1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DwayneNMGN | | Detailklus Ford Focus ST 2.5 280 pk 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dwayneNMGN, 17 apr 2012.

  1. #1 dwayneNMGN, 17 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2012
    Beste lezers,


    Het is alweer een tijdje geleden dat jullie van mij een write-up hebben gezien. De laatste verslagen van mij stonden vooral in het kader van producten die ik nog niet kende en waar mijn mening door middel van een review naar voren werd gebracht. Uiteraard detail ik nog steeds volledige auto's en het detailseizoen is weer van start gegaan. Zo zag ik afgelopen weekend meerdere detailers die de producten uit de schuur hadden gehaald om er eens flink op los te gaan.

    Mijn weekend stond in het kader van een blauwe Ford Focus ST uit 2006. Deze uitvoering is geupgrade naar 280 PK en stond al een tijdje op de agenda. Zoals velen weten ben ik een liefhebber van de Focus en heb ik het gehele weekend met plezier aan deze auto gewerkt.

    De reden dat de eigenaar de auto door mij liet doen is niet omdat hij geen verstand van detailen heeft. Hij is in het bezit van een excentrische machine en beheerst de basis detailskills zeer zeker. Helaas is hij wegens lichamelijke klachten niet in staat om de auto volledig zelf machinaal te behandelen. Daar kon ik natuurlijk wel mee helpen.

    De auto werd goed gewassen afgeleverd. Dat heb ik in het verleden weleens anders gezien.


    De voor foto's:

    De voor foto's zijn dan ook niet heel spectaculair. De auto werd schoon afgeleverd met hier en daar wat puntjes die een extra schoonmaakbeurt konden gebruiken. Ondanks dat de auto gewassen werd afgeleverd zegt dat niet dat een auto direct gekleid kan worden.

    Op het kunststof waren wat witte vegen te zien, maar ook dat is niet al te spannend.

    [​IMG]

    De velgen zijn onlangs voorzien van een matzwarte coating. Deze staan erg goed onder de bolide en zijn in mijn ogen toegevoegde waarde om de auto nog stoerder te maken. Op matzwarte velgen is remstof minder goed zichtbaar dan bij de originele zilveren lichtmetalen velgen. Toch is zichtbaar dat er wel degelijk remstof aanwezig is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het proces:

    De hoseblockers worden weer gebruikt. Deze laat ik van begin tot het einde van de behandeling onder de auto zitten. Ze zijn niet alleen handig bij het gebruik van een tuinslang, maar zijn ook erg handig wanneer de polijstmachines gebruikt worden. Het scheelt een hoop irritaties zodat de kabels niet onder de banden blijven haken. Eigenlijk zou iedereen deze moeten hebben.

    [​IMG]

    Bij het afspoelen bleek de auto geen enkele beschermlaag te hebben. Voor nu is dat geen probleem, maar in de toekomst is het wel van belang om de auto in optimale conditie te houden.

    [​IMG]

    De auto is van te voren ingespoten met Surf City Garage Road Trip Grime Destroyer. Dit gel-achtige product is ideaal om vliegen van de auto te verwijderen. Daarna is gebruik gemaakt van Meguiar's APC+ om de auto te strippen. Mijn voorkeur gaat tijdens het projectenwerk uit naar Chemical Guys Citrus Wash and Gloss als shampoo. Deze shampoo is veelzijdig en ideaal om de auto te ontdoen van vuil zodat deze erna gekleid kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De velgen zijn na het wassen nog verder schoongemaakt met Meguiar's Wheelbrightener en Iron-X. Als laatste stap is er gebruik gemaakt van Tardis om eventuele teerspetters te verwijderen.

    [​IMG]

    Tijdens het kleiproces kwam naar voren dat de auto dit niet echt nodig had. Alleen op de onderste panelen kwam er wat vervuiling vanaf. De milde clay van Autobrite in combinatie met Adam's Polish Detailspray (1:1 verdund) kon de klus klaren.

    [​IMG]


    Hierna werd het tijd om de swirls, lakdefecten etc. in kaart te brengen. Toen bleek de auto nog niet zo mooi te zijn als ik had gedacht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sommige delen werden uit voorzorg afgeplakt.

    [​IMG]

    Het polijsten is in diverse stappen aangepakt.

