1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Draagarm vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marigo, 19 jun 2012.

  1. Hoi Allemaal,

    Vandaag is mijn focus helaas afgekeurd op de bekende fuseehoesjes. Nu heeft de auto meer dan anderhalve ton gelopen dus wil ik preventief beide draagarmen vervangen. Nu zie ik op diverse onderdelen site's de volgende merken de revue passeren:

    - TRW
    - MOOG

    De TRW's zijn een paar tientjes goedkoper dan de MOOG's, maar zijn deze kwalitatief minder?

    Hebben jullie ervaring met één van de genoemde merken ?
     
  2. Beide prima, maar de fuseekogels gewoon los vervangen lijkt me nog beter..
     
  3. welnee joh, gewoon lekker hele draagarm meepakken, scheelt een hoop gezeur om die klote klinknagels eruit te slaan, en je hebt ook weer frisse draagarmrubbers

    complete draagarm wisselen is ook veel minder werk dan alleen de fuseekogel wisselen

    verders zijn het beide prima merken
     
  4. #4 marigo, 20 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2012
    Bedankt voor de reacties. Ik had al gelezen dat het verwijderen van de originele fuseekogels een best karwei is. Ik ga voor de optie om de complete draagarm te vervangen.

    In de kwaliteit zit dus niet echt veel verschil. Bij de TRW wordt alleen de draagarm geleverd en komen het montagemateriaal er nog bij. Ik heb wel ergens gelezen dat er speciale bouten moeten worden gebruikt.

    Mag je de oude bouten en moeren hergebruiken?
     
  5. nee, de bouten zijn zg. rekbouten.
    advies is deze te vervangen. neem ook de fuseekogelbout mee.
     
  6. Bouten gebruiken wij altijd weer, nog nooit een draagarm verloren !
    fuseekogelbout beter wel vernieuwen.
     
  7. Bedankt voor de tips. Ik zal de bouten wel vervangen, die kosten ook niet zoveel.

    Even wat anders. Mijn auto is dus afgekeurd op de fuseehoes (rechterkant). Nu zegt mijn dealer dat ik er eigenlijk niet meer mee mag rijden omdat deze is afgekeurd. Echter spreekt de rdw dit tegen en zegt dat ik op basis van mijn "oude" keuringsbewijs, die medio juli verloopt, gewoon de weg op kan en dat het bangmakerij is van de dealer.

    Hebben jullie hier een mening over?

    Ik ben van plan om de volgende apk gewoon bij de kwik-fit te laten uitvoeren. Dat scheelt mij zo €30 op alleen de apk. Bij de dealer betaal ik €50 euro en is de herkeuring niet gratis wat bij de kwik-fit wel het geval is.
     
  8. In juridische zin bestaat "afkeur" niet.
    Er is een apk bewijs afgegeven en dat is nog geldig, dus is er geen overtreding van de apk-plicht.

    Wel kan het zijn dat het voertuig niet meer voldoet aan de permanente eisen gesteld in de Regeling Voertuigen. Het blijft (geheel los van de apk) de verantwoording van de bestuurder om zich te verzekeren dat het voertuig daaraan voldoet.
     
  9. Dank. Ik heb voor de zekerheid ook maar even contact opgenomen met mijn verzekering. Die zegt dat ik er wel mee mag rijden, maar wanneer ik betrokken ben bij een ongeval en men kan het herleiden naar een mankement die geconstateerd is tijdens de keuring dan kunnen ze de kosten op mij verhalen.

    Ik baal nu helemaal van de afkeur, want ik heb ook nog de afmeld kosten moeten betalen a €10. Op de site van het rdw staat dat er geen afmeld kosten worden gerekend als de auto wordt afgekeurd. Morgen even een telefoontje plegen. :(

    http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk/apkkeurmeesters/Pages/AfmeldenAPK.aspx
     
  10. Dat klopt, afkeur melden is voor de dealer gratis. Het is dus niet terrecht dat ze dit wel doorberekenen.
     
  11. Ik ga morgen even bellen en om uitleg vragen. Het is notabene nog bij de officiële Ford dealer ook. De mevrouw die aan de balie zat zal dit misschien wel weinig meemaken dat men de auto laat afkeuren.

    Ik zal morgen verslag doen.
     
  12. Maar als de dealer de auto als afkeur heeft afgemeld word er een nieuw keuringsbewijs afgegeven en vervalt de oude... Je mag dus met een apk afgekeurde auto niet meer de weg op, ook al staan er nog 2 maanden op je oude keuringsbewijs.......
     
  13. Volgens mij werkt dat niet zo,
    heb je daar een bron van?
     
  14. als jou dealer de afkeur heeft doorgemeld aan het RDW heeft nicky idd gelijk
     
  15. Dan vraag ik nogmaals om een bron.

    Paragraaf 3 van het Besluit Voertuigen (dat over de geldigheidsduur van het keuringsbewijs gaat) vermeldt daar namelijk niets over.
     
  16. Het zit als volgt:

    -Het oude keurbewijs blijft geldig tot de oorspronkelijke vervaldatum.
    -Het is echter verboden te rijden in een afgekeurde auto!

    Dus als jouw focus echt formeel 'afgekeurd' is, en je hebt daar een uitdraai op rdw papier van, dan mag je niet rijden. Uitzondering daarop is het ritje van/naar het keurstation.

    Nu zal je zeggen; 'maar de geldigheid van het oude bewijs dan?' : dat is ook eenvoudig.
    Je auto mag nog tot die datum langs de weg staan, zonder dat je automatisch een bekeuring ontvangt voor een ongekeurde auto.

    Ik zal de bron voor je proberen op te zoeken.
     
  17. Ik heb contact gehad met de dealer en de kosten voor het afmelden worden op de volgende factuur gecrediteerd. Ze waren niet op de hoogte dat het afmelden van een afgekeurde auto niet in rekening wordt gebracht door het rdw.

    Nogmaals werd er verteld dat de auto inderdaad alleen de weg op mag, met als bestemming de garage, om de gebreken te repareren. Dit kan je dan ruim interpreteren.
     
  18. Graag want ik geloof er niets van.

    Ik ben wel enigszins thuis in het juridische, en het Besluit Voertuigen vermeldt niets over het voortijdig beeindigen van de geldigheid van het keuringsbewijs in geval van afkeur.

    Blijft over zoals ik al eerder noemde dat het besturen van een voertuig met een defect wel in strijd met de permanente eisen gesteld in de Regeling Voertuigen kan zijn.
    Met overtreding van de APK regelgeving heeft dat echter niets te maken.
     
  19. hoezo wordt je auto eigenlijk ook echt afgekeurd? Als ik 'm naar de garage breng wordt ie gewoon niet goedgekeurd. M'n APK zit er dus nog gewoon op en er wordt verder niets doorgegeven aan RDW.
    Is toch een veel klantvriendelijkere oplossing?
     
  20. Je oude APK vervalt niet door afkeur.

    Met die auto met gebrek mag je misschien niet rijden omdat hij niet aan de permanente eisen voldoet, maar dat gebrek was er ook al voor de keuring dus toen mocht je er evenmin mee rijden. De keuring zelf verandert daar niets aan.
     

Deel Deze Pagina