dB's focus 1 - motor rbw gehaald en wielen verkocht

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door dB, 9 aug 2008.


  1. Succes!
     
  2. Allereerst Silver Baron aka marco bedankt voor de tijd die je er in gestoken hebt. :thumbs:

    1- Als ik een flauwe bocht naar links maak knokkert er iets, terwijl mijn aandrijfassen bijde al vervangen zijn voor 2 jaar geleden. Ik heb iets gelezen over het vervangen van de lagers, maar ik weet niet of mij dit helpt.
    Dat je beide assen hebt vervangen (incl. homokineten?) zegt niks, als je je auto verlaagt (wat jij had) krijgen ze wel extra op hun *******. En kunnen dus eerder kapot gaan. Ik heb bij mijn fofo ook de complete aandrijfassen (incl. homokineten) vervangen, de auto bleef trillen en maakte ook een knokkelend geluid bij sturen. De trilling is sindsdien weg, het knokkelen doet ie nog steeds een beetje.
    Ik heb idd beide assen incl homokineten vervangen, de homokineten zijn voor mijn model namelijk niet los verkrijgbaar.
    Ik zal mijn monteur eens vragen om ze te controleren, het zou idd best kunnen dat ze alweer gesneuveld zijn door de verlaging.


    2- Links in de auto kraakt er iets wanneer ik een langzame scherpe bocht naar rechts maak. Het ergste doet hij dit als het wiel bij deze aktie in of uitveert. Iets met stabilisator of veerpoot misschien??
    Controleer je stabilisatorstangetjes, stuurkogels (als deze droog zijn dan kunnen deze erg kraken).
    Mijn stabi stangetjes zijn recent al vervangen en ingevet, deze kunnen het dus niet zijn. Misschien de rubbers van de grote stang?

    3- Bij de TDDI zit er achter op het blok nog een poelie die aangedreven word door de multieriem. Hiervan piept de poelie dus het lager zal een beetje droog zijn misschien? Iemend een idee waar deze poelie van is?
    Als ik de juiste voor ogen heb, heeft Lars deze laatst ook vervangen. Dit i.v.m. het piepen van de multiriem. Kan verder geen kwaad om deze los te halen en te vervangen. Zit immers achter je multiriem. En niet je distributierem.
    Mijn riem is kort geleden vervangen, zou hij misschien te strak zitten?

    4- Van mijn aanjager doen stand 1 wn 4 het niet meer, wanneer ik hem toch instel op één van deze standen, gaat het lichtje van de lucht circulatie aan.
    Je kachelweerstand is nog wel goed? (Achter je dashboardkastje en naast die grote pot de er zit). Kost iets van 14 euro bij de dealer. Kijk ook of je standenschakelaar zelf wel goed is, ik had deze ook kapot. Dus radiopaneel eruithalen, en de schakelaar die aan de achterkant zit vastgeklikt die eens vervangen voor 1 van de sloop. Volgens mij zit er tussen die van een Fase I en Fase II geen verschil.
    Oke ik zal JP de sloopkoning eens vragen of hij iets voor mij kan betekenen, het lijkt mij namelijk ook meer de schakelaar.

    5- Wanneer ik de auto start bij koude temperaturen komt er eerst een licht blauwe walm uit de uitlaat en de auto loopt even moeilijk, na 10 seconden is alles weer oke.
    Devine "loopt even moeilijk" oftewel op drie poten? Of onregelmatig stationair? Verstuivers zijn in orde en lekken niet? EGR afgedopt?
    De EGR is idd afgedopt, verder lijkt hij gewoon even onregelmatig stationair.
    Kun je die verstuivers (laten) checken dan?


    6- Mijn tddi heeft nu 335.000 km gelopen en ik gebruik nog altijd 5W30 olie, de motor loopt daar goed op en hij gebruikt verder ook geen olie, is het verstandig om hier gewoon op door te rijden?
    Als je het over je vorige vraag hebt, dan kan ik je daar geen zinnig antwoord opgeven. Bij mij is het zo als de auto niet fijn loopt rij ik er niet mee. Maar als het gaat om de vraag of het nog zin heeft om met een auto met 335.000km door te rijden? Waarom niet? Als hij in principe goed rijdt en niet compleet uit elkaar dondert? En anders een 1.9tddi blok is ook wel te vinden hoor.
    Haha :D nee het blok loopt super alleen de koude start bij koud weer is soms een tikkie moeilijk.
    Hij start dan verder wel gewoon in 1 keer hoor.


