1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DRL aansluiten als stadslicht

Discussie in 'Electronica' gestart door Basscania, 29 dec 2018.

  1. Ik heb laatst bij ome Ali onderstaand type drl gekocht.
    Ik wil dit aansluiten als stadslicht en dus niet als DRL, omdat ik de always headlights functie geactiveerd heb en dat graag zo houd.
    Nu is de vraag of dat makkelijk bij het stadslicht in de zekeringkast bij te bouwen is.
    Ik heb de achterkant van de GEM nog niet aangekeken, dus weet ook niet of ik ze via een grote centrale connector moet aansluiten of dat je gewoon rechtstreeks achter op de zekering kan werken.
    Misschien hier iemand met ervaring hiermee?
    De diverse stekkertjes voor in een evt. Connector heb ik op m'n werk wel i.v.m. diverse dingen inbouwen in ons wagenpark.
    Ik wil ze liefst niet aftakken van de kabelboom van een koplamp, maar gewoon netjes binnen op de zekeringkast aansluiten.

    Ik heb tevens een dash cam aangeschaft die ik dan ook gelijk op de zekeringkast aan sluit.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  2. Ik ben bang dat de DRL's wat te fel zijn om als stadslicht te dienen. Verder zou ik het aansluiten lekker simpel houden: stadslichtdraadje niet naar het stadslicht laten lopen maar naar de DRL.
     
  3. Ik ga ze op gedimde stand mee aansluiten als zijnde 2 extra stadslichten.
    Je mag voor apk 2 extra stadslichten voeren mits ze van ongeveer gelijke sterkte zijn.
    Het hoeft niet heel simpel te zijn, als het maar mogelijk is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  4. Persoonlijk zou ik de DRL van spanning voorzien en tegelijkertijd laten dimmen via zekering 42 in de motorruimte zekeringkast. De DRL wordt dan ingeschakeld wanneer het contact wordt aangezet en gaat uit wanneer het contact wordt uitgezet. Dit is verreweg de meest eenvoudige methode.


    Het is echter ook prima mogelijk om de DRL van spanning te voorzien via de BCM (Body Control Module). De BCM is een geavanceerde computergestuurde zekeringkast. Bedenk echter wel dat je dan met een relais schakeling zal moeten gaan werken omdat de BCM niet is berekend op de extra stroom die de DRL trekt bovenop de reeds aanwezige stadslichten.

    [​IMG]
    De BCM is een volledig gesloten module welke is voorzien van 8 verschillende connectoren. Wanneer je de DRL direct bij de BCM wil aansluiten zal je dus de bedrading op de huidige bedrading van de betrekkende connector aan moeten sluiten.

    Bedenk tevens dat het trekken van bedrading vanuit de motorruimte naar het interieur stukken lastiger is als dat het lijkt. De bestaande kabelboom loopt door een stug, strak rubber en is rondom het rubber nog eens afgetaped. De locatie van het rubber is op zijn zachtst gezegd niet zo goed bereikbaar. Wanneer je de bedrading netjes naast de originele kabelboom door het rubber wil laten lopen kan je hier zomaar een paar uur mee bezig zijn.


    Wanneer je dan toch op de stadslicht bedrading wil aansluiten zou ik persoonlijk geen bedrading naar het interieur trekken maar aftakken vanaf de linker koplamp. Wanneer je deze draad netjes soldeert en vervolgens isoleert met krimpkous (bij voorkeur met lijmlaag aan de binnenzijde) is dit een prima, volledig waterdichte verbinding. Deze draad kan je vervolgens gebruiken om een relais te schakelen welke de DRL van spanning voorziet.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  5. Duidelijk verhaal!
    Dan toch maar wat minder werk en buiten de cabine aansluiten.
    Bedankt @JW
    Krimpkous met lijm heb ik ook wel.
    Zit er ook een constante + afgezekerd in de zekeringkast in de motorruimte toevallig?
    Zou het mooiste zijn dat ze meteen mee aan gaan als ik hem van slot haal en de welkomstverlichting aan gaat.

    Is de dashcam wel makkelijk binnen aan te sluiten, zodat hij niet in de sigaretten aansluiting hoeft?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  6. Zekering 22 (Battery monitoring System) in de motorruimte zekeringkast is permanent voorzien van spanning. Tevens is deze zekering dermate gepositioneerd dat je er eenvoudig een fusetap kan plaatsen.

    [​IMG]

    Voor wat betreft de dashcam zijn er in het interieur diverse oplossingen te verzinnen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om deze d.m.v. een hard wire kit direct achter de 12 Volt aansluiting af te takken of net als in de motorruimte d.m.v. een fusetap vanuit de BCM.
     
  7. Gister ff bezig geweest met de drl.
    Ik heb de spanning nu gepakt op zekering 31 in de motorruimte, deze staat ook als niet gebruikt in het boekje, maar heeft wel de +30.
    Hier dus ook de dimmer op aangesloten, zodat de drl altijd gedimd is.
    Ik heb er een relais tussen gezet om ze te schakelen via de stadslichten.
    Nu gaan ze met het stadslicht aan wanneer ik de auto ontgrendel en als je een deur open doet.
    Ze zijn met dimlicht aan dus ook gewoon aan.
    Op de foto lijken ze feller dan dat ze in werkelijkheid zijn.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  8. Bas lekker bezig geweest van de week.:thumbup:
     

Deel Deze Pagina