1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defect motor focus trend 1.6 16v uit 2000

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door suus1, 11 dec 2011.

  1. Hallo ik ben Suzanne, 26 jaar uit Nijmegen.

    Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik een probleem heb met mijn focus trend 1.6 16v uit 2000 en hoop dat iemand mij info kan geven.

    Ik zelf rijd deze focus nu een paar jaar en er is al van alles aan gerepareerd (wat gelukkig toen nog veel binnen de garantie viel van de garage waar ik hem kocht).
    Op de teller staat nog geen 200.000km.
    Nu maakte onze focus al een maandje een zacht kloppend/tikkend geluid.
    Heb dit laten nakijken (inmiddels door 2 garages) en blijkt de motor defect te zijn.
    Er schijnen lagers los te zitten in de motor, die als je ermee door rijd uiteindelijk de motor in zullen slaan.
    De auto rijd nu nog wel (inmiddels al een maand met dat geluid).
    Volgens beide garages zijn er 2 opties: motor vervangen of een andere auto kopen.
    Een tweede hands motor kopen en laten inbouwen gaat ons volgens deze garages tussen de 1000 en 1500 euro kosten.
    ALs ik op i net kijk lijkt onze auto nog ongeveer tussen de 1500-2000 euro waard te zijn (zonder defect aan motor).

    Om af te kunnen wegen wat het beste is om nu te doen wil ik graag weten of dit probleem vaak voorkomt bij deze motoren??
    Niet dat we er een tweede hands motor in laten zetten en vervolgens binnen een half jaar weer met hetzelfde probleem zitten.

    Iemand een idee wat we het beste kunnen doen?
     
  2. Hoi Suzanne,

    Allereerst welkom op het forum!
    Ik heb nog niet vaak gehoord dat er lagers los schieten in de motor.
    Heb je ook een idee welke lagers het zijn?
    Het komt af en toe voor, maar nagenoeg nooit, ik weet ook niet welke lagers er kapot zijn? krukas oid?
    Ik werk zelf bij Citroën, en hebben ook eigenlijk nooit vergelijkbare gevallen met lagers in de motor kapot.
    Je zou kunnen overwegen om de motor te vervangen voor een met een lagere kilometerstand!

    200.000 kilometer is al wel een nette kilometerstand voor een 1600.
    Ik zelf heb dit verhaal nog niet vaak gehoord bij dit type motor!
    Ben nu ik dit zo lees wel benieuwd ook naar ervaringen van andere forumleden!

    Mvg,
    Rick
     
  3. Bedankt voor je reactie Rick,

    Heb eigenlijk geen idee welke lagers het zouden moeten zijn.
    Dit kreeg ik zo letterlijk van de garages te horen en heb zelf echt weinig verstand van autotechniek.
    Maar zoals ik begrijp uit je verhaal is 200.000km wel netjes.
    Als ik overweeg een andere motor er in te zetten wat adviseer je dan aan aantal km wat die gereden mag hebben?
    En kan je het vertrouwen als je zo'n motor online koopt?
    Zag verschillende sites die onderdelen verkopen, maar heb geen idee of dit verstandig is? Misschien slimmer om zoiets dan van de sloop te halen?
     
  4. Wat regelmatig voorkomt bij deze motoren is olieverbruik.
    Als je dan niet regelmatig peilt en bijvult, lopen de drijfstanglagers kapot.
    Het verschil tussen tikken en losraken is nog wel groot, maar als je er mee door blijft rijden is dat wel onvermijdelijk.

    Waar je voor moet kijken is een sloopmotor, welke rond de 50-100 duizend kilometer heeft gelopen (of minder natuurlijk). Er blijft altijd een kans bestaan dat de nieuwe motor weer wat olie verbruikt, maar als je regelmatig bijvult kan hij daar heel oud mee worden
     
  5. Je kan hem ook blijven rijden totdat hij helemaal de geest geeft en dan beslissen voor een nieuw blok of andere auto.
    Wellicht rijdt hij nog een jaar rond zonder dat het blok in de soep loopt. Zeker weten doe je het niet, maar voor je gevoel is een goede auto wel beter natuurlijk.
     
