1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem gebroken 5000 km na vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joep verhagen, 10 mei 2011.

  1. Wie kan mij adviseren;

    Ford Focus Wagon 1.8TD Diesel - heb distributie riem en spanner bij 290.000 laten vervangen. De nieuwe riem is na 5.000 km gebroken. Eerste onderzoek heeft geen fouten aangetoond in de riem. Volgens de garage is het niet mogelijk om de riem fout te monteren en kan alleen verder onderzoek aantonen waarom de riem na 5,000 km gebroken is. Als het riem blijkt te liggen dan draagt de producent van de riem de kosten anders moet ik de kosten dragen.

    Wat kan de oorzaak van de gebroken riem na 5,000 km zijn? en kan die inderdaad niet verkeerd gemonteerd worden?

    Joep
     
  2. Mooi kl*te dat ie kapot is :(

    Maar mischien wel even handig als je je even voorstelt in het daarvoor bedoelde topic zodat we ook een beetje een idee hebben van de bestuurder van de Focus ;)

    Verder lijkt mij dat dit toch een probleem van de garage zou moeten zijn, een riem breekt niet zomaar na 5000km of dit nu een slechte riem is geweest of niet, er is ergens iets fout gegaan.
    Mischien een idee om deze vraag ook bij Ford Nederland neer te leggen
     
  3. Dit is naar. Heb je de riem wel bij een Ford garage laten vervangen of door een merkloze ?

    In ieder geval lijkt het mij (als leek in dit soort juridische geschillen) een fout die door de garage herstelt moet worden. De riem ervoor is immers ongeveer 150K meegegaan, ervan uitgaand dat de eerste riem rond de 150K vervangen is.

    Zijn bij de werkzaamheden de spanrol en waterpomp ook vervangen of kunnen deze mogelijk het defect veroorzaakt hebben ?

    Suc6 met de afhandeling/reparatie.
     
  4. Hey,

    riem kan makkelijk verkeerd gelegd worden. heb vorige week nog eentje gedaan met origineel ford materiaal en op deze riem staat duidelijk een looprichting aangegeven, indien deze niet gerespecteerd werd kan je dus zulke gevolgen krijgen. Wie heeft die riem vervangen en hoe, is er wel gebruik gemaakt van de juiste speciale gereedschappen om alles op tijd te zetten en is de juiste werkwijze gevolgd qua aanspannen (spanrol met indicatie)
    waterpomp heeft hier niets mee te maken, Driem gaat enkel over pomp, nokkenas en spanrol
    Verder vind ik hierin ook maar een verantwoordelijke en dat is degene die die riem geplaatst hefet, of de constructeur van de riem bij constructiefout, dit mag nooit iets zijn waar jij voor moet opdraaien. Ik hoop dus wel voor jou dat je het bij een officiele garage hebt laten uitvoeren en dat je er een factuur van hebt.

    veel succes ermee
     
  5. Volgens mij hoort de dealer hetzij garage die de riem vervangen heeft de kosten van de schade te betalen als binnen zoveel maanden / kilometers de riem breekt

    weet alleen niet zo uit mijn hoofd hoeveel maanden en kilometers
    maar dit mogen ze niet zomaar in jou schoenen schuiven
    als een riem na 5000 kilometer breekt en het licht niet aan de riem heeft er iemand lopen klooien
     
  6. Het zou eventueel ook mogelijk zijn dat er 1 tussendoor sluipt in het productieproces die van een (iets) mindere kwaliteit is.
    (Iets heel anders, maar was ook met de rolband van onze droger die binnen 1 jaar scheurde)

    Maar dan nog, lijkt het mij dat je er met de garage uit moet komen en anders via de consumentenbond/kassa als ze moeilijk doen.
     
  7. Topicvervuiling..
    Heeft de 1.8 niet een ketting? Of is dat bij de Tdci alleen maar zo?

    Thom
     
  8. De 1.8 tddi heeft geen ketting, de 2.0 tddi (mondeo) wel.

    OT: Dit behoort voor rekening en risico van de garage te komen.
     
  9. Jawel hoor, ketting tussen de krukas en de brandstof pomp, en een riem van de brandstofpomp naar de nokkenas!
     
  10. is het niet van de krukas naar de nokkenas, en van de nokkenas naar de brandstofpomp nicky?
     
  11. nee, de ketting loopt vanaf de krukas naar de brandstofpomp, en de snaar van de brandstofpomp naar de nokkenas;)
     
  12. oke, dan is er dus nog kans op motorschade, ik dacht dat de pomp alleen met een riem werd aangedreven, weer wat geleerd;)

    wel een rare constructie btw
     
  13. Joep, weet je inmiddels al wat meer?
     
  14. Maar we hebben het toch over een gebroken distributieriem dat dat bij een 1.8TDDi geen distributieketting is maar een riem?
    Of ben ik nou in de war?
     
  15. Deze auto heeft beide, zie uitleg verder bovenaan
     

Deel Deze Pagina