1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distrubutie riem geknapt !

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door edwin1990, 10 jul 2011.

  1. Heey,,

    Ik reed in mijn Ford focus 1.8 Tddi 2002
    En bij een gangetje of 30 knakte de snaar
    volgende dag ging ik maar ff kijken heb ik alles los gehaald Nokkenas gebroken kleppen vast in de kop nu heb ik alle onderdelen gehaald nieuwe pakkingen nieuwe bouten en krijg morgen een nieuwe kop nu wou ik donderdag alles weer gaan monteren heeft iemand ook toevallig een tekening van de motor dat als ik iets tegen kom dat ik het kan opzoeken ! ( ik ben geen auto monteur en waar moet ik op zetten met de distrubutie riem op tijd stellen ) als iemand nog dingen heeft van daar moet je op letten dan hoor ik het graag ! maar het gaat vooral op de tekeningen ik hoop dat iemand ze voor mij heeft

    Groeten Edwin !
     
  2. #2 daprolix, 11 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2011
    Ik kan je niet helpen aan een tekening van je motor, maar mij lijkt het niet echt handig om er zelf aan te beginnen als je niet precies weet wat je moet doen. Een cilinderkop monteren is wel een vrij precies werkje (met name het op tijd zetten van de distributieriem) en een klein foutje kan grote gevolgen hebben bij de eerste keer starten.

    Groeten,

    Bart
     
  3. mmmm....
    Ik kon zweren dat de reactie van daprolix eerst een ander einde had:schater:
     
  4. Kopbouten moet je ook op bepaald moment zetten met momentsleutel dan ook nog eens in bepaalde volgorde. Als je niet weet waar je mee bezig ben zou ik het niet zelf gaan doen dit gaat echt niet goed komen. Tevens distrubitie heb je speciaal gereedschap nodig bij een focus ik denk niet dat jij dit in bezit heb...;)
     
  5. Ik kan wel veel via de garage regelen ik heb wel een moment sleutel en ze moeten op 90 nm en de volorge weet ik ook wel. heb er nog wel iemand bij maar ik dacht als iemand zoon tekening heeft zou perfect zijn
    Woensdag/Donderdag beginnen met in elkaar zetten nieuwe kop nog laten vlakken en de kleppen even inslijpen

    Groeten
     
  6. Zonder ervaring moet je dit niet gaan doen. Of je moet hulp krijgen van iemand (monteur) die weet wat hij doet. Heb je ook geen tekening nodig......
     
  7. Ik heb ooit een topic willen posten over de distributieriem, bij deze. Niet alles erin heb je nodig, voor jou is alleen de timing interessant. Ik heb ergens gelezen dat de brandstofpomp met een boortje van 6 kan gecontroleerd worden op timing,maar of dat zo is weet ik niet zeker (ik had een TDCi) Hopelijk heb je er iets aan. grts

    hier en hier vond ik wat info.
    En Gates heeft een nota over de te gebruiken spanrol http://www.gates.com/europe/file_di...odule&file=TB 016_E5_K015541XS_Ford_1.8D1.pdf

    Samengevat zijn er een viertal zaken belangrijk om de juiste timing te behouden tussen krukas en nokkenas :
    1) Je moet een liniaal in de sleuf van je nokkenas plaatsen
    2) Je moet een timing-pen in je blok schroeven
    3) Je moet de krukas blokkeren op de starterkrans
    4) Je moet de nokkenaspoelie blokkeren en met een trekker verwijderen
    Hiervoor heb je nogal wat speciaal gereedschap nodig, bij bvb Midlock
    \Tijdafstelsets en borggereedschap\Ford tijdafstelgereedschap zie je de set Z-4086 voor onze diesels.
    Ook Hazet en Facom hebben gelijkaardige sets. Ik heb de timing-pen en vliegwiel-blokkeergereedschap bij Hazet gekocht, bij hen is dat apart verkrijgbaar.

    [​IMG]

    Daarnaast heb je nog babybruggen, een momentsleutel,sleutel om je nokkenas te blokkeren, poelietrekker, liniaal en een motortakel nodig. Heel wat,eigenlijk.
    Bon, we zijn dan maar begonnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo verwijder je je multiriem:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo verwijder je de aandrijfkoppeling van de alternator:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de aandrijfkoppeling verwijderd is kun je het boutje bereiken waar de timing-pen in moet.
    Let op : als je dit boutje losdraait gebruik ZEKER een magnetische bit of doe wat vet aan je dopsleutel of zorg dat je een flexibel magneetje bij hebt want als dit boutje achter de bracket tuimelt is het hi-ha-hondelol !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet de motorsteun verwijderd worden , de motor mag niet met een krik ondersteund worden onder de carterpan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maak de aansluiting van de nokkenassensor los :

    [​IMG]

    Verwijder het kleppendeksel : ik gebruik 5W40 volsyntheet olie van Marly met een grafietadditief http://www.marly.com/catalogue/products/detailArticle.web?productId=182&lang=nl en alles ziet er nog goed uit.

    [​IMG]

    Nu draai je de krukas in wijzerszin tot de liniaal van exact 5.00 mm dik in de sleuf valt:

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu weet je zeker dat de timing op tijd staat en dat de distributieriem mag verwijderd worden :
    ( ik had tijdelijk de motorsteun teruggeplaatst )

    [​IMG]

    En nu moet de nokkenaspoelie af de nokkenas getrokken worden :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had beide tools bij Facom gehaald maar helaas .. de poelietrekker paste niet..

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de nokkenaspoelie vrij kan draaien bij het spannen van de nieuwe riem zodat zijn positie totaal geen invloed heeft op de timing maar ik heb het dus met de af-fabriek positie moeten doen …
    Zo span je de spanrol op : met een inbus zeskant tegenwijzerszin opspannen en op moment zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    http://www.youtube.com/watch?v=_2t2q_PCjVI (okee, aan deze hapert iets)

    Hierna heb ik de krukas een 6-tal keer rondgedraaid zodat de nieuwe riem zich kan ‘ zetten ‘ en gecontroleerd of de spanning nog OK was.
    Het uitdraaien van de gloeibougies vergemakkelijkt het ronddraaien van de krukas , zo is alle compressie weg.


    [​IMG]

    Zo, en vanaf nu was het alles in omgekeerde volgorde terug bouwen en met de momentsleutel de juiste momenten aanhouden.
    Gelukkig loopt de Focus goed maar ik ga die juiste poelietrekker toch nog eens opzoeken …
     
  8. mooie how-to:thumbs:
     
  9. Thanks man ik heb der donderdag wel wat aan denk ik ja.
    Jullie horen het nog wel of het is gelukt ! gr
     
  10. Misschien een idee om deze te verplaatsen naar de How to gedeelte?
     
  11. Neeeeee.....kopieren naar de how to:thumbs:
    anders heb je er hier niks meer aan;)
     
  12. Inderdaad, ik heb 'm gekopieerd naar "handleidingen focus 2"
     
  13. euh.... het gaat hier toch om een focus 1 ?
     
  14. :oops: inderdaad, heb 'm weer verplaatst ;)
     

Deel Deze Pagina