  6. Waarom voor €1500 de auto laten repareren als je voor datzelfde geld ook een andere (jongere) Focus kunt kopen.
     
  7. ja het blijft lastig.. vind het zo stug dat hij niet te repareren is. (misschien goedkoper als een nieuw blok)
    Zou eerst eens goed achterhalen wat er nou precies kapot is. miscchein probeert de garage je wel onnodig in kosten te jagen.

    Anders zou ik inderdaad een blok tussen de 50000 en 100000 kilometerk open zoals boven al beschreven.

    Hou ons op de hoogte!
     
  8. Ik heb hetzelfde probleem en kom ook uit Nijmegen. Dus loop rond met hetzelfde dilemma. Mijn auto zal de APK van maart niet meer door komen, dus dan gaat de auto gewoon weg en koop ik een nieuwe auto. Een nieuwe motor etc. kost gewoon evenveel als een andere Focus. Tijd om maar eens wat anders te gaan rijden, maar ben benieuwd hoe je dit op gaat lossen.
     
  9. Los van alle inhoud, lees ik dat je 1000-1500 euro moet neertellen om vervolgens weer een auto te hebben met een marktwaarde van 1500-2000 euro. De vraag lijkt mij dan: hoe ziet je auto er verder uit, zit je aan de bovenkant of aan de onderkant van die marktwaarde?
    Met een beetje pech kost het vervangen van de motor 1500 euro en heb je vervolgens een auto die precies die 1500 euro waard is. En bedenkt dat je de bedragen op autotrader.nl er bij inruil zelf niet voor krijgt.
    Dan kun je, denk ik, beter de restwaarde van je auto optellen bij die investering van 1500 euro en een andere auto op de kop tikken. Focussen zat te koop.
     
  10. Zo is ook mijn gedachte. Mijn auto glimt als een gek, maar ik vind het gewoon niet de moeite waard om een nieuwe motor erin te laten leggen.
     
  11. 200.000km voor een 1.6 16v is niet apart hoor. Bij goed onderhoud gaan die motoren veel langer mee. Die van mij staat nu op dik 250.000km. En ja hij verbruikt olie, maar dat heeft met name te maken met mijn rijstijl. Als de auto netjes is en hij mankeert verder niks, zou ikzelf opteren voor een andere motor. Als je een fofo van 1500 euro koopt heb je vaak ook de ellende van een ander....
     
  12. Ik ga dan ook niet weer voor een auto van 1500 euro. Het is inderdaad een afweging die je zult moeten maken.
     
  13. Ik zie nergens de optie om deze motor te repareren, dit is niet zo heel kostbaar als de krukas of drijfstangen zelf niets geleden hebben (een setje lagers kost ongeveer €87,-) ik denk dat als ik zoiets zou moeten maken dat het nog geen €450,- zou gaan kosten.

    Na reparatie zou de motor er voorlopig weer tegen moeten kunnen...

    groet Twan......en suc6
     
  14. Zoiets halen :lol:

    [​IMG]
     
  15. Hmm thanks voor iedereen die mee denkt!

    Heb inmiddels de auto door een andere garage laten beoordelen.
    Bij die garage komen mijn ouders al jaren en zijn naar hun weten nooit onnodig op kosten gejaagd.
    Ook daar was het verhaal: hele motor vervangen.
    Helaas was mijn vriend degene die daar heen ging en hij vergeet te vragen om welke lagers het zou moeten gaan (jaja mijn vriend heeft er nog minder verstand van dan ik en denkt er niet aan door te vragen).

    Denk dat de auto verder nog in heel goede staat is.
    Veel dingen aan vervangen al, die zo nog heel wat jaartjes mee kunnen gaan als ik de motor laat vervangen.

    Inmiddels zijn we daarom op zoek gegaan naar iemand die voor ons zo goedkoop mogelijk een motor kan vinden en hem erin kan zetten.
    (wel een degelijke motor natuurlijk met stuk minder km).
    Donderdag krijg ik van een goede kennis te horen of degene die haar auto altijd repareert ons verder kan helpen.

    Ik zal jullie op de hoogte houden.

