1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo defect Focus II.

Discussie in 'Electronica' gestart door Blackpanther, 20 jun 2018.

  1. Mannen, de dynamo heeft de geest gegeven van mijn Focus II 2.0L en nota bene hier op vakantie in Tsjechie!
    Nu laadt hij nog wel iets bij, maar om de reparatie hier te laten uitvoeren a-la 1000 euro!!!!!
    Wel wordt dan meteen de riem en spanrol vervangen.
    Nu heb ik eens zitten googlen en kom voor dynamo (denso 3m5t-10300-vc) uit op een dikke 200 voor een nieuwe dynamo en tussen de 25 (alleen de rol) en 100 (compleet) voor de spanrol.
    Maar kan iemand mij precies vertellen welke spanrol en riemen (zitten er 2 in?) er in zitten?
    Graag met Finis nummers en evt een internet adres/dealer.
    Alvast bedankt.
     
  2. De 2.0 Duratec HE in de Focus 2 fase 1 heeft 2 multiriemen. Een van de multiriemen is een normale riem met spanner. De andere is een stretchbelt zonder spanner.


    [​IMG]


    Voor zover ik kan zien heb je als je naast de dynamo ook de spanrol en beide multiriemen wil vervangen de volgende onderdelen nodig.


    Spanrol. Finis 1315781 onderdeelnummer 3M5Q-6A228-AD. Prijs €153,91.

    Multiriem. Finis 1731697 onderdeelnummer AM55-6C301-AA. Prijs €21,99.

    Multiriem. Finis 1346034 onderdeelnummer 3M5Q-6D314-CB. Prijs €69,97.

    Dynamo 120 A. Finis 1530299 onderdeelnummer 3M5T-10300-VD. Prijs €425,75.

    De hier genoemde prijzen zijn de adviesprijzen van Mei 2016. Deze prijzen zullen dus inmiddels wel wat zijn verhoogd.



    Wanneer alleen de dynamo defect is kan je er natuurlijk ook voor kiezen om alleen de dynamo te vervangen of je huidige dynamo ter plaatse te laten reviseren. Wanneer de multiriemen en spanner nog goed zijn is er niet direct de noodzaak om deze te vervangen. Door de spanner te ontspannen kan de multiriem van de dynamo pulley worden gehaald en kan de dynamo worden verwijderd. Voor zover ik kan zien is er in dit geval ook geen noodzaak om de stretchbelt te verwijderen.
     
  3. Hey Bedankt JW.
    Hij heeft dik 110k gelopen en alles is nog origineel.
    Zit er aan te denken om alles te vervangen als het toch los ligt.
     
  4. De multiriemen moeten bij dit type motor elke 200.000 KM / 10 Jaar (wat het eerste voorkomt) worden vervangen.

    Ervan uitgaande dat je een Focus 2 fase 1 hebt is de kans dus relatief groot dat de multiriemen bij de 10-Jaar onderhoudsbeurt zijn vervangen.

    Indien dit niet het geval is zou ik ze inderdaad nu meteen mee vervangen.
     
  5. Weet je toevallig welk lager er in de spanrol gemonteerd is. Dan vervang ik alleen het lager. Of is de veer van de spanrol nu ook wel zo'n beetje op?
     
  6. De spanrol is 1 compleet onderdeel waarvan geen losse onderdelen leverbaar zijn.

    De rol met hierin het lager zijn weliswaar van de spanner te verwijderen maar zijn niet los verkrijgbaar. Over het algemeen wordt tijdens productie de kunststof rol rondom het lager gevormd. Het is in veel gevallen dan ook niet mogelijk om het lager te verwijderen zonder de kunststof rol te beschadigen. Alleen het lager vervangen is dan ook vrijwel zeker niet mogelijk.
     
  7. #8 SmokeWurst, 20 jun 2018
    Laatst bewerkt: 20 jun 2018
    Persoonlijk heb ik afgelopen winter bij 215.000 km de twee multiriemen, spanrol en krukaspoelie vervangen. De twee multiriemen en spanrol zaten in 1 set en was niet origineel FoMoCo onderdeel. Kosten van die set: 126 euro inclusief BTW. En het was echt nodig deze te vervangen, spanrol klonk als een schuurmachine en de multiriem vertoonde zichtbare slijtage.
     
  8. #9 Blackpanther, 28 jun 2018
    Laatst bewerkt: 28 jun 2018
    Vanmiddag de dynamo, beide riemen en de spanrol vervangen.
    De riemen vielen qua slijtage erg mee.
    Hij snort weer als een nieuwe!
    Mannen bedankt voor de info.
     
  9. Weet iemand een goed(koop) adres in de buurt van Doetinchem voor revisie van de oude?
     

Deel Deze Pagina