Dutchguy's Focus

Discussion in 'Mijn Focus' started by dutchguy, Jan 22, 2008.

  1. BTCS: Brake Traction Control System :mrgreen:
     
  2. #723 dutchguy, Dec 17, 2010
    Last edited by a moderator: Dec 18, 2010
    Het is inderdaad een ABS module met traction control; Brake Traction Control om precies te zijn.

    Esp is helaas niet mogelijk op een focus 1 diesel. :(
     
  3. hoe zit dit met een focus 1 fase 2 lars??
     
  4. #725 dutchguy, Dec 17, 2010
    Last edited by a moderator: Dec 18, 2010
    Net zo weinig geleverd, dus ook zeldzaam.
     
  5. #726 dutchguy, Dec 31, 2010
    Last edited by a moderator: Dec 31, 2010
    Afgelopen woensdag was het zover..... de nieuwe abs met btcs pomp mocht er in.
    Nu reed ik afgelopen weken nog steeds op (versleten) zomerbanden, dus dat was een prima startpunt om de tractioncontrol eens goed uit te testen :badgrin: ;)

    Zo gezegd zo gedaan: Unit gewisseld, remmen ontlucht en een testrit gemaakt.
    De eerste tekenen waren positief; Zodra ik de garage uit reedt, lag er al een flinke ijs-plaat op me te wachten. Maar na een korte rit, heb ik toch maar een uithoek van de dichtsbijzijnde woonwijk opgezocht, voor de echte gladde weggetjes :cool:
    En ik kan je verzekeren, dat het perfect werkt! Het functioneert als een soort actief sperdifferentieel. Als beide wielen het te glad krijgen, dan voel je het stuur lichtjes bewegen.

    Ook werkt de tractioncontrol in zijn achteruit. Opzicht niet een bijzondere prestatie, maar het moet wel geactiveerd zijn in de controller.
    Ik dacht bij mezelf: hé! als TCS in zijn achteruit werkt, dan werkt ABS misschien nu ook wel. ff gang maken en vloeren dat rempedaal! Ja hoor! dat werkt nu ook :schater:
    Met een 'kale' abs pomp werkt de abs niet in zijn achteruit (althans bij een focus1 fase1)

    Toen alles klaar was, heb ik als toetje ook nog 4 nieuwe Nokian Hakkapeliitta winterbanden onder de focus gelegd.
    (is de tractioncontrol bijna weer overbodig ;) )

    Hier enkele sfeer foto's van het ombouw feest:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op bovenstaande foto's zie je de magneet kleppen. De eerste twee rijen van vier (aan de stekker kant) zijn
    de standaard ingaande en uitgaande kleppen voor de ABS functie. Dus 2 kleppen per wiel.
    De 2 extra kleppen onderaan zijn voor de BTCS functie. Deze ontbreken bij een standaard ABS hydrauliek blok.
    Dat verklaart dus meteen het hoogte verschil in beide units.
    Tussen de twee BTCS kleppen in, zitten 2 afgedopte gaten. Daar zitten in het geval van ESP de twee extra BTCS kleppen in voor de achterwielen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. En voor het geval men zich afvraagt: waarom niet meteen ESP??
    Dat gaat helaas niet op een focus 1 diesel, om dezelfde reden dat een volwaardige TCS niet werkt. :cool:
     
  7. Waardevolle aanvulling + winterbanden helemaal top

    mooi stukje techniek ook ! leuk om te zien
     
  8. beter lars:) vaststaan is er dus niet meer bij :D
     
  9. :thumbs: Dat je dat achteraf zo kan inbouwen :dance:

    Nu kan ik de ESP uitschakelen als ik dat wil, is dat in dit geval ook mogelijk?
     
  10. nee, is niet mogelijk

    bij een benzine kan het wel, omdat deze ook het vermogen van de motor regelt

    op een diesel worden alleen de remmen gestuurd zegmaar;)
     
  11. Weer een mooi project Lars!! :thumbs: :respect:
     
  12. Kijk op de valreep van dit jaar toch weer wat geleerd :thumbs:
     
  13. mooi werkje hoor :rock:

    kwam die module nou uit een transit, connect?
     
  14. de module uit een transit connect is alleen geschikt voor de fase 2 tdci's ;)

    zeldzame abs pomp heeft lars er nu in zitten;)
     
  15. ah ok, ja dat ie zeldzaam is weet ik ;)

    maar dan ik de connect's met rust laten :lol:
     
  16. Respect Lars. Mooi stukje techniek
     
  17. Goed bezig Lars. Was je me net voor. :mrgreen:
    Wanneer die van mij? ;)
     
  18. Allereerst wil ik even mede delen dat ik een groot respect voor je heb!
    Geweldig zoals je dit allemaal doet, heb het hele topic in een ruk uit gelezen :lol:

    Het hoe werkt dat met die abs pomp? ik heb tdci fase 2, ik kan dus eentje uit een connect pakken (wa kos da eigenlijk?). Kan ik die gewoon 1 op 1 over zetten? of moet je nog meer doen..?

    Heb je nog een amerikaanse stuurbediening voor cruise control liggen toevallig? kan ik mijn john gold van een fatsoenlijk knoppenspel voorzien :dance:..
     
  19. Heel tof project. Respect. Je moet nu wel je onderschrift aanpassen :D (Objects in my mirror.............are driving in my smoke) zou met traction control niet meer moeten kunnen
     

Share This Page