1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Doorschakelen 6e versnelling

Discussie in 'Performance' gestart door jason101, 14 aug 2017.

  1. Nu vraag ik me toch af bij welke snelheid het beste is om naar de 6e versnelling door te schakelen. De BC geeft bij 80 al aan om naar de 6 door te schakelen maar als ik dit doe dan zit ik net boven de 2000 toeren. Is dit wel bevordelijk voor het blok? Normalitair schakel ik pas door bij 110 km/u.
     
  2. Misschien handig om even te vermelden om welke auto en motor het gaat?
     
  3. Staat boven het topic bericht. 1.0 ecoboost 125PK
     
  4. Bij mij staat er in Tapatalk alleen "Doorschakelen naar 6e versnelling" boven het bericht.

    Maar om op je vraag terug te komen. De motor heeft het maximum koppel bij 1400 toeren. Dus 2000 moet zeker geen probleem zijn.
     
  5. Ik schakel bij 80 al naar 6
    Dan moet je geen helling op rijden en niet veel gas geven als je wilt versnellen

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
  6. ik weet niet hoe stil jouw :focus3: is Douwe, maar als ik met de :focus3: 1.6 TDCI van mij collega rij schakel ik meestal naar de 6 bij 110 km.
    dat ding is zo stil dat ik soms wel eens vergeet om naar de 6 te gaan ;)
     
  7. Bij mijn 1.6 tdci schakel ik meestal tussen de 90 en 100 naar 6.
     
  8. Stil is die van mij zeker. Soms als ik start dan vraag ik me wel eens af of die wel draaid.
    Maar goed, over de 6e versnelling; in z'n 6 bij 80 km/u bromt het blok meer dan bij 110 vanwege het lagere toerental. Daarom mijn vraagstelling.
     
  9. Precies, dat gebrom weerhoudt mij er ook van om al zo vroeg naar 6 te gaan... ga liever even door naar 2000, rijdt iets minder brommerig. Soms is het zelfs zo bij mij dat ie volgens de bc zuiniger rijdt in 5 dan in bij dezelfde snelheid haha. Heb trouwes ook gemerkt dat dat die schakel hulp (of bemoeial zo je wil [emoji16]) altijd adviezen geef boven de 1500, eronder houdt ie altijd z'n mond.
     
  10. #10 trucker0werner, 15 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2017
    idd BC wil graag dat je rond de 1500rpm zit constant, dit is dan ook direct een mooi toerental om te zitten constant. veel lager is niet slim.

    heb zelf 1.6 182pk. daar kan ik 50-60 in zijn 6 al rijden. 1100rpm, geen commentaar van de motor. doortrekken naar 80 gaat zonder commentaar maar tuurlijk schakel je dan ff terug. maar het kan. loopt dan bijna staionaair 1op33-40

    en ja goed voor de motor is moeilijk te zeggen. als je met minimale aanpassing aan gaspedaal motor direct commentaar geeft zal je juist altijd terug moeten schakelen bij doortrekken. doe je dit is het niet extreem erg. belangrijk is wel dat je hem keer op zijn staart trapt. lage toeren kan motor verstopt raken, keer boven de 3500rpm door blazen is beter. lees verhalen als thp en vervuilde kleppen via google, in de 5jaar dat ik thp aan heb gesleuteld. was mijn mening en van collega. dat als de klant doortrekt in de toeren de vervuiling mee viel.


    in jouw geval heb je een 3cilinder dus loopt hij eigenlijk altijd onrustig. dankzij een eventueel balansas loopt de motor rustig stationaair.

    echter rijd je onder de 80 dan is idd 5de versnelling slimmer voor 3cilinder.

    bij me pa (peugeot 308 1.2 3cil.) bromt hij al als je 80 in zijn 5 doet. (is ook maar een 5bak). zoals ik tegen hem heb gezegd en hier eigenlijk ook geld.
    rij je constant snelheid, weg is vlak. dan zo hoog mogelijk versnelling. geeft de motor commentaar (brommen/ trillen) schakel je terug en rij je door.
    zo doe ik het ook zelf
     
  11. #11 Mpothoven, 15 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2017
    Ik heb dan ook een 1.6 maar ik rij 50 in 5 en bij 65-70 in 6 . ( bij vlot doortrekken schakel ik terug)

    Maar hij wil inderdaad erg graag dat je vlot opschakelt.
     
  12. Als ik een lange weg heb waar je 80 moet rijden doe ik gewoon jn de 6 rijden,
    moet ik de snelweg op schakel ik pas bij 110 naar de 6.
    Met 80 in zijn 6 de snelweg op, dan duurt het me veel te lang voor die op 120 zit.
     
