1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieketting vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hertenkamp, 18 aug 2014.

  1. Hoi
    Ben in het bezit van een focus 1.8 tdci wagon van 2007. Hij passeert nu net de 200000 km. Volgens het onderhoudsboekje moet de distributieketting vervangen worden. Heb enkele ford dealers gebeld en krijg tegenstrijdige verhalen. De een zegt niet vervangen en de andere wel. Ik weet het ook niet meer.
    wie kan mij wijzer maken
     
  2. Ik dacht dat een ketting normaal gesproken niet vervangen hoefde te worden.

    Dus neem aan deze ook niet.

    Of heb je een riem?
     
  3. heb het allebei volgens mij en haynes. Maar de ketting staat in etis om met 200000 vervangen te worden
     
  4. De ketting zit binnenin de motor heb ik begrepen. Wel heb je nog een soort van distributieriem en die moet wel elke 200.000 km of zoveel jaar vervangen worden.
    Als je bij de dealer gewoon vraagt om de distributieriem te vervangen zouden ze moeten weten welke er vervangen moet worden.
    Overigens is het dan geen overbodige luxe om ook de multiriem en de waterpomp te vervangen.

    Waterpomp is bij mij bij ongeveer 280.000 km gaan lekken en dan moet de distributieriem ook weer vervangen worden.
     
  5. Bij de focus 1 met dezelfde motor hoeft de ketting niet vervangen te worden.
    Bij de focus 2 ineens wel......

    Onderdeelnummers zijn identiek ;) Trek uw eigen conclusie zeg maar :cool:
     
  6. Bij de Focus 2 is Ford bij dit type motor vanaf een bepaalde productiedatum overgestapt van een distributie ketting naar een wetbelt (distributie riem die in de olie draait). Tijdens de overgangsperiode zijn zowel kettingen als wetbelts door elkaar gebruikt. Hierdoor is niet altijd duidelijk of er nu een ketting of wetbelt is toegepast. In theorie zou een ketting niet vervangen hoeven te worden en een wetbelt wel.

    Ik vermoed dat doordat niet altijd duidelijk is of er een ketting of wetbelt is toegepast Ford veiligheidshalve heeft voorgeschreven dat zowel de ketting als de wetbelt vervangen moeten worden.
     
  7. Die wetbelt bestond bij de focus 1 ook al, maar was niet bestemd voor dit continent.

    Ik heb nog nooit gezien dat er iets anders dan een ketting op zat.
     
  8. Vanaf een bepaalde productiedatum (ik meen ergens eind 2007) zijn alle versies van de 1.8 TDCI voorzien van een wetbelt. Gezien de Focus 2 fase 2 in Nederland niet geleverd is met de 1.8 TDCI (in andere Europese landen wel) zal je de wetbelt in de Nederlandse Focus 2 modellen dus niet vaak tegenkomen.

    Zelf ben ik de wetbelt al eens tegengekomen bij de 1.8 TDCI in een Transit Connect en Mondeo Mk4.
     
  9. #9 Mad Wally, 18 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2017
    Hallo, nogal een oude draad, maar voor mij sinds een weekje actueel. Ik ben sinds een week in het bezit van een :ford: Mondeo :oops: 1.8 TDCI uit augustus 2007 met 193.000 op de teller. Nu is het zo dat deze motor maar heel kort in de Mondeo te vinden geweest, maar al heel lang in de Focus, vandaar mijn vraag (en eerste post) hier op het forum.

    Volgens de productiedatum zou deze auto nog een ketting moeten hebben. Bij de dealer hebben ze het chassisnummer ingevoerd en zou hij ook een ketting moeten hebben. Is er een manier om dit zeker te weten zonder alles te moeten demonteren? Is het bijvoorbeel mogelijk om de spanner te verwijderen en hier met een endoscoop in te kijken of er een ketting of riem zit? Ok kun je de ketting voelen klapperen als je de spanner verwijdert en aan de poelie draait? -EDIT- Kun je de ketting ook zien als je de seal van de brandstofpomp losneemt?

    Als er een ketting zit en je vervangt hem niet, is dat een risico op termijn? Zijn er Focussen met deze motor met hoge kilometerstanden, of zijn er gevallen bekend dat de ketting breekt? Al vast bedankt voor alle info.

    Groet, Walter
    Bewaren
    Bewaren
     
  10. Je kan het aan de spanner van de ketting/riem zien.
     
  11. Ketting hoef je niets aan te doen. Als het een natte riem is zou ik hem wel mee vervangen met de "gewone" D-riem.

    Maar als die dealer dit in Ecat heeft opgezocht moet het kloppen. PB me anders even je chassisnummer.
     
  12. Kun je dat toelichten?

    Dank je voor het aanbod. Mijn dealer heeft hem opgezocht in een systeem. Ik mocht meekijken op een scherm waar bovenin mijn chassisnummer (zie pb) stond met daaronder een tekening met de ketting. Is dit systeem 100% waterdicht? Soms lees ik dat zelfs :ford: niet weet in welke motoren een riem of ketting zit.
    Bewaren
    Bewaren
     
  13. Ketting = productie van 19-2-2007 tot 8-10-2007.

    Riem = van 8-10-2007 tot 22-12-2014

    Productiedatum van jouw Mondeo is 29-8-2007 dus een ketting.

    Dus dat is mazzel hebben.
     
  14. Dat is inderdaad een flinke meevaller :D
     
  15. Dit maakt mij heel erg benieuwd wat ik dan heb. Ik heb een import TDCi uit 2006
    Zou kaasje zijn als hier een ketting in zit.
     

Deel Deze Pagina