    Dwayne wel toevallig dat wij beide hetzelfde probleem hebben, terwijl het anders dus niet heel vaak voor komt. hoeveel staat er bij jou op de km teller?
    Mooie foto trouwens, als we de oudejaarsloterij winnen zal ik erover nadenken :P
     
  16. Bij mij staat er iets van 190.000 op de teller. Het is echt een irritant geluid, maar na het verversen van de olie is het getik wel een stuk minder geworden. Ook ik vond het een moeilijk idee om mijn Focus die er nog heel goed uit te zien weg te doen. Zelf zou ik er liever nog een jaartje mee rond willen rijden. Ik hoop dat hij het red tot Maart en dan komt er wat nieuws. Hou me wel op de hoogte van jouw kostenplaatje, want wie weet laat ik de Focus toch maken. Dan kan de auto van mijn vriendin eruit en haal ik toch wat nieuws :p.
     
  17. #17 Marco Morello, 12 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2011
    Dat repareren klinkt wel leuk, alleen verhelp je dan ook de oorzaak? Waarschijnlijk olie verbruik, daardoor te weinig olie in het blok en dus lager schade.

    Klepveren vervangen helpt niet, want daar ligt de oorzaak niet.
    Als ik het met die van mij vergelijk, geen blauwe walm bij starten, optrekken, terugschakelen etc. Hij verbrandt het dus. Bij normaal rijden valt het nog enigzins mee, maar toeren maken (en dat is lekker....:badgrin:) gaat het harder. Vermoedelijk door slijtage van de zuigerveren. Die kun je vervangen, echter moet je dan de cilinders laten uithoonen en overmaatse zuigers met nieuwe zuigerveren plaatsen.... als je dit niet zelf kan of goedkoop zelf kan zit je ondertussen aan de kosten van een ander fris motorblok.

    Of doet de topicstarter aan het nieuwe rijden? (Te) Laag in toeren rijden en snel opschakelen? Dan wordt het oliefilmpje tussen de lagers weggedrukt en dat daardoor de lagers naar de bliksem gaan...
    Krukasschade ontstaat door onder andere een te laag oliepijl, verkeerde/vervuilde olie of door te lang door te rijden met oude olie.
     
  18. Natuurlijk is het moeilijk om alles op afstand te beoordelen, maar als de auto van mij was zou ik de carterpan er even afhalen en eens kijken hoe het met de lagerschalen van de Big Ends is gesteld. Het oliefilter open knippen geeft ook vaak al uitsluitsel. Deze lagerschalen zijn meestal te vervangen zonder het blok uit de auto te halen.

    De levensduur van een motor is afhankelijk van veel factoren.
    Is de auto altijd netjes warmgedraaid?
    Is er op tijd onderhoud gepleegd?
    Heeft de auto alleen maar korte stukjes gereden?
    enz.

    De mijne heeft nu dik 150000 km gelopen en die verbruikt geen druppel olie en hij rijdt werkelijk als nieuw, sterker nog mijn echtgenote rijdt het liefst in de Ford.

    Groet Bert928GT

    Ford Focus wagon 1.6 2003, Toyota verso 2011, Porsche 928GT 1990
     
  19. Nieuwe update:

    Inmiddels is het verhaal van onze auto in de familie rond gegaan en kwam een oom van mijn vriend met de vraag of hij er niet even naar moest kijken (ex-monteur).
    Hij heeft de auto ook beoordeeld en kwam ook tot dezelfde conclusie.
    Hij keek de auto verder ook na en kwam ook tot de conclusie dat het voor ons beter is een andere auto aan te schaffen.
    Zo waren de remschijven en banden binnenkort aan de beurt om te vervangen en kwam hij meer van dit soort dingen tegen.
    Naast deze conclusie vertelde hij ook dat er bij het vervangen van de motor ook allerlei risico's bij komen kijken.
    Hij waarschuwde dat de kans bestaat dat je dan ook andere onderdelen die met de motor te maken hebben eerdaags misschien zou moeten gaan vervangen.

    Nouja ook al snapte ik er maar de helft van, ik volg zijn advies toch maar op.
    Al is het alleen al door de eerste redenen hierboven genoemd.

    Dus we gaan op zoek naar een andere Focus.
    Helaas, want ik was erg gesteld op deze.

    Dwayne, houd je ons op de hoogte van wat jij gaat doen?

    Ik zal jullie op de hoogte houden welke andere auto het gaat worden.
    En misschien dat ik jullie adviezen daar weer bij nodig heb :)
     
  20. Succes met een volgende auto zoeken dan :)
     

Deel Deze Pagina