Dealer aansprakelijk stellen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arnie, 21 dec 2008.

  1. Jammer dat je op deze manier moet kennis maken met je focus... maar laten we wel eerlijk wezen..een koppeling slijt niet zomaar in 2000 km, met andere woorden: slijtage was al aanwezig bij de verkoop en had je als klant ook moeten testen, het zogenaamde onderzoeksplicht.
    Wiellager is even anders, ik denk dat de dealer je best een aardig bod heeft gedaan om de koppeling voor 50% te nemen, want slijtage hoort bij een auto, zou een ander een verhaal zijn als de koppeling er helemaal uit lag.
    Tis jammer dat het je nu extra geld kost, maar vind het tot nu toe een mooie oplossing van de dealer(mits hij zijn woorden nakomt)
     
  2. @RonA, kijk dat is tenminste een onderbouwend verhaal. Daar heeft Arnie teninste wat aan. Aan losse kreten als "leuk en aardig" niet.
    Misschien dat jij mijn standpunt nu wel begrijpt.

    Al ben ik nog steeds niet met je eens in welke (kleinerende) hoek je de bovag plaatst. De BOVAG werkt volgens juridische en wettelijke regels.
    Echter deze regels zijn verfijnd cq toegespitst op de autobranche. Elke garage/dealer die is aangesloten werkt volgens richtlijnen die zijn aangegeven door de BOVAG. Er word hierin zelfs fraude gepleegd doordat verschillende autobedrijven aangeven dat ze BOVAG zijn aangesloten. Maar dat uiteindelijk niet blijken te zijn. In zulke gevallen als bijv.hierboven word de consument zeer zeker benadeelt.

    Simpel voorbeeld in dit topic al: Arnie heeft geen orderbon ondertekend en geen factuur gehad. Erg vreemd, als de dealer volgens de BOVAG richtlijn had gewerkt had Arnie dat wel gekregen. Puntje bij paaltje: Arnie weet niet waar hij aan toe is.
     
  3. Laat me raden, je werkt bij de Bovag?

    Maar ik ben duidelijk geweest, end of story!
     
  4. Hij had mij dus gezegd dat hij een bovag dealer was.
    Tot aan begin maart 2009 is hij bovag dealer, maar de kosten daarvan waren veelste hoog volgens hem.
    Je betaald naar oppervlak van het terrein, en hij heeft een aardig stuk grond.
    Maar we zullen het zien in het nieuwe jaar.
     
  5. Nee dat niet RonA, kan je zien op mijn profiel.
    Je bent zeker duidelijk geweest en dat is ook het enige wat ik vroeg.
     
  6. De clou ontgaat je hier nou juist. Alles wat de Bovag stelt is grotendeels geregeld in de wet, alleen op een juridische manier. De Bovag vertaalt dit naar consumenten taal. Alleen worden er ook zaken uitgesloten, zoals de 6 maanden garantie, in sommige situatie kan er naar de context via de wet worden geoordeeld dat je veel langer garantie had. Als Arnie van een niet Bovag bedrijf had gekocht had dit eigenlijk voor zijn positie geen drol uitgemaakt. De dealer handelt in Nederland dus valt onder Nederlands recht. Het zou alleen uitmaken als ze de aansprakelijkheid zouden vergroten ten opzichte van de wet, maar ik ken geen bepaling van de Bovag die dat doet. Waarschijnlijk omdat bedrijven daar niet mee akkoord zouden gaan.

    Het voorbeeld van fraude is niet zozeer een kwestie van hoge eisen van de Bovag maar eerder een visitekaartje "kijk ik ben te vertrouwen". Wat helemaal leuk is, is dat veel Bovag voorwaarden "algemene voorwaarden" zijn. Er is al in heel veel gevallen bepaald dat die niet van toepassing zijn op consumenten, omdat niet kan worden verwacht dat deze worden begrepen of zelfs gelezen worden.

    Ik ben het dus redelijk eens met Rona. Echter zie ik wel een voordeel, dat is de “verhaal” kant. Voor een consument is het duur om naar de rechter te gaan, ook al krijg je gelijk de kostenveroordeling zal in bijna alle gevallen niet kosten dekkend zijn. De Bovag kan, als ze hun werk goed doen, als een soort opvang net werken om druk uit te oefenen op dealers. Dat vind ik wel een voordeel. Maar het maakt helemaal niet uit voor waar je recht op hebt.

    Mijn gemotiveerde mening :lol:. Ik bedoel dit niet kleinerend maar probeer hiermee duidelijk te maken dat de Bovag voor de klant in garantie opzicht niet heel veel betekent. De kracht van de Bovag is de onwetendheid van de klant :P .
     