  13. De 1.6 THP van Peugeot is sowieso een niet zo goeie motor. Ongeacht hoe je ermee rijdt. Maar dat terzijde.

    De 1.0 Ecoboost is 1 vd meest geciviliceerde 3-cilinders. Bij bijna geen enkel ander merk loopt de 3 cilinder zo rustig. Een balansas heeft dit blok dan ook niet. Het blok loopt niet zo glad als een 4-cilinder maar het is absoluut niet zo'n koffiemolen zoals de 3 cilinders van andere merken.

    Anyway; het zo laag mogelijk in toeren rijden heeft alles te maken met uitstoot.
    En verbruik, aangezien dat voor de fabrikant belangrijker is dan of een blok dat wel of niet wordt "gemarteld" door te laag in de toeren rijden. Zolang je doorhobbelt gaat het wel, maar ga je dan vermogen vragen dan komen er zeker bij lage toeren heel wat krachten op de krukas en krukaslagers vrij. Als het ware druk je de oliefilm tussen de lagers weg, wat op den duur schade veroorzaakt.

    Vergelijk het maar met fietsen; zet je fiets in de hoogste versnelling en probeer dan snelheid te maken. Geheid dat dit zeer doet aan je benen/knieën.

    Mijn persoonlijke mening is dan ook dat je minimaal overschakeld in het toerengebied waarbij de motor soepel blijft draaien. Kan me voorstellen dat dit eerder rond 2500rpm zit ipv 2000rpm. En wil je versnellen schakel dan liever een versnelling terug zodat je meer toeren maakt.
     
  14. Ik heb de schakelindicator laten uitzetten door Lars. Vond het echt een slecht ding. Niemand die zo rijdt... Ik ga geen 50 in zn 5 of 6 rijden. Minimaal 1500 toeren is gewenst.
     
  15. Ben ik toch niet met je eens . De 1.0 tsi 3pitter die in de polo ligt .loopt stiller dan de 1.0 ecoboost die in mijn maat zijn focus..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  16. Wordt gesteld: " 1 vd meest geciviliceerde", niet "de meest". Daarnaast wordt dit gesteld in relatie tot dat er geen balansas wordt toegepast. Zou dus kunnen zijn dat het VW blokje onrustiger loopt maar door allemaal hulpmiddelen dit verdoezeld wordt (zeg niet dat dit zo is).

    Overigens vind ik het knap dat je het verschil zo duidelijk merkt, heeft je maat geen gte;)? De 1.0 (Ford) vind ik erg tam, vermogensopbouw is mij te vloeiend zelfs (nergens is er een duwtje in de rug), maar is wel volkomen trillingsvrij en je hoort het blokje niet in het interieur.
     
  17. Volgens mij moet je dan toch dat Eco gebeuren uitschakelen? Ga ik ook maar even naar kijken.
     
  18. Ik vind sinds mijn vakantiereis naar Italië veel fijner om tussen 100 - 120 in z'n 5 te blijven rijden. Pas als ik ga cruisen dus wanneer weet dat ik langere stukken door kan rijden in z'n 6.
    Kan mij namelijk een topic van mij zelf herinneren waarbij iedereen mij adviseerde om met de auto lekker door te rijden. En juist niet naar de indicator te kijken [emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. Wist niet dat ford ook en gte heeft [emoji52]
    Ik vind de polo met 1.0 tsi niet echt tam. En zeker niet in de sport stand

    Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
     
  20. [MENTION=844]Marco Morello[/MENTION]
    met je laatste zin zeg je idd precies hoe ik er ook tegen aan kijk
    "Mijn persoonlijke mening is dan ook dat je minimaal overschakeld in het toerengebied waarbij de motor soepel blijft draaien. Kan me voorstellen dat dit eerder rond 2500rpm zit ipv 2000rpm. En wil je versnellen schakel dan liever een versnelling terug zodat je meer toeren maakt."

    moet wel zeggen dat de 6bak de versnelling dicht bij elkaar zitten. soms trek ik met het verkeer op en als ik op snelheid ben schakel ik van 2 naar zijn 5

    wat ik wel mooi vond is dat met deze motor de berg op rijden een genot is. 2000rpm en steile helling stellde niks voor, me oude focus moest ik echt naar de 4000-5000rpm toe. heb dan ook de 1op16.1 gemiddeld gereden met me focus.


    wat betreft de balansas. er zijn nog meer middelen voor beter lopen. 1 daarvan is een vliegwiel expres onbalans in te zetten. hierdoor zorgt hij ervoor dat de motor juist soepeler loopt.
    denk niet dat ze met direct ingespoten zover zijn dat ze bij elke rotatie tot wel 6x inspuiten per cil, in plaats van 1x
    bij diesel motoren doen ze dat voor verbruik, stiller krijgen en rustiger lopen van de motor
     

Deel Deze Pagina