1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem? Hoe erachter komen wanneer vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jweg, 3 mrt 2020.

  1. Goedemorgen,

    Vandaag mijn Focus Wagon uit 2004 APK laten keuren, geen problemen.

    Nu heb ik alleen een vraag over de distributieriem van de Focus. De auto heeft bijna 200.000 km gedaan en ik heb hem 6 jaar geleden gekocht met kmstand tussen de 125.000 en 130.000. Zolang ik de auto heb, is de distributieriem niet vervangen. Er staat nergens ook iets opgeschreven dat deze is vervangen (niks in het boekje en niks onder de motorkap.

    Telefonisch contact gehad met de verkopende garage (aardige man aan de lijn), maar hij kon niet zover terug naar 2014 om te zien wat zij aan de auto hadden gedaan. Vaag staat mij bij dat zij de riem wel hebben vervangen, maar bewijs heb ik niet. De aardige man kwam wel met een verhaal dat vaak na 100.000 km of 10 jaar de riem wordt vervangen. Nu kocht ik de auto toen deze 10 jaar oud was en al ruim over de 100.000 km was, dus logica zegt mij en die aardige man dat de riem toch echt wel vervangen moet zijn. Maar nogmaals, bewijs heb ik daar niet voor.

    Is er op een andere manier te zien of de riem nog goed is?

    Groetjes,
    jweg50
     
  2. Om welke motor gaat het? Misschien is de riem vrij makkelijk te bereiken.
    Hij moet sowieso elke 10 jaar vervangen worden (sommigen al eerder).
     
  3. Het gaat om de 1.6 16V i 74 kW.
     
  4. Als je hem al 6 jaar rijdt en voorlopig nog van plan bent te blijven rijden zou ik de riem gewoon preventief vervangen.
     
  5. Bij dit type motor is de vervangingsinterval van de distributieriem 160.000 KM of 10 Jaar (wat het eerste voorkomt).

    De distributieriem had op basis van leeftijd in 2014 al vervangen moeten worden. Wanneer dit niet is gebeurd of niet meer te achterhalen is of dit wel of niet is gebeurd is het verstandig om de distributieriem sowieso preventief te vervangen.

    In dit geval zal de afweging moeten worden gemaakt om te investeren in het vervangen van de distributieriem of de riem niet vervangen en het risico nemen dat de riem breekt.
     
  6. Misschien een goed idee om even te kijken (door demontage van de distributieriem kap(pen)) om de staat te zien, maar zoals hier boven zou ik hem zo wie zo vervangen, wordt helaas vaak slecht (bewust of onbewust) bij gehouden, als je het niet 100% zeker weet gewoon vervangen! Ik deed dat meestal direct na de aankoop een auto als ik het niet 100% zeker wist of dat gebeurt was (in jouw geval 6 jaar geleden), want gevolgen zijn groot als hij knapt! Vaak wordt ook door handelaren ergens iets geschreven of geplakt zodat het lijkt dat hij recent is vervangen, gewoon een bekend verkooptrucje, auto verkoopt dan beter en brengt meer op!
     
  7. In de werkplaatsboek van Haynes staat
    "Every 60.000 miles
    Renew the timing belt and tensioner - 1.4 and 1.6 litre engines only.
    Note: The Ford interval for belt renewual is actually at a much higher mileage than this [100.000 miles or 8 years]. It is strongly recommanded, however, that the interval is reduced to 60.000 miles, particulary on vehicles which are subjected to extensive use, ie, mainly short journeys or a lot of stop-start driving. The actual belt renewal interval is therefore very much up to the individual owner, but bear in mind that severe engine damage will result if the belt breaks."


    vertaling [Google translate]:
    "Elke 60.000 mijl
    Vernieuw de distributieriem en de spanner - alleen motoren van 1,4 en 1,6 liter.
    Opmerking: het Ford-interval voor het vernieuwen van de riem ligt eigenlijk op een veel hogere kilometerstand dan deze [100.000 mijl of 8 jaar]. Het wordt echter ten zeerste aanbevolen dat het interval wordt teruggebracht tot 60.000 mijl, met name bij voertuigen die intensief worden gebruikt, dat wil zeggen voornamelijk korte ritten of veel stop-start rijden. Het werkelijke interval voor het vernieuwen van de riem is daarom zeer afhankelijk van de individuele eigenaar, maar houd er rekening mee dat ernstige motorschade het gevolg is als de riem breekt."
     