  7. Kolere jij snapt het :wink:
     
  8. Student rechten he :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  9. Ik had het door :D :D maar soms moeten mensen het van meerdere kanten horen eer ze het snappen. Je hebt het keurig verwoord :wink:
     
  10. Heren Kolere en RonA bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb duidelijk wat reactie ontlokt en dat was in deze wel de bedoeling. En jullie denken dat dat om mijn eer gaat o.i.d dat ik wil winnen hebben jullie het mis. Mij gaat het erom dat Arnie goed word geholpen want er werden wel wat antwoorden gegeven. Maar als wettelijke en juridische "leek" kunnen we niet tussen die regeltjes lezen. Kolere heeft daarin duidelijk aangegeven waarin voor ons als juridisch leken meer in zit als de BOVAG. Met die onderbouwingen begrijp ik inderdaad dat de bovag juridisch gezien niet echt een voordeel hoeft te zijn.

    Meestel reageer ik niet op berichten die jij hebt gegeven RonA, dat ik zogenaamd dingen niet snap, want ik vind het persoonlijk echt heel erg kinderachtig om mensen te "kleineren" via internet. Zeker omdat we volwassen mensen zijn. Bovenstaand heb ik in mijn eerste post neergezet dat er naast de BOVAG ook wettelijk zaken geregeld zijn. Het is niet eens waar wat je schrijft, dat ik het niet in de puntjes weet, dat klopt. De laatste zin daarin hebben jullie, RonA en Kolere beantwoord. Dus ik zeg namens Arnie, bedankt.

    En nu is he wachten op het antwoord van Arnie om het verder maar on-topic te houden.
     
  11. Misschien had Arnie iets meer info mogen posten. Kilometerstand is ook relevant. Dealeronderhouden? De consument heeft echter ook een onderzoeksplicht. Dit gaat verder dan "schoppen tegen de banden". Ik hoorde laatst van een handelaar dat deze de factuur als volgt maakte:

    Aan u geleverd Ford Focus 1999, 52000km € 4750
    afkoop garantie en onderhoud € 1500 -
    te voldoen bij aflevering € 3250

    Dan zal er voor Anie weinig te claimen overblijven. Ik wens hem echter veel succes. Helaas zijn er bedrijven waar het krijgen van je rechten al lastig is, jammer.
     
  12. Kilometerstand is 113.000 op dit moment en de Focus is altijd bij zijn garage onderhouden.
    Op de factuur staat alleen het bedrag wat ik voor mijn oud auto heb gekregen en wat ik voor de Focus betaald heb.
    Aankomende dinsdag gaan ik naar de garage toe om te praten over een oplossing.
     
  13. Hier eindelijk een update.
    De garage eigenaar heeft er een testrit ingemaakt en gaf toe dat de koppeling heel snel aangreep.
    Dus deze moet vervangen worden.
    Het wiellager kon hij het niet in vinden. Naar zijn mening ligt het aan de band. Dat die een geluid maakt als ik door de bochten ga.
    Hij maakt nu offerte voor mij voor een nieuwe koppeling met druklager.
    Hierin zal hij dan ook meenemen dat de auto niet zo heel lang geleden bij hem gekocht is. Dus ben benieuwd wat de kosten ervan zullen zijn.

    Kan iemand mij een indicatie geven wat het kost om een koppeling met druklager te vervangen?


    De termen recht hebben op en rechtsbijstand zijn (nog) niet gevallen.
    Ik wacht eerst zijn offerte eens af.
     
  14. Na enig geïnformeer, mails en telefoontjes was dan het beslissende antwoord daar.

    De dealer kan ik niet aansprakelijk stellen.
    Aangezien er geen bovag-garantie aangeboden was, mag ik er vanuit gaan dat een auto zulke gebreken kan bevatten vanwege zijn leeftijd/kmstand.

    De dealer deed me als voorstel om een nieuwe koppelingsset met hydraulisch lager te plaatsen voor 609euro. Normaal zou dit 850euro zijn.

    Aan 1prijsopgave heb je niet veel, dus op zoek naar een andere garage.
    ATU biedt mij voor 1040euro het volgende aan:
    koppelingsset met hydraulische lager vervangen
    distributie vervangen
    en apk.

    Dus denk dat de keus wel aardig gemaakt is.
    Bedankt voor al jullie reacties.
     
  15. Die 850 Euro is veels te veel voor alleen een koppelingsset en druklager vervangen. Die 2e prijsopgave is een stuk beter.
     
  16. Bij ATU was inderdaad de koppeling met druklager vervangen voor 620euro.
    Dus zo'n aanbieding maakte hij nou ook weer niet.
     

Deel Deze Pagina