1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De levensduur van een Focus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wiebson, 6 apr 2009.

  1. Het is een beetje een complexe vraag omdat het aan erg veel verschillende factoren kan liggen wanneer een auto "op" is. Maar ik vroeg mij af hoeveel km een Focus Hatchback 1.8 tddi uit 2000 ongeveer kan maken voordat het gebeurt is met het wagentje.

    Ik rijd ongeveer 35.000km per jaar, voornamelijk snelweg kilometers en de auto krijg netjes om de 15.000km een onderhoudsbeurt. Er staan nu 212.000km op de teller. Als ik zo door blijf gaan staat er over 2 jaar bijna 300k op de teller. Komt dat vaak voor? Bij een volvo weet ik dat die dingen altijd blijven rijden maar bij een ford hoor je dat niet zo vaak eigenlijk.

    Iemand een idee hoeveel km een focus kan maken?

    Of hoeveel km hebben jullie ondertussen op de teller staan?
     
  2. -klikkerdeklik- ;-)
     
  3. #3 Focus_Tddi, 7 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2009
    Het hangt indd van veel te veel factoren af. Een auto die een ton heeft gereden, maar waar niet zo nauw naar de onderhoudsinterval is gekeken en nooit verder komt dan de plaatselijke bakker is er doorgaans minder goed aan toe dan een auto die tijdig onderhoud krijgt maar 2 ton snelweg achter de kiezen heeft. En dan heb ik het alleen nog maar over de motor. Dan de rest van de wagen nog, carrosserie, plaatwerk, interieur en ga zo maar door.

    Zelf kijk ik nooit enkel alleen maar naar de kilometers, het is het totaal plaatje. Je kunt prima zien wanneer mensen zuinig zijn geweest op hun auto. Neem dan vooral het interieur. Ziet dat er uitgeleefd uit dan zegt dat misschien ook wel iets over de rest van de verzorging die een auto nodig heeft en hoe daar mee omgegaan is.

    Kortom, een auto die goed is behandeld gaat jaren mee. Zelf heb ik pas een TDDI gekocht met 217.000 km op de teller. Het smetteloze interieur, prima lak, schone motor en soepel draaiende motor, volledige onderhoud historie, zijn zaken die mij hebben overtuigd. Tuurlijk kan je niet in het hart kijken van een auto, het is ook vooral wat je eigen gevoel je zegt, maar staar je niet blind op enkel een hoge of juist lage kilometerstand.

    En een Volvo die amper zn onderhoud krijgt haalt ook de 2 ton niet...
     
  4. Helemaal mee eens, wanneer een auto regelmatig onderhoud heeft gehad kan deze makkelijk een paar ton halen.
     
  5. Als ik kan voorspellen hoelang een auto meegaat, dan ben ik een rijk man.;)

    Nee zonder gekheid, de Focus is over het algemeen een betrouwbare auto. Wat idd belangrijk is hoe ga je met de auto om; zowel qua onderhoud als gebruik etc. Bedenk wel dat hoe meer km`s de auto maakt, je wel meer onderhoud krijgt. Denk aan de koppeling, schokbrekers en meer van dat soort dingen. Ook kunnen er andere klachten ontstaan. Slecht werkende schakelaars etc. Maar goed dat heeft bijv. Volvo ook.

    Over het algemeen maak ik me niet zo`n zorgen over de hoeveelheid kilometers die een auto heeft gereden, wel hoe er in is gereden.

    Wat betreft de hoogte van de kilometers, hierboven word een topic genoemd waarin behoorlijke km-standen worden genoemd.
     
  6. Wat ook nog uitmaakt is of de auto netjes is warmgereden, ik weet niet of je zelf die 212.000 km erop hebt gezet of bij welke km stand je hem hebt gekocht? Ben je een rustige rijder en de auto voelt nog goed aan dan kan je er (waarschijnlijk) nog wel even mee vooruit.
     
  7. de voorgaande reacties dekken het meeste wel.

    Wat is op? als jij na 3 ton je schokdempers moet vervangen is dat laat. Als jij na 3 ton je turbo aan gort hebt is dat redelijk. Als jij na 3 ton je brandstofpomp stuk hebt is dat super goed.

    En wat als je al die kosten tegelijk hebt? dan is je auto dat economisch niet meer waard. Maar technisch gezien wel en kan hij dan weer jaren mee.

    Per saldo is de TDdi geschikt om makkelijk 4 a 5 ton mee te rijden, mits warmrijden en goed onderhoud, dus goede olie en filters. Met 217k op de klok en 9 jaar oud, moet je gerust nog 4 jaar kunnen rijden. Maar je hebt zo nu en dan wel slijtage onderdelen.
     
  8. 'k heb met m'n vorige Focus uit '03 en 235k op de teller de koppeling al versleten, stuurbekrachtiging, abspomp, airco stuk/lek gehad. Was me te duus om te vervangen en repareren dus toen heb ik m de deur uitgedaan. Motorisch was ie nog goed (denk ik).

    Groeten,

    Robert
     
  9. Ik heb op mijn vorige ford diesel ruim 3 ton er op gezet. Hij kon best nog mee, er kwanen wat dingentjes aan zoals schokbrekes, d.riem. Maar helaas vorig jaar rond deze tijd, economies totalloss verklaard door een ongeluk. Heb toen weer een diesel gekocht met 160k erop, en werd voor gek verklaart. Maar de wagen rijd heerlijk. Dus waaromzou je niet de 3 of 4 ton halen. gewoon goed onderhoud plegen. En je moet een beetje geluk hebben.
     
  10. Geluk moet je ook hebben met een nieuwe. En er is 1 hele belangrijke regel: WARMRIJDEN!

    Altijd netjes warmrijden. Daarna desgewenst het gas erop en gaan met die banaan, maar warmrijden is heel belangrijk!
     
  11. Dat bij een km stand van 235.000 km de koppeling en de stuurbekrachtiging het begeven vindt ik niet zo gek. Dat het (hoge)kosten met zich mee brengt is een feit.
     

Deel Deze Pagina