dubbel massa vliegwiel of vast vliegwiel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TeeDeeCeeIe, 24 aug 2011.

  1. Waarom zou je een vast vliegwiel willen?
     
  2. #42 Dragunov, 8 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2014
    Goedkoper, minder kans op breuk van het vliegwiel en ik dacht dat wh-kees ene ging steken of zo.

    Zelf heb ik terug een DMV eronder laten steken, maar als zo'n vast vliegwiel bestaat, dan misschien toch voor de volgende keer zoene overwegen
     
  3. #43 kolere, 8 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2014
    Is die kans dan groot? Lees vrijwel nooit problemen met het vliegwiel van de 1.6 tdci. De enkeling die een probleem heeft zit dan al ver over de 2 ton, vind het persoonlijk een nutteloze keuze bij dit blok.

    In Duitsland kosten ze van Sachs nieuw rond de 300 euro, is een vast vliegwiel echt zoveel goedkoper?

    Je zegt:"zelf heb ik terug". Je bedoelt dat jij hem hebt vervangen? Je bent toch niet de Little Viper onder de diesels:lol:.
     
  4. Ja, maar bij mij zat de drukgroep volledig vast...

    Dus dan maar meteen alles vervangen
     
  5. #45 kolere, 8 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2014
    Begrijp totaal de beweegredenen niet waarom je bij deze motor een vast vliegwiel zou willen, maar dat was al duidelijk. Dit blok is ontwikkeld in combinatie met een dmv, als bonus is het ook nog is een probleemloze combinatie gebleken. Waarom dan hiervan afstappen ontgaat mij. Bij jou was die dus niet kapot, maar is die voor de zekerheid meegenomen. Daarnaast je zegt: "de volgende keer"? Hoe vaak denk jij wel niet je koppeling/vliegwiel te vervangen?

    Ik citeer gewoon Anton gezien het bijna niet duidelijker omschreven kan worden wat het voordeel nu is van een dmv en het dus niet klantje pesten is van Ford:

    "De trillingen worden deels opgevangen door de krukaspoulie, en deels door het vliegwiel.
    Echter de acceleraties van de krukas zijn bij een huidige dieselmotor zo hevig, dat er een vliegwiel met 2 los van elkaar bewegende delen nodig is om dat op te vangen, het ene deel zit aan de krukas, het andere deel aan de koppeling (en dus op de versnellingsbak). Het vliegwiel dempt deze acceleraties, dit heeft niets te maken met het uit- of ingeschakeld zijn van de koppeling. Als er een vast vliegwiel in zou zitten worden deze acceleraties doorgegeven aan de versnellingsbak, wat trillingen en geluiden tot gevolg heeft.

    Tussen deze 2 delen van het vliegwiel zit een verende inrichting, dit kunnen dus letterlijk stalen veren zijn, of dempers met daarin olie of vet.
    In deze veren wordt een deel van de energie van de acceleratie a.g.v de verbranding opgeslagen.
    Wat bij de 1.8 TDCi veel voorkomt is dat de stalen veren hun veerkracht verliezen, waardoor ze tijdens een verbranding aan hun eindpunt komen, dit resulteerd in het klapperende geluid en een trilling in de koppeling.
    De 1.6 Tdci is uitgerust met een vliegwiel met vetgevulde dempers, deze dempers kunnen minder grote acceleraties opvangen als de "ouderwetse" veren, de 1.6 is dan ook een moderne motor, met 16 kleppen ipv 8. Daardoor verlopen de verbandingen soepeler, en kan er een ander soort vliegwiel gemonteerd worden.

    V.w.b het nieuwe rijden: Naar mijn mening is het zeker niet slecht om laag in de toeren te rijden, echter als je wilt accelereren zeker als je érg laag in de toeren zit is het verstandig om even terug te schakelen. Dit geld zeker met een aanhanger/caravan en/of volle belading.

    Je wilt accelereren, je vraagt dus een bepaalde hoeveelheid energie van de motor. Als je laag in de toeren rijd, moet deze energie geleverd worden door 3000 verbrandingen (1500 RPM). Als je terugschakeld wordt dezelfde hoeveelheid energie geleverd door 6000 verbrandingen (3000 rpm) de hoeveelheid energie per verbranding is dus veel kleiner. Daardoor is de belasting op de kruk- en drijfstang lagers, zuigers, en ook vliegwiel minder.

    Als je laag in de toeren rijdt, bijvoorbeeld 1400 RPM, en je geeft een kleine hoeveel heid gas om rustig naar bijv. 2500 rpm te acceleren, is dit absoluut geen probleem.

    Ga je echter bij 1400 rpm vol gas om naar 2500 rpm te accelereren, dan wordt er veel meer diesel ingespoten, wat een hogere motorbelasting tot gevolg heeft. "
     
  6. Denk dat jij het vliegwiel bij deze auto niet nog eens gaat vervangen.
    Dus waarom je überhaupt een vast vliegwiel is mij (net zoals Kolere al meldt) totaal onduidelijk. De 1.6 TDCI heeft een aantal zwakke punten/aandachtspunten. Het vliegwiel is daar absoluut niet 1 van.
    Al zou je het doen, dan lever je naar alle waarschijnlijkheid een hoop comfort in.
     
  7. Even een aanvulling op mijn eigen quote. Het vliegwiel in de 1.6 tdci heeft wel degelijk veren, gecombineerd met vet er om heen.
     

Deel Deze Pagina