1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EACT display valt uit

Discussie in 'Electronica' gestart door jabado, 29 mei 2023.

  1. #1 jabado, 29 mei 2023
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Beste teamgenoten wie kan mij helpen om het volgende probleem op te lossen
    Ford Focus MK2 Duratec 2.0l benzine bj 2010 station heeft het volgende probleem: het EACT display valt telkens 2 tellen weg en op dat moment gaat het rode lampje boven het info lampje op de teller unit branden na 4 a 5 tellen gaat het display weer aan en het rode lampje weer uit dit blijft achter elkaar door gaan, de blower motor blijft gewoon door draaien.
    Met Forscan gemeten hier stond de foutcode U1900 hiervoor heb ik de contacten van de plug van het teller unit opnieuw gesoldeerd helaas niet het gewenste resultaat.
    De Selftest van de EACT gedaan met de knop Aan/uit en beenruimte 2 sec ingedrukt direct daarna de Auto knop ingedrukt waarna de testbalk ging lopen deze gaf geen foutcode aan toch de gele voorruit knop ingedrukt om eventuele codes te wissen.
    Ik rij heel weinig het probleem openbaarde zich toen ik tijdens een rit de airco inschakelde, kan het misschien zo zijn dat de airco opnieuw afgevuld moet worden.
    Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee om mij verder te helpen. en Dank hiervoor.
     
  2. Help me even, wat is EACT? Climate controle?
     
  3. #3 jabado, 30 mei 2023
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Dank voor je reactie...Martijn. dit is het Climate controle unit direct onder de radio waarmee je de temperatuur instelt en airco inschakelt.

    Ik heb ooit ergens gelezen dat er in dit unit ook een ventilatortje zit met een sensor welke kan vervuilen alleen weet ik niet het fijne er van of dat in dit unit of in de grote box zit
     
  4. Je zou de sensor kunnen controleren idd, maar denk niet dat dat uithaalt. Maar is nooit mis, voor hetzelfde geld is ie wel vervuild ;)

    Airco afvullen heeft niets te maken met je bediening. Ik denk dat je ergens een massaprobleem hebt. Dus die zou ik even controleren. Met name in de motorruimte. Aangezien het euvel optreedt bij inschakeling van de airco.
     
  5. Beste Martijn Door Forscan kwam ik er achter dat de PDM module (Passenger Door Module) ook een foutcode genereert namelijk U1900-20 dit kan dus het CanBus probleem zijn. De teller unit communiceert via de CanBus met een aantal componenten dus het Clima Control unit hoeft niet het probleem te zijn zoals ik eerst dacht
    Ik moet toch zoeken naar een slecht aardings contakt denk ik.
    Wie van onze technische mensen weet waar alle aard (ground) punten zitten zowel onder de motorkap en in de cabine.Ik denk aan Martijn, Koen Wilco en nog een aantal
    De nulpool van de Accu zit goed aan het frame das OK en de accuklemmen zitten goed vast.
     
  6. Je zou voor de zekerheid de massakabel in de motorruimte even kunnen opschuren voor de zekerheid. Die kunnen trouwens inwendig ook gaan corroderen, dus controleer 'm sws goed.
     
  7. 2010, is dat niet beruchte IPC zonder loodsolderingen wat de meest vreemde storingen kan geven?
     
  8. Hij heeft de soldeerpunten al hersteld.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ah ok, dan is het waarschijnlijk een massapunt, altijd lastig te traceren. Accu is wel nog goed?
     
  10. Beste allemaal dank voor het meedenken
    De test met Forscan gaf foutcodes aan voor PDM en DFDM en DDM alle U1900

    Met de ELMconfig gemeten dan geeft hij bij information voor de bestuurder en bijrijder deur module de Ignition Voltage is 9,7 volt
    Als dit de spanning is van de modules is hebben we hier dus een CanBus probleem deze dienen zeker 12 volt te zijn. dus toch een massa probleem alleen waar zitten deze massa punten.
    De Ford garage van Mo gaat hier niet aan beginnen de komende weken
    Hopelijk weet iemand dit.
     
  11. @Koen_ kan dit wel vertellen.
     
  12. Niet echt vrees ik, de massapunten ‘binnen’ heb ik nooit bij de hand gehad.
    Ik vraag me wel af of dat echt het probleem is, ik kan me herinneren dat ik na wat instellen met ELMconfig ook een errorcode van de deurmodule had in Forscan, maar mogelijk kwam dit doordat ik met de linker voordeur open bezig was geweest.
    Het feit dat er voor meerdere modules de U1900 (=communicatie-storing) wordt gegeven zou toch ook kunnen wijzen op de beruchte soldeerproblemen.

    Misschien heeft één van onze mannen met de meeste kennis en ervaring (zoals bijv @JW , @Tigershark ) nog een zinvolle suggestie
     
  13. In ieder geval zitten er massa punten op de A stijl zowel links als rechts (voetruimte)
     
  14. #14 jabado, 5 jun 2023
    Laatst bewerkt: 6 jun 2023
    Wie van de heren wil en of kan via ELMConfig kijken in de kolom Information naar de Ignition voltage van de DDM en PDM modules met stilstaande motor bij mijn meting staan deze op 9.7 volt . Ik weet niet of dit juist is op blz 72 van het schema is dit niet terug te vinden alleen vbatt dus 12 volt deze modules gaven met Forscan ook de foutcode U1900 aan mogelijk is dit het communicatie probleem van de Canbus.
    Ford Focus MK 2.4 bj 2010
    Alvast bedankt voor de moeite.
     
  15. Goedemorgen allemaal.
    Is er niemand meer met een MK 2.4 om dit met ELMConfig uit te lezen of de ignition voltage van 9.7 volt van de deur modules juist is.
    Nogmaals dank hiervoor.
     
  16. Ik kan straks in mijn mk2.1 wel ff kijken. Lijkt me niet dat dit anders is tussen prefacelift en facelift.
     
  17. Ik krijg helemaal geen data ingelezen atm. Zelfs mn VIN kan ie niet inlezen, ookal deed ie dit eerst wel. Zal wel te warm zijn ofzo..
    Bij mij is het nu dit, dus heb je niks aan:
    [​IMG]

    Wat de reden erachter is.. geen idee. Lijkt wel alsof ie t te warm vindt [emoji1787]
     
  18. Hoi Martijn wat gaaf dat je het gedaan heb Dit is wel het veld wat ik bedoel jammer dat het mislukt is misschien dat je het op een later tijdstip nog eens wil proberen Groet van mij.
     
  19. Beste Martijn nu dat de temperatuur wat lager is zou je dan nog een keer willen proberen de ELMConfig opnieuw uitlezen?
    Ik dank je hiervoor hartelijk.
     
  20. Ik kan vanmiddag wel even kijken. Alleen is het hier gewoon 30 graden, dus echt koud is 't niet :schater:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina