1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributiedeksel lekkage MK4 1.5 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarendBotje, 21 mrt 2024.

  1. Mijn geliefde focus is vandaag voor een beurt geweest. In de loop van de ochtend heb ik een filmpje toegestuurd gekregen waarin de monteur letterlijk zegt dat in de beginjaren van deze motor ze de distributieketting niet goed afgekit hadden.

    Kosten 450 euro voor opnieuw kitten.

    Daarnaast zweet de turbotoevoer, kosten voor vervangen: 300 euro.

    Al met al dus 750 euro extra kosten.

    Echter zegt hij in het filmpje dat iig de slecht afgekitte distributiedeksel een bekend euvel was. Dit was bij een Ford dealer. Is dit een goed genoeg bewijs om wat coulance los te peuteren bij Ford NL? Hoe langer ik erover denk hoe bedroefder ik word aangezien ik er niks aan kan doen, zodoende ook eigenlijk mijn vraag aan Ford om tegemoetkoming. Onderhoud prima en ik betaal graag als dingen slijten, maar als dit een bekend euvel is.

    Wat zouden jullie adviseren?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Heb je een kloppend onderhoudshistorie van de auto, dus nooit te laat onderhoud laten plegen. Dan kun je het proberen. Indien onderhoud al eens later dan voorschrift Ford of bij een andere garage is uitgevoerd. Dan denk ik dat je geen kans maakt.

    Een 'bekend' euvel wil niet zeggen dat je een gegarandeerde claim kan maken.

    Misschien dat andere hier meer van weten maar voor de 3-cillinder 1.5 is nooit een TSB (Technical Service Brief) uitgeschreven voor deze klacht, zover ik weet.
     
    BarendBotje vindt dit leuk.
  3. Olielekkage heb ik onlangs ook gehad. Volgens mij heeft de dealer hier een TSB van.
    Bij mij is dit onder garantie (ik heb verlengde garantie) uitgevoerd.

    Aanvulling: als BlueWhale denkt dat er geen TSB voor is, kan ik eventueel mijn dealer nog even vragen
     
  4. Ja dat is denk ik straks een probleem. Mijn beurt is bij 65.000 km uitgevoerd ipv 60.000 km (vorige eigenaar). Toen ik vorige keer belde(ging over assistance of dat nog op de auto zat) kreeg ik de wind van voren van ford dat dit niet slim was.

    Kans van slagen is dus nagenoeg 0….

    Niet geschoten is altijd mis? Mogelijk via dealer? Wat is handig..
     
  5. ahja, deze had geen verlengde garantie als ik in de app kijk. Wat is wijsheid, zie andere bericht over beurt en iets te laat door vorige eigenaar..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Het defect staat los van de onderhoudsinterval. De auto is dealeronderhouden. Laatste beurt bij 65k? Ik zou de bij de dealer een verzoek doen om coulance, niet bij Ford Nederland. Wellicht kan de dealer claimen.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Weet ik niet is een dealer aan de andere kant van het land. Dus de vorige beurt is in Hendrik Ido ambacht gebeurd en deze in Oss. Nog steeds bij de dealer proberen dan of even bellen met de vorige dealer of zoiets al geconstateerd was?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik zou gewoon netjes aan de (huidige) dealer die het geconstateerd heeft vragen of het gebrek onder garantie kan worden verholpen op basis van non-conformiteit.

    Wellicht verwijzen ze je naar de leverende dealer, maar inderdaad: niet geschoten is altijd mis.
     
    OmeJoyo en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Ga ik morgen doen :)
     
  10. kan een van jullie eens navragen wat de TSB is? @BlueWhale
     
  11. Voor de volledigheid hier is de video die ik kreeg tijdens het onderhoud (zeer netjes en kudos naar de garage!) https://d3eeyfg8ha45w3.cloudfront.net/v/0/a/4/0a429621c36bd6ed03a7cc2f9efdf79b/720p.mp4 Vanaf 1:00 kijken, bespaart een minuut van je leven!


    Wat betreft de coulance of onder garantie obv non-conformiteit:

    De dealer zei:
    Er staat geen terugroepactie dus dit onder garantie laten maken gaat niet lukken. Verder is hij 5 jaar oud en hij is hier niet gekocht dus vanuit die optiek kunnen wij weinig voor je betekenen vanuit de garage mbt coulance.
    Je zou kunnen proberen ford te bellen.

    Dus ik de ford klantenservice gebeld:
    Ik heb de situatie uitgelegd en de beste meneer keek met het chassis nummer mee met mijn auto. Ik kreeg complimenten dat het onderhoud boekje compleet is en dat dit in mijn voordeel zou werken.
    Hij adviseerde om een mail te sturen met chassis nummer en extra informatie zodat Ford contact op kon nemen met de dealer.

    Dat ben ik dan nu ook aan het doen! Tot dusver deze update, mochten mensen nog tips hebben hoor ik het graag!
     
    jaapd, bws723, Martin123t en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Het zou mijn bericht sterker maken aan ford mocht iemand de TSB hebben voor mij :party:
     
  13. Fijn dat de dealer je zo correct behandeld en mee wil denken. Netjes.

    Tips? Laat de reparatie maar inplannen bij deze dealer en geef ze het vertrouwen. Geef daarbij aan dat je contact heb gehad met Ford Nederland. Wellicht is coulance mogelijk. We zullen duimen.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Meld gewoon wat je gehoord hebt. De staat van de afdichting staat los van het onderhoud, geef eerlijk aan dat je vernomen hebt dat hier ook een terugroepactie voor is geweest. Zij kunnen dat snel nakijken, lijkt mij.
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Het onderhoud staat al ingepland! Heb ze meteen al dat vertrouwen gegeven. Verder net de mail gestuurd naar Ford :)
     
    Edgar Focus en Martin123t vinden dit leuk.
  16. er staat geen terugroepactie hier voor, dat had de dealer al vermeld aan @BarendBotje
    een TSB is een aanvulling/verbetering op een onderdeel dat (net) niet goed functioneert.
    wellicht kan de dealer die TSB opzoeken voor je.
     
    Edgar Focus en BarendBotje vinden dit leuk.
  17. Niet voor mijn auto specifiek, maar misschien is die er wel geweest. Ik heb nu al de mail naar Ford gestuurd en zij nemen contact met de dealer op. Volgens mij is het nu gewoon wachten en duimen! :)

    Bedankt allen voor het meedenken, zal snel een update plaatsen mocht ik iets gehoord hebben.
     
    jaapd, Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. als er een terugroepactie is geweest voor jouw auto dan zou het of,
    1 verholpen moeten zijn of,
    2 de actie staat nog open en kun je nazien op de site van de RDW
     
    Edgar Focus en BarendBotje vinden dit leuk.
  19. Bedankt voor de tips, had ik zelf inderdaad ook al gezien op de website van de RDW, ik hoop voor het beste.
    Ben vandaag zeer vriendelijk geholpen, door zowel dealer als Ford klantenservice. Heb er vertrouwen in dat het goed moet komen.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Ik heb meerdere keren gemerkt dat Ford niet zo scheutig is met terugroepacties of coulance regelingen,
    alleen als ze er juridisch echt niet onderuit komen dan willen ze iets doen, voor de rest mag je het allemaal
    zelf gaan uitzoeken.
    Dit terwijl er massaal bewijs is dat er meerdere problemen zijn met verschillende modellen ecoboost blokken.

    Al moet ik dan wel melden dat het uiteraard niet alleen bij Ford is, is momenteel bij veel merken zo, en PON
    spant de kroon
     
    BarendBotje en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina