1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem 1.6TDCi bij 2 ton vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door roadronner, 9 mrt 2010.

  1. Dag allemaal,

    Ik had even een vraagje:

    Vrijdag heeft mijn Focus een onderhoudsbeurt gehad bij de Ford dealer. Deze vertelde mij dat over 15.000km mijn distributieriem zou moeten worden vervangen. De huidige km stand van mijn auto is op dit moment rond de 185.000. Het onderhoudsboekje schrijft bij mijn weten voor dat de distributieriem pas bij 240.000km vervangen moet worden. Heeft iemand enig idee waarom de dealer nu ineens zegt dat de distributieriem bij 200.000 vervangen moet worden? :think: :shrug: (anders dan eenvoudig geld scoren voor de monteurs :baeh: )
     
  2. klopt de interval is terug gebracht naar 200 dkm
     
  3. #3 kolere, 9 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2010
    Staat niet op Ford ETIS. Daar staat gewoon 240.000km. Maar goed je kan het beter wel doen, als die knapt ben je verder van huis. Laat ze ook naar de nokkenas keerring kijken die wil nog wel is lekken, dat is dat mooi te zien.
     
  4. wat is de reden dat bij een benzine de d.riem bij 160.000 vervangen moet worden en bij de diesel bij 200.000 ?
     
  5. Hij draait in ieder geval minder snel:P. Voor de rest weet ik het niet, wel weet ik dat 160.000 ook al meer is dan de meeste concurrenten. Daar bespaar je toch op want het is niet goedkoop.
     
  6. omdat de benzine riem scherpere bochten maakt, dat is waar een riem van slijt.
     
  7. Leg uit, snap ik niet.
     
  8. Ik zag het ook al staan bij de onderhoudscyclus.

    Distributieriemset vervangen, diesel
    1.6/2.0 TDCI (elke 10 jaar/elke 200.000 km)

    Het lijkt mij dat Ford er alleen voordeel bij heeft om de cyclus te verlagen.
     
  9. En jijzelf want de riem zal nu minder snel "zomaar" breken omdat deze eerder vervangen wordt... tenminste dat mag je hopen dan... En dit is ws toch een eenmalig klusje want 400.000km ga je toch niet rijden waarschijnlijk.
     
  10. bij citroen/peugeot zijn deze blokken nog gewoon 240.000 de interval van de dis-riem...
     
  11. De benzine heeft een kleinere krukaspoulie, en maakt bij de spanner een scherpere bocht, waardoor de riem dus meer buigt.
     
  12. 1.8 TDdi en 1.8 TDci 08/1998-01/2005 = 10 jaar / 150.000 km.
    1.6 /2.0 TDci vanaf 01/2005 = 10 jaar / 200.000 km
    1.8 TDci vanaf 01/2005 = 10 jaar / 160.000 km
     
  13. Helemaal mee eens! Dus niet zo druk om de termijn maken en gewoon vervangen die hap!
     
  14. distributie

    Gewoon vervangen, heb net 6/7 weken een Focus 1.8TDDI, gekocht, en met het tweede ritje had ik mijn snaar stuk. En ik mocht er volgens de gegevens nog 60.000KM mee rijden.
    Maar de cylinderkop was wel aan het diggelen,er zit nu een compleet andere ruil cylinderkop op.
    Was erg blij dat het onder de garantie viel.
    Dus mijn advies gewoon vervangen :thumbs:
     
  15. Gewoon op tijd vervangen inderdaad... Had een Audi A3, daar moest hij om de 60.000km vervangen worden, nu is 90.000 km standaard bij VAG...

    Mijn 1.6 TDCI heeft nu 183.000 gelopen, maar hoef hem nooit meer te vervangen, hij is namelijk aan gort gedraaid door het bekende turboprobleem...
     

Deel Deze Pagina