1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem vervangen, gelijk multiriem & waterpomp?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Duijzer, 11 jun 2013.

  1. #1 Duijzer, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
    Goedemorgen!

    Ik moet na aanschaf (vorige week) direct mijn distributieriem laten vervangen van mijn Focus II stage I uit januari 2005. Dit is omdat de auto 8 jaar oud is, want hij heeft nog maar 115.000 km op de teller staan (waarbij je km stand 150.000 moet zijn voor het vervangen van een distributieriem meen ik?).

    Ik heb een afspraak gemaakt met een garage dicht in de buurt, die bij mijngarage.nl is aangesloten, waardoor ik volgens mij voor een goede prijs de distributieriem kan laten vervangen (€ 315,81) & een grote beurt kan laten geven (€ 280,94). Dit kost bij elkaar ongeveer € 600,-.

    Echter hoor ik van verschillende mensen dat het verstandig is om bij deze ingreep direct mijn waterpomp en Multi-riem te laten vervangen. Ik hoor ook van verschillende mensen dat dit 'standaard inbegrepen' is bij het vervangen van de distributieriem. Om het verhaal wat duidelijker te maken, zal ik het stukje tekst uit mijn offerte bijvoegen:

    "
    Inbegrepen in deze offerte:
    Arbeidsloon
    Kwaliteitsdistributieriem van het merk Gates
    Kwaliteitsloop- en spanrollen van het merk SKF
    Milieutoeslag
    BTW

    Offerteprijs: € 315,81.


    Belangrijke informatie voor u als klant
    Staat er bij: inbegrepen in deze offerte geen loop- en spanrollen vermeld, dan zijn deze niet in de prijs meeberekend. Dit zijn kosten die er nog bijkomen. Vraag aan onze monteur wat de bijkomende kosten hier van zijn!

    Dikwijls dienen ook de balansas-riem, de multi V (rib) riemenset, de nok-nokkenasriemen, de waterpomp en het koelvloeistof vervangen te worden. Dit zijn kosten die er nog bijkomen, deze zijn niet in de offerte meeberekend. Wij adviseren u om bij onze monteur na te vragen wat de eventuele bijkomende kosten hiervan zijn.
    "

    Raden jullie aan om direct de waterpomp, Multi-riem etc te laten vervangen? En heeft er toevallig iemand ervaring mee wat de kosten ongeveer zijn voor zo'n totale operatie?

    Persoonlijk vind ik het namelijk vrij veel geld als je bijvoorbeeld ineens € 1.200,- extra kwijt bent bij de aanschaf van een 2de hands auto, die in principe helemaal niks mankeert.:nocheer:

    Ik hoor graag jullie reactie...
     
  2. Welk type motor heb je?

    Gezien de interval van 160.000 of 8 jaar vermoed ik dat je een 1.4 of 1.6 Duratec hebt.


    Ik heb enkele weken zelf de distributieriem van mijn 1.6 Duratec vervangen.

    Na wat vooronderzoek ben ik er achter gekomen dat er verschil zit in de 1.4 en 1.6 Duratec motoren die in de Focus 2 zijn geleverd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen motoren die tot 04-2005 zijn geproduceerd en motoren die na 04-2005 zijn geproduceerd. Bij motoren die zijn geproduceerd tot 04-2005 kan de waterpomp worden vernieuwd zonder de distributieriem te demonteren. Bij motoren die zijn geproduceerd na 04-2005 moet de distributieriem wel worden gedemonteerd (en dus vervangen) om de waterpomp te vernieuwen.

    Het is dus aan je eigen de keus of je de waterpomp wel of niet wil vernieuwen. Ik heb er zelf bewust voor gekozen om de waterpomp niet te vernieuwen omdat bij mijn auto de distributieriem hiervoor niet hoeft te worden verwijderd.


    De multiriemen moeten altijd worden vervangen als deze los zijn geweest. De 1.4 en 1.6 Duratec in de Focus 2 zijn voorzien van zogenaamde stretchbelts (multiriem zonder spanner die met speciaal gereedschap wordt gemonteerd. Deze riemen (dit zijn er 2 stuks) mogen maar 1 keer worden gemonteerd.
     
  3. Bij een stretchbelt is het niet kwestie van niet opnieuw mogen gebruiken, dan wel dat dit niet mogelijk is. De stretchbelt moet je doorsnijden en kan daardoor niet opnieuw gebruikt worden. Mocht je de riem er wel heel af kunnen krijgen (zou niet weten hoe) dan kun je die best opnieuw gebruiken.
     
