekozen om helemaal af te doppen en ook het roetfilter ervan tussen te halen. (tot 2x toe dicht gesmolten bij regeneratie). Voor het verwijderen van het roetfilter moest ik toch langs de tuner om het eruit te laten programmeren, dus gelijk de EGR ook maar gedaan.

    plaatje voor het afdoppen/smoren van de EGR gaat bij de 2.0 TDCi trouwens vrij makkelijk, zeker als je een ratel-sleutel 10mm hebt. Kunstof afdekplaat eraf, en dan aan de achterzijde van de motor, half onder de parafaan aan het einde van de rvs pijp die aan de voorkant op het gasklephuis uitkomt, daar zitten 2 boutjes. Stukje lossen, plaatje ertussen en weer vast.
     
  3. Waar źijn deze plaatjes te bestellen?
    Eventueel onderdeelnr?

    Ik begrijp gaatje in heta plaatje ook niet helemaal.
     
  4. Het zijn geen officiele onderdelen en hebben dus ook geen nummer.
    Producenten zijn Poolse en Russische ondernemers die onbezette machine uren hebben op hun waterjet.
    Bijvoorbeeld voor de 1.6TDCI: http://www.ebay.nl/itm/EGR-valve-bl...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27cb31ec76

    De reden voor het gaatje is dat er sensoren in de EGR-luchtwegen zitten. Indien de EGR-klep compleet afgesloten wordt, dan merken de sensoren dat de gemeten waardes niet kunnen kloppen. Dat resulteert on foutcodes.
    Een gaatje zorgt voor een heel klein beetje stroming waardoor de sensoren 'tevreden gesteld" worden.
     
  5. Mag ik vragen waar dit programmeren gedaan is? Alleen DPF en EGR weggeschreven of ook een tuning?
     
  6. Ik ben bij ATM langs geweest, in Houthalen omdat die het dichtste bij was, maar ze hebben meer vestigingen.

    Overigens zijn er meer tuners die dit kunnen, en misschien ook wel goedkoper dan ATM.

    Heb alleen de DPF en EGR weg laten schrijven. stond net over de 2ton op de teller toen, en vermogen en koppel zat.

    En mijn plaatje om de EGR af te doppen is vierkant, ca 1mm dik (of dun ;-)) blik.
     
  7. Mag ik vragen wat de kosten hiervan waren?
     
  8. Dat kostte toen €450,-

    Had ook roetfilter nummer 3 kunnen kopen voor hetzelfde bedrag, maar dat zag ik niet zo zitten na 2x een gesmolten exemplaar
     
  9. Hoi allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en ik heb net een Ford Focus Wagon 2.0TDCI GHIA zwart metalic gekocht. Nu stottert deze en krijg ik foutmeldingen m.b.t. het partikelfilter (asgehalte foutief) met een laag drukverschil (0.01 bar). Er was een slangetje dat naar het filter liep verstopt geraakt en is schoongemaakt. Hierna reed de auto weer heerlijk.... 1 dag! Daarna weer in noodloop, stotteren en max 2900 toeren.

    Nu kan het de roetfilter zijn, maar wellicht ook de EGR of een verstopte inlaat? Lang verhaal (sorry), maar ik vroeg me af of het nog gelukt was met het afdoppen van jouw 2.0 TDCI en wat de maatvoering is van het afdopplaatje?
     

Deel Deze Pagina