1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem levenslang of niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thecure, 30 dec 2013.

  1. Goedenavond,

    In een aantal artikelen over de Ecoboost 1.0 motor, heb ik gelezen dat de distributieriem een autoleven lang mee zou gaan.

    Maar als ik in de schema's kijk op de Ford ETis site, dan zie ik bij 240.000 km dat de riem vervangen zou moeten worden.

    bedoelen ze dat met een auto leven lang? Ik hoopte dat een :ford: wel langer mee zou gaan ;)

    Wie weet hoe het precies zit?
     
  2. Een autoleven lang? :think: Ook een distributieriem slijt ;)

    Voor de Focus III 1.0 Ecoboost is het vervangingstermijn van de distributieriem 10 jaar of 240.000 km. Wat als eerste komt geldt. Voor de hulpaandrijfriemen geldt hetzelfde termijn.
     
  3. 240.000 km voor een grasmaaier motor is waarschijnlijk "het hele leven lang"
     
  4. De 1.0 ECOboost heeft een distributieriem die inwendig in het motorblok zit en door de olie loopt (wet belt). Persoonlijk vind ik 10 jaar/240.000 KM erg lang. Ik ben benieuwd wat de olie na langere tijd voor invloed heeft op het materiaal van de riem. Gevoelsmatig zou je toch denken dat (verkeerde) olie de riem kan aantasten.
     
  5. Daarom word er door Ford toch "speciale" olie voorgeschreven voor dit type motor.
    Geloof zelf wanneer er verkeerde olie in zit dat de garantievoorwaarden niet meer gelden.
     

  6. nou nou, het is :ford: toch, dus dat is wel kwaliteit hoop ik? ;)

    In o.a. dit artikel stond het:

    http://www.amt.nl/PageFiles/21816/001_1349425440251.pdf

    Ik dacht ook, hoe is dit mogelijk. 240.000 km is ook erg lang. Ik kan eerst nog wel even vooruit. Als ik het niet vertrouw kan ik hem altijd nog rond de 200.000 vervangen.

    En er moet inderdaad speciale castrol 5w20 olie in, ik heb al een fles meegekregen van de dealer mocht er wat bij moeten.
     
  7. Ik denk alleen wel dat het vervangen van de distributieriem bij dit type motor een vrij prijzige aangelegenheid zal zijn. De riem zit immers vrij ver weg gebouwd waardoor het voor zover ik op foto's kan zie vrij veel werk zal zijn en er vrij veel onderdelen moeten worden verwijderd om bij de riem te komen.
     
  8. #8 Boomerang78, 30 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 dec 2013
    Het is inderdaad prijzig. Deze Ford dealergroep vraagt 778 euro voor voor het vervangen van de distributieriem klik
     
  9. Het is dan ook ongeveer 8 uur werk
     
  10. Bij een Fiesta moet de motor er zelfs uit volgens mij.
     
  11. Verdeeld over 10 jaar valt het dan wel mee.
     
  12. Mits mensen zo wijs zijn om te sparen voor deze uitgave ;)
     
  13. Waarschijnlijk niet, omdat ze niet weten dat het zo duur is.
     
  14. nu weet ik het gelukkig wel ;-)

    En ik verwacht dat het vervangen niet zo gemakkelijk zal gaan als bij mijn oude Peugeot.
    Bij mijn 307 had ik het zelf gedaan samen met een kennis.

    twee 8 mm boortjes in de nokkenastandwielen, 6 mm verfrolhouder in het vliegwiel en hoppa vervangen maar.

    (een verfrolhouder omdat het gat op een lastige plaats achter het oliefilter zat, door deze in een bepaalde vorm te buigen kon je er gemakkelijk bij).
     
  15. Hoe zit het eigenlijk met de kleppen?

    Heeft Ford nu ook de hydraulische klepstoters ontdekt, of moeten deze gesteld worden met van die stelplaatjes zoals de oudere Ford motoren?

    Weet iemand dit?
     
  16. [MENTION=3778]Boomerang78[/MENTION], leuk schema zo van me werk haha. Wist niet dat Dekker ook bekent was in ijmuiden.
     
  17. [MENTION=13281]jobdro[/MENTION] Je werkgever heeft een vestiging bij mij in de buurt (Dekkerautogroep Beverwijk v/h Van Kalmthout Beverwijk) en zij geven al een aantal jaren uitgebreide Ford onderhoudsprijsoverzichten op internet.

    Je moet een beetje weten waar je wat kunt vinden op internet ;)
     
  18. Ford had eind jaren 80 al hydraulische stoters. Ze zijn er echter vanaf gestapt. Hoevaak moet je volgens jou kleppen stellen dan? Wij doen het iigv nooit.
     
  19. Wist wel dat er in Beverwijk 1 zit, maar was naar mijn idee niet dicht bij ijmuiden:p ben niet zo topografisch ingesteld, navigatie ftw haha
     
  20. Ik heb geen idee hoe vaak je kleppen moet stellen, omdat de Peugeot's die ik gehad heb, alle hydraulische stoters hadden.
    Maar ik weet dat Ford altijd stelplaatjes gebruikte. Maar Ford heeft dus vroeger wel zelfstellende stoters gebruikt?
     

Deel Deze Pagina