    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Volgende week maandag staat hij iig op de brug om ff een aantal punten te checken.
    Greetz Dirk
     
  3. Succes
     
  4. #224 dB, 10 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2010
    Geweldig bedankt, ik zal aankomend weekend eens gaan kijken wat ik zo tegenkom.

    Nog een kleine aanvullieng:
    Het kraken van punt 2 is erg goed te voelen in het koppelingspedaal en lijkt ook erger te zijn wanneer de koppeling in de bocht langzaam losgelaten word.
    En misschien nog wel gekker, ik heb nu het idee dat het uit de auto komt...
     
  5. Het kraken is hoogstwaarschijnlijk de rubbers van de Stabstang, zogenaamde U-rubbers.

    Het slecht lopen kan inderdaad het gloeisysteem zijn.

    Andere klacht is voor 99% je kachelweerstand

    En ja gewoon 5W30 blijven smeren :P
     
  6. Helaas is dat dus niet altijd waar... bij mij was het de schakelaar achter het paneel. ;)
     
  7. Onze held JP houd de slopen in de gaten voor zo'n schakelaar.
    Dut gaat dus zeker goed komen.

    Bedankt alvast
     
  8. Vandaag onderdelen binnen gekregen.

    Het kraken ligt aan de achterste rubber van de linker draagarm, ook rammelde de rechter fuseekogel.
    Door mijn schroefset zijn de stofkappen van mijn schokbrekers voor en schter bijde overleden.
    Ook mijn rem blokken voor zijn op.

    Ik heb vanmiddag dus:
    2 draagarmen
    2 setjes stofkappen + rubbers (schokbrekers)
    1 set remklokken

    nu nog even wachten tot het weer iets beter word :S
     
  9. Vandaag helaas schade gereden :(
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maandag gaat de auto naar her schade bedrijf, ik ben heel benieuwd.
    Gelukkig is hij casco verzekerd.
     
  10. watskeburt???? enne... casco is allrisk?
     
  11. (brom)fietsertje ervoor gehad?
     
  12. das balen man :(

    motorkap en voorfront.
    hoe ist met de koplampen? en de zijschermen?
     
  13. #233 Elco, 4 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2010
    oeh,

    casco,

    die gaat wel totallos dan...

    of wrak houden en zelf maken als je handig bent.
     
  14. Dat is minder :nocheer:

    Wat is er psies gebeurd?
     
  15. Balen man! Is onder de kap nog alles in orde?
     
  16. Vervelend!

    Maar bedoel je nou beperkt casco of volledig casco?

    Beperkt casco vergoed geen aanrijdingsschade, tenzij met dieren, en volledig casco zou niet meer rendabel zijn voor een Focus uit 1999.
     
  17. :shock: sonde :( man.
     
  18. Dat vind ik nou altijd zo raar, dat mensen roepen dat volledig casco verzekeren niet uit kan, voor een oudere auto. Als deze focus nog € 2.500,-- opbrengt en het premievoordeel tussen casco beperkt en volledig casco is per jaar €150,-- hoe lang moet je dan schade vrij rijden voordat het uit kan?

    Daarnaast, als je dan 16,67 jaar schade vrij moet rijden en je rijdt in jaar 2 al een forse (total loss) schade op, dan is de auto nog veel meer waard dan de € 2.500 die je nu vangt.

    Met andere woorden, voor die 10 tot 15 tientjes per jaar kun je volgens mij beter gewoon vol casco verzekeren.

    :ontopic: Sneue schade!! Gevalletje glijden en achterop de voorligger?? Met jouw kilometers en leeftijd denk ik dat 'ie zeker total loss is, maar als je balken en blok nog heel zijn, dan kun je proberen m zelf weer op te lappen. Of slopen en in onderdelen, das ook wel lucratief. Sterkte met de afhandeling!
     
  19. haha, daar zitten op de foto al deuken in...
     

Deel Deze Pagina