Distributieriem en multiriem met spanrol

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kabels, 10 jan 2011.

  1. Ik wil binnenkort de spanrol van de multiriem laten vervangen, schijnt bij vervanging op te houden met piepen. Daarnaast wil ik meteen de distributieriem laten vervangen.

    Ik vroeg me een paar dingen af:
    -bij het vervangen van de spanner(VKM 34108), is het dan ook nodig om een looprol (VKM 34107) aan te schaffen of zit deze ook op de spanner? Is het daarnaast verstandig om meteen de multiriem te vervangen?

    -bevat de distributieset (VKMA 04108) alles wat nodig is om de distributieriem te vervangen of moet er nog een spanrol bij worden aangeschaft?

    dank!
     
  2. Ik zou geen risico nemen en gewoon alles vervangen. Weet zo niet wat er allemaal in een setje zit, maar preventief word vaak ook de waterpomp vervangen. Alles ligt al open dan en die is niet zo duur.

    Voor een waterpomp alleen moet weer alles er af, en dan word het een stuk duurder.

    Gr Fred
     
  3. Bij mijn F1Mk1 zit de waterpomp er niet op.
     
  4. Dat zou wel kunnen, maar schijnbaar is het preventief beter om hem te wisselen, omdat er veel af moet wat er dan al af is,als je het daarna wil laten doen.
    Dat is tenminste wat ik hier op het forum wel eens gelezen heb.

    Gr Fred
     
  5. Ik volg Fred. De prijs van je multiriem bvb is miniem om hem nu niet mee te vervangen. Spanrol en looprol zijn aparte zaken, een distributieset is riem+spanrol. http://www.heuts.nl/b2c/hbase/FO/35/34
     
  6. Ik weet idd niet precies wat er in zo'n setje zit, maar weet wel dat als ik volgend jaar aan de beurt ben voor de distributie, ik niet bespaar op 1 of 2 onderdelen.
    Ik vervang alles wat beweegd of draait :schater:, zodat ik geen risico loop.

    Waterpomp dus ook. Kost maar een paar euro aan spullen, en tig keer zo veel aan arbeidsloon.

    Gr Fred
     
  7. Ik heb voor beide riemen een set aangeschaft voor de focus (1999)
    -distributie: riem+spanrol
    -muliti-v riem: riem+spanrol+looprol

    waterpomp zit op een heel andere plaats.
     
  8. De waterpomp wordt ook aangedreven door de multiriem dus 't is in de buurt ;) maar goed. Ik dacht dat de servopomp los moet om de spanrol van de multiriem te vervangen. Ga je de klus zelf doen?
     
  9. goede morgen,
    heb even een vraag. Bij mij piept de multie riem ook en wil deze vervangen.
    Heb ik het goed gezien dat ik dit van onderaf moet doen?
    heb een focus 1,8tdi uit 2000.
    Gr Robbin
     
  10. Rechtervoorwiel eraf halen; dan kan je er prima bij. (de kap natuurlijk ook los maken..)
    Op een brug is fijn, maar hoeft niet per se.

    Het piepen kwam bij mij vooral door de spanrol... Alleen de riem vervangen zet (denk ik) niet al te veel zoden aan de dijk..
     
  11. Ik ga de klus niet zelf doen. Laat het door een kennis doen die een brug heeft in zijn garage. Hij doet de klus vanuit de onderkant en heeft het al eens eerder bij een focus gedaan. Hij gaf ook aan dat het piepen inderdaad door de spanrol van de multiriem komt, wat vaker voorkomt. Helaas komt de spanrol alleen met een brik metaal, wat je helaas op de koop moet toenemen. Je kan overigens wel de spanrol daarvan loshalen en overzetten op de oude. Het is verstandig om daarnaast meteen de looprol te vervangen.

    Hieronder de spanrol voor mijn type:
    Ford Focus (DAW, DBW) 1.8 Turbo DI / TDDi
    Built: 10.1998 -> 11.2004
    Performance: 66 kW (90 PS)
    [​IMG]
     
  12. Ik heb nog een spanrol set overigens, zit er nog maar 6000 km op..
     

Deel Deze Pagina