  4. Tja jw, de distririem hoeft er dan wel niet af, maar de kans is zeer groot dat je er koelwater over krijgt.
    Dan kan je alsnog een nieuwe riem plaatsen.
     
  5. #5 Don van der Deijl, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2013
    Ik zou die riem en waterpomp lekker laten zitten.
    Waarom nu al vervangen en zoveel geld uitgeven?
    Kijk eerst eens hoe de auto rijdt en noteer de kleine gebreken.
    De zogenaamde grote beurt neem ik bij garages ook niet echt serieus.
    Heb je geen onderhoudsboekje?
    Is bijvoorbeeld de remvloeistof lang niet vervangen dan zou ik dat eerst doen net zoals controle remmen en schijven enz.
    Die riem kan nog een tijd mee , lekker laten zitten.
    Neem aan ZETEC motor, duratec is een nieuw naampje voor zetec.
    Bij mij is die riem pas vervangen bij 210.000
     
  6. Ik haal ze zo vaak heel eraf, gewoon een bandijzer erachter thv de waterpomp en dan de krukas draaien.. Hoewel Ford voorschrijft dat je ze door komt snijden inderdaad.
     

  7. Ik heb de stretschbelts er eenvoudig afgekregen door de riem met een spanbandje naar me toe te trekken en tegelijkertijd de krukas te draaien. Binnen een halve omwenteling lagen de riemen er zonder beschadigingen af.

    Ik bewaar de oude riemen nog zodat ik ze in geval van nood nog een keer kan gebruiken. Je zal net zien dat de stretchbelt precies in het weekend kapot gaat als alle bedrijven gesloten zijn.




    Dat is inderdaad een risico. Overigens zou ik als de waterpomp vernieuwd zou moeten worden er gewoon weer een nieuwe distributieriem op leggen. Die paar tientjes van een nieuwe riem maakt dan ook niet meer uit.

    Het wel of niet vervangen van de waterpomp is een afweging die je maakt. ik heb ervoor gekozen om de waterpomp te laten zitten. Omdat ik alles zelf doe kost het me alleen een paar tientjes aan onderdelen en een dag sleutelen om de distributieriem te vervangen.

    Als je afhankelijk bent van een garagebedrijf en behoorlijk wat arbeidskosten moet betalen om de distributieriem te laten vervangen kan ik me goed voorstellen dat je de waterpomp meteen mee vervangt.
     
  8. er is hiervoor speciaal gereedschap. dat werkt eigenlijk op de zelfde maner zoals met een bandijzer.
    je zet op de krukaspoelie een hulpstuk
    dan draai je de krukas en door het hulpstuk trek je ook direct de riem eraf.
    met een andere hulpstuk kun je dan ook de riem weer erop draaien.
    ook al blijft met spanrol dat systeem toch het fijnst qua de- en montage


    in principe is het voor de distributieriemen bij elke auto hetzelfde.
    monteer je een nieuwe d-riem altijd advies ook de pomp mee vervangen. de nieuwe riem zal strakker zitten dan de oude heeft gezeten. hierdoor komen meer krachten op de waterpomp. heb bij veel bedrijven gezien dat na het niet vervangen van de pomp 20-30.000km later ze kwamen om toch maar alles weer te vervangen.
    mijn advies altijd pomp mee vervangen. ongeacht dat hij lekt of niet.

    wat betreft multiriem deze kan nu al beoordeeld worden of deze nog goed is of advies vv of vervangen moet worden.
    zit er scheuren in (dus niet de droogtescheuren maar echt scheuren) dan moet hij vervangen worden



    kort samen gevat op je vraag
    waterpomp advies mee vervangen
    en multiriem advies mee vervangen
     
  9. Duratec is toch niet hetzelfde als de zetec. Vergis je niet. En wat betreft de distributieriem... Beter hou je gewoon de vervangingstermijn aan.
    Laatst hebben we van een Fiesta de riem verangen, de riem was qua tijd er overheen (zo`n jaar of 2) qua kilometers niet. Echter de riem had het geen 20.000km langer volgehouden. Deze was dusdanig ingesleten dat het canvas te zien was.

    Oke, duudelijk. Leer ik weer wat bij. :mrgreen:

    Die stretchbelts zijn kudtdingen.... Zelfs met de meegeleverde tools blijft het een gevecht om die ondingen erop te krijgen.