  8. Iedereen bedankt voor de tips en advies. Ik wil (lees: moet) nog een tijdje in de Focus rijden (wel tot mijn tevredenheid trouwens). Dan ga ik maar eens sparen voor het vervangen van de distributieriem (geen idee wat dat kost trouwens).
    We gaan deze zomer met de Focus naar Oostenrijk en ik ga de gok dus niet nemen dat hij (vlak) daarvoor of op vakantie ineens kapot gaat.
     
  9. Volgens mij zijn er hier jongens op het forum die de riem met hun ogen dicht kunnen vervangen, wie weet helpt een oproep, volgens mij koop je de riem an sich voor zon 100 euro of minder!
     
  10. Reken op ongeveer 450 euro bij een universele garage. Er rijden zoveel Focussen rond met deze motor dat iedere garage er wel een paar gedaan heeft. De waterpomp mee laten vervangen is weinig extra werk en lijkt mij ook zinvol.
    Voor onze focussen houd ik maximaal 160k km aan voor de distri riem.
     
  11. Goedemorgen,

    Ik heb een oproep gedaan of iemand de riem en pomp wil vervangen. Helaas nog geen reactie.
    Ben zelf ook in de buurt aan het informeren en laagste prijs die ik kreeg was 250 incl.

    Groetjes,
    jweg
     
  12. Let op met de laagste prijs. Lang geleden ook gedaan bij de garage bij mij om de hoek, voor een vriendenprijsje nieuwe distributie. Wagen liep daarna ook effectief beter. 10.000km later op vakantie in Frankrijk is ze geknapt...
     
  13. Wat wordt er voor de prijs gedaan? Ik heb verhalen gehoord van mensen die het ook spotgoedkoop lieten doen en vervolgens bleek echt alleen de distributieriem te zijn vervangen. De spanner(s) en multiriem zijn ook geen overbodige luxe.
     

  14. Een hoop quats wat Haynes schrijft. De d-riem incl. spanners en rollen dien je bij de MKI Zetec om 160.000km of 8 (!) jaar (wat eerst komt) te vervangen.

    Het vervangen van de-riem moet wel inclusief de rollen en spanners zijn. Juist die gaan eraan, riemen zelf niet zo heel snel. Overigens de waterpomp kun je doen, maar die zit achter de multiriem en is later ook wel te doen. Wel is het zo dat wanneer de d-riem eraf ligt je er wel makkelijker bij kan.
    Het vervangen is niet zo heel moeilijk, zeker niet met de juiste tools.

    €450,- is niet gek voor een garagebedrijf, mits alles wordt vervangen. Dat is ook de prijs wat je bij een “beun” kwijt zou zijn (incl. materiaal).
     
  15. Goedemorgen,

    De 450 is alleen de riem en niet de multiriem etc. Eerder zei ik dat het voor 250 gedaan kon worden, maar dat heb ik verkeerd getypt. Het moest 350 zijn, maar dat is dan alleen de riem.

    Ik heb nu een doe het zelf garage gevonden met monteur(s). Dit zijn gepensioneerde monteurs die via een stichting daar klussen doen. Goed gesprek gehad met de mensen daar en zij gaven aan wat ik moest bestellen. Ik betaal een x bedrag voor het huren van een brug en de kosten voor de monteur. Zij doen wel alles (riem, waterpomp en multiriem etc.).

    Groetjes,
    jweg
     
    Menno1 vindt dit leuk.
  16. Rijd toch fijner als je weet dat alles vervangen is het zou zonde zijn als hij klapt en je motor aan bonken draait dat kost veeel meer


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    jweg vindt dit leuk.
  17. Klopt, daarom laat ik ook alles doen (rollers en spanners ook). Kan ik daarna hopelijk weer een tijdje vooruit met de Focus.
     
    Menno1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina