1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributiesnaar VS Koppelingsplaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Keyser Soze, 10 mei 2010.

  1. Hallo allemaal,
    Vraagje,
    Aantal weken geleden mijn ford focus station uit 1993 voor een apk met grote beurt weggebracht.
    Met 160.000km op de teller maar heel weinig km per jaar, wist ik dat de distributieriem aan de beurt was.
    Echter, de garagehouder belde mij met de mededeling of het goed was dat de koppelingsplaat ook vervangen mocht worden, die zat tegen vervanging aan, en nu het zaakje toch al gedemonteerd was voor de distributie riem, net zo makkelijk.
    Zelf had ik geen klachten over de koppeling, maar hoe kan de monteur nu zien of de koppelingsplaat bijna af was?
    Die zit toch aan de andere kant van de motor? Dan moet je toch de andere kant helemaal demonteren?

    Alvast bedankt
     
  2. Focus uit 1993?
     
  3. ik neem aan dat je 99 bedoelt, maar inderdaad, versnellingsbak zit aan de andere kant, dus van 'het is tog al open" is gelul.

    Als je echt niets gemerkt heb, zou ik hem laten zitten, is over een half jaar net zo veel werk als nu!
     
  4. De monteur kan niet beoordelen hoever de koppeling versleten is.
    Hij is namelijk zelfstellend. Dus de oude stelregel dat als de koppeling 'hoog' op het pedaal zit, gaat hier niet op.

    Alleen als hij echt op is, en gaat slippen merk je het.

    Je kan natuurlijk de lompe manier testen. Auto starten, versnelling in de 3 en snoeihard op laten komen. Als de auto afslaat is de koppeling goed.
    Als de motor blijft draaien en hij komt langzaam op snelheid dan is de koppeling op.
    Maar erg best is deze test natuurlijk niet.

    en de versnellingsbak heeft niets met de distributie te maken.
     
  5. Waar heb je auto voor de grote beurt heen gebracht?
     
  6. Als deze monteur net als ik dagelijks in diverse focussen rijd, kun je dat zeker wel voelen hoor!
     

Deel Deze Pagina