    Veelal is gebruik gemaakt van een Witte Hamach Polishing pad in combinatie met Meguiar's M105 op de rotary. Daarna is de auto afgewerkt met Meguiar's M80 in combinatie met een groene polshing/finishing pad van Lake Country op de Dual Action. Uiteraard alles nagelopen met Meguiar's Final Inspection. Op bepaalde delen is gebruik gemaakt van een cutting pad om wat zwaardere swirls aan te pakken. Steenslag heb ik niet aangepakt en op een klein aantal plekjes zijn nog wat RDS (Random Deep Scratches) zichtbaar. Als ik deze weg zou willen halen zou in verhouding teveel lak afgesnoept worden en dat vond ik onnodig gezien het goede resultaat wat er al bereikt werd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naderhand is goed te zien wat het resultaat was!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Altijd handig om met meerdere machines te werken. Dit is Evert zijn schuld :D. Hij liet mij inzien dat er aanzienlijk tijd bespaard kan worden omdat ik niet de gehele tijd backingplates hoef te wisselen.

    [​IMG]

    Na het gebruik van Vertua Bond 408 zijn de beschermlagen aangebracht. Gekozen is voor Collinite Marque D'Elegance No. 915 en als laatste laag Polish Angel Concours de Beauty. Bij het aanbrengen heb ik gekozen voor de Adam’s Premium Interior Dressing Applicator en het afnemen is gedaan met Adam’s Single Soft Microfiber Towel. Wat een heerlijk doekje is dat!

    [​IMG]

    De banden zijn gedaan met Gloss-it T.R.V. (Tire, Rubber, Vinyl protectant) Gloss-it Signature Tire Gloss icm een Professional Tire Sponge. De trims zijn ook behandeld met Gloss-it T.R.V. De uitlaatdelen zijn behandeld met Meguair's All Metal Polish en SmartWax Blue B Gone. De velgen zijn beschermd met Aquartz Reload.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De na foto's:

    Het resultaat na heel wat uren is een prachtige Ford Focus ST. Helaas scheen de zon niet, maar het moge duidelijk zijn dat de auto flink is opgeknapt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het totaalplaatje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De eigenaar is erg tevreden. De auto wordt vanaf nu weer goed gewassen en bijgehouden! De eigenaar heeft de juiste producten al in huis, dus de auto blijft er vanaf nu netjes bij staan.

    Nu wil ik ook zo'n auto :D !

    Bedankt voor het lezen,


    DwayneNMGN
     
  2. In 1 woord: SCHITTEREND verder geen woorden voor!!!!!!!!!
    :thumbs::thumbs::thumbs: :thumbs::thumbs::thumbs:
     
  3. Super resultaat!!!!!
     
  4. Prachtig resultaat, prachtige auto :thumbs:
     
  5. :kwijl: :kwijl: :thumbs:

    Dwayne, ga niet zeggen dat je bent aangestoken met het :st: virus ;) :lol:
     
  6. PRACHTIG :thumbs::respect::thumbs:
     
  7. Tjongejonge... :wow: Wat weer een verschrikkelijk mooi resultaat zeg :thumbs:
     
  8. Zeer mooi gedaan weer Dwayne, net zoals de performance blauwe RS heb je ook nu weer een super resultaat behaald :wax: :wax!:

    Echt schitterend mooi geworden :thumbup:
     
  9. :rock: :bravo:

    Daar zal Peter bij mee zijn denk ik, jammer dat ik mijn toenmalig ST niet eens bij je langs heb gebracht, die poetsmiddelen doen wonderen. ;)
     
  10. mooie write-up met weer lekker veel foto's Dwayne.

    hulde en :respect: weer van mijn kant :thumbs:
     

  11. ik denk dat Dwayne voornamelijk weet HOE die deze producten moet gebruiken ;)
     
  12. Alweer een topper :thumbs::thumbs::thumbs:
     
  13. tja... Af echt AF !
     
  14. Phoe!, hier moet je je beroep van maken!
     
  15. Zo, daar knapt zelfs een mooie auto van op. Mooi werk!
     
  16. Mooi werk!


    John
    Grey-Ears
     
  17. Nice Dwayne :)
     
  18. Domweg fantastisch!
     
  19. 1 woord: WOW :kwijl:
     
  20. Weer een geweldige prestatie Dwayne!
    Super!

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina