Distributieriem vervangen focus 1.6 Tdci wagon?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Bosniak, Sep 17, 2008.

  1. Hallo,

    Mijn vader heeft onlangs een Focus 1.6 Tdci wagon (trend uitvoering) gekocht bij een garage. Het is nieuwere model van 2005 en op de teller staat 183 duizend km. Volgens garage kan hij nog ongeveer 60 duizend rijden met deze distributieriem. Hij zegt dat het nog originele is van fabriek en die heeft garantie van ford voor 240.000 km. Klopt dit ook?

    Bedankt voor antwoorden
     
  2. Is mij ook verteld idd, vind het ook veel....
     
  3. Volgens http://www.ford.etis.com is het om de 200.000 km of 10 jaar (1.6 TDCi 08/2005 - 12/2007) OF 240.000 en 10 jaar (1.6 TDCi 06/2004 - 12/2005).
     
  4. Bedankt voor reacties. Ik ben bij dealer geweest en zij lieten me een lijst zien waarop 200.000 km (of 10 jaar) stond. Vanmorgen heb ik Ford Nederland gebeld en gevraagd hoe dat in elkaar zit. Zij vertelden me dat het fabrieksadvies voor deze auto staat op 240.000km maar dat het dus geen garantie is, maar advies. Garantie is alleen standaard 2 jaar voor auto en defecten. En distributieriem dus niet.. dat vind ik raar? Aangezien het een product is van hun, moeten zij toch garantie kunnen geven? Auto is nu bijna 3 jaar oud dus komt ook niet meer in aanmerking voor die standaard garantie. En aangezien er geen garantie is op distributieriem moet ik wachten tot 240.000 of bij 200.000 (voor zekerheid) vervangen?? Graag jullie (ervaren) mening.
     
  5. Allereerst is de auto bij een Forddealer gekocht? Wellicht dat je met hen wat kan regelen. Ook al is ie niet bij een Forddealer gekocht, dan nog is er vast wat te regelen. Anderzijds een distributieriem is niet iets waar je teveel mee moet kloten. De gevolgen van een kapotte distributieriem lopen echt in de papieren. Ikzelf zal dus geen risico nemen en de riem i.i.g. laten vervangen bij 200.000km. Al heb ik eigenlijk niet gehoord dat die motoren bekend staan om knappende distributieriemen.
     
  6. Je kan iig de staat van de riem laten controleren. Ik zou hem niet op het laatste moment vervangen, de riem zal je toch een keer moeten vervangen en kan je weer een hele tijd voorruit. Ook een knappende riem kan je hele blok eraan gaan.

    Als de riem nu al slecht zou zijn moet je terug naar de dealer waar je hem hebt gekocht. Een autobedrijf is juridisch verplicht een auto aan een klant af te leveren waar alles aan klopt. Zo niet moet hij dit vermelden. Als je hem van een particulier hebt gekocht liggen de zaken anders.
     
  7. ik denk dat die 200.000 bij zware omstandigheden is en de 240.000 km bij normale omstandigheden ik zou hem gewoon bij 240.000 vervangen is egt onzin waarom ze daar geen garantie op kunnen geven want als ze het advieseren moet je er owk garantie op geven dus mijn advies is gewoon om de 240.000 of de zoveel jaar als dat er voorgeschreven staat
     
  8. Ik zou het bij 200.000 laten doen. Moet toch een keer (en waarschijnlijk de enige keer) dus dan maar beter te vroeg dan te laat. Distributieriem zou garantie zijn als ie binnen 2 jaar defect zou raken (en je nog onder de vervangingsafstand zit).
     
  9. Ik heb een 1.6 tdci futura op het oog van 01-2007 dus zou allebei kunnen zijn. Of is de 2e nog type I?
     
  10. Mijn riem is gisteren vervangen. Het is dan wel een oudere versie van de focus (2003 wagon 10 jaar dus wel). Ik had exact (bijtoeval) 162000 op de teller. Bij de garage vertelden ze dat het niet te vroeg was. Maar er waren duidelijke haarscheurtjes aan het ontstaan en hier en daar waren de tandjes aan het loskomen.
    Ik zou zeker een inspectie van je riem latem doen en dan op papier meekrijgen hoe de staat is.
    Anders een 2nd opinion gaan vragen bij een onafhankelijke garage. Als die wat anders aangeven zou ik het daar laten doen en de rekening bij jou garage brengen.
    Ik was (maar) 400 kwijt. (riem, waterpomp en nog iets) het is een hele klus, maar je rijdt weer met een prettiger idee rond als het gedaan is.
     

Share This Page