1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecu misleiden en daardoor meer pk's

Discussie in 'Performance' gestart door Bobby, 1 mei 2009.

  1. Hoi allemaal,

    Ik las dat er vooral in GB een apparaatje bestaat van rond de 7,00 euro dat de Ecu op het verkeerde been zet en constant een signaal geeft dat het koud weer is, daardoor zou de diesel-benzine/lucht verhouding anders worden, daardoor zou je meer pk's hebben!!??

    Het zou zo zijn dat een auto beter rijdt met koud weer.

    Iemand hier meer informatie over??
    En wat is precies de Ecu ??

    Groet,
    Bob
     
  2. De ECU is de boordcomputer, en dit apparaatje is waarschijnlijk niet meer dan een weerstand van 10 cent en wat stekkertjes.
     
  3. Ik zou er vanaf blijven, ECU misleiden is niet goed voor je auto.
     
  4. De Ecu regelt de injectie en de ontsteking. De ecu regelt dit aan de hand van je Luchtmassameter, lamdasonde, en motortemperatuur (en meer). Aan de hand van de gegevens van de lamdasonde (voor de katalysator) laat de ecu de motor een hoeveelheid benzine injecteren. Wanneer hiermee gesjoemeld wordt, zal er te veel on-verbrande benzine in je katalysator komen. Hierdoor gaat deze kapot en kan je zelfs back-fire krijgen.

    Advies: Niet doen. Als je het doet, installeer dan een kat-vervanger.

    Voor diesel motoren is dit anders. Aangezien deze geen directe diesel/lucht verhouding hoeft te hebben. Weet niet precies of dit kwalijk is voor de motor.
     
  5. Een diesel werkt altijd met een overschot aan zuurstof. Echter is zo'n powerbox low budget tunen. Tunen durf ik het niet eens te noemen eigenlijk. Voor het behoud van de motor kun je dus beter een chip op maat laten plaatsen. Die powerbox versleuteld de info naar de ECU. Het gevolg is dat er simpelweg meer diesel ingespoten wordt, zodat je meer koppel en meer pk's krijgt. Uiteindelijk zal je motor in een vast toerengebied best lekkerder en sneller gaan lopen, maar stationair kan het een echte tractor worden. Je zal niet de eerste zijn die wellicht met die klachten op de proppen komt. Hoe zit het op constante hoge snelheid? Kan me zo voorstellen dat de verbrandingstemperatuur in de motor ook een stuk hoger wordt omdat er meer brandstof wordt toegedient dan nodig is. En of de zuigers dat uiteindelijk lekker vinden....???

    Kortom, dat kastje zorgt er enkel voor dat er lekker veel diesel ingespoten wordt. Dikke pluimen achter je wagen en met de apk een probleem, of je kastje er weer tussenuit slopen. Die dingen zijn niks meer dan een aantal weerstandjes cq diodes van een paar euro....
     
  6. Er is iemand op het forum geweest die zo'n ding gewoon voor de gein geprobeerd heeft. Ik geloof niet langer dan 5 minuten, toen was ie al overtuigd dat het rommel was ;-)

    Ik weet zo ff niet meer wie dat was en hoe dat topic heette, maar als ik van de week tijd heb zal ik 'm eens proberen op te zoeken
     
  7. Resultaat was iets van weinig effect, maar in de noodloop word deze ook
    gefopt door dat kastje en is er een verhoogde kans op schade.
    Heb bij mijn ex-diesel al eens zo'n weerstandje bij de luchtfiltertemp.sensor
    geplaatst, dit werkte negatief, ging er beroerder door lopen.
    Mijn bedrijfshok (Seat Inca) valt wel te foppen met zo'n weerstandje,
    maar dat is dan ook geen TDi, en loopt nu harder en zuiniger.
     

  8. gevonden!
     
  9. Bedankt allemaal voor de reakties!
    Ga het dus zeker niet plaatsen;)

    Koop er wel 7 liter diesel hoor:bye:
     
  10. Jaaa,dat was ik.er was toen een topic over en er moet tog iemand proberen he om te kijken als het werkte of niet...

    dikke bagger dus...heb hem nog steeds liggen,geen 1 wil hem hebben,snap niet dat er mensen zijn die hem niet willen kopen van mij...zo'n top apparaatje voor weinig en 15 PK extra,wie wil dat nou niet????

    Heb hem dus nog steeds liggen en voor 10 euro ben jij de man :)
     

Deel Deze Pagina