    Wat betreft de waterpomp, lang niet elke waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven, dat zou inhouden dat je bij elke wissel van de multiriem de waterpomp ook zou moeten vervangen... Ik weet zeker dat dit bij een Focus I echt niet hoeft. Meer dan eens heb ik de multiriem vervangen zonder de waterpomp te doen.

    In principe vervang je de waterpomp mee uit kostenoverweging, niet omdat het moet.
     
  10. Ik zal straks even alle antwoorden door gaan lezen, alvast bedankt daarvoor!
    Mijn motor is een 1.6 16v 100pk (oftewel zo'n Duratec / zetec).
     
  11. #11 Duijzer, 12 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2013
    Ik heb dus een 1.6 16v (waarschijnlijk dus de Duratec heb ik begrepen).

    Zelf heb ik geen schuur/werkplaats, en geen gereedschap, dus ook al wil ik het zelf graag proberen, ben ik aangewezen op een Garage om het voor mij te doen. Dus dan denk ik dat op jou advies het vervangen van de waterpomp&Multiriem wel verstandig is.

    Ik dacht de riem te vervangen omdat ik niet weet hoe dat de vorige eigenaar er mee gereden heeft, het was een jongen van 23 en de motor zag eruit of deze nog nooit schoongemaakt was. Daarom lijkt het mij verstandig om de intervallen aan te houden. Ik heb een onderhoudsboekje wat reikt tot 2009, de verkoper beweerde wel in 2012 de laatste grote beurt te hebben gegeven, alleen had daar geen bewijs van.

    Daarnaast zit de controle van de remmen ook bij een grote beurt inbegrepen. Hier kun je lezen op welke punten de auto allemaal gecontroleerd word bij een grote beurt.

    Kan ik hieruit dan opmaken dat het tegelijk vervangen van de waterpomp met de distririem waarschijnlijk maar een paar tientjes meer kost?

    Dankje voor je advies! Klopt het toevallig dan ook dat dit waarschijnlijk maar een paar tientjes meer gaat kosten?

    Nou heb ik een Focus II Fase I, dus geen Focus I. Je zegt dat je de waterpomp uit kostenoverweging in principe ook moet laten vervangen, maar dat (misschien?) deze waterpomp helemaal niet wordt aangedreven door de distririem.

    Hierdoor raak ik een beetje in de war, ik laat namelijk niet graag de garage bepalen of ik nu wel of niet die waterpomp laat vervangen, want ik ben vrij achterdochtig en heb altijd het gevoel dat ik (ongeacht welke garage het is) toch uitgeknepen wordt.


    Met het overige advies wat gegeven is lijkt mij het verstandig dat ik direct de Multi-riem en de waterpomp mee laat vervangen. (toch?)

    Naast dit advies zou ik dus ook graag van jullie vragen of jullie een indicatie kunnen geven hoeveel dit ongeveer zal gaan kosten (met in achtname van de andere door mij genoemde bedragen).
     
  12. Dubbelpost...
     
  13. Laat die riem toch zitten geloof me.
    Let eerst eens op het olieverbruik.
    Controleer de ophanging, rubbers enz.
    De genoemde remvloeistof , blokken, schijven , schoenen remleidingen.
    Die riem kan nog lang mee .
    Nog even gecontroleerd , die van mij is pas bij 226.000 vervangen.
    Wie mij een voorbeeld kan geven van de zetec 1.4 of 1.6 met gebroken riem roep ik bij deze op.
     

  14. Don; de Zetec is geen Duratec. En de Fiesta waar ik het over heb is ook een 1.6 16v Zetec MKV. Die riem had niet de kilometers maar wel de leeftijd. Veel langer had de riem het ook niet volgehouden.

    En daarbij de Duratec motoren staan niet bekend als oliesnuivertjes... Nogmaals de Zetec en Duratec lijken minder op elkaar dan je zou denken.
     

  15. De waterpomp wordt niet bij elke auto door de distributie aangedreven.

    Bij de Focus II ook niet, echter omdat de waterpomp zelf letterlijk achter de distributieriem zit, en als deze vervangen moet worden je de distributieriem (wederom) moet verwijderen en weer vervangen (opspannen is niet aan te raden), is het kostentechnisch goedkoper om de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem te vervangen.

    Wat betreft een prijs; als je interesse hebt mag je mij ook een PB versturen. Wij hebben al meer distributieriemen etc. vervangen. En let wel dit gebeurt niet op een beun de haas manier.

    Zie bijvoorbeeld: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=33982

    Zonder te overdrijven durf ik te stellen dat wij behoorlijk secuur en volgens voorgeschreven specs (Ford) werken.
     

Deel Deze Pagina