1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dashboard valt uit.

Discussie in 'Electronica' gestart door Michaël focus mk3, 1 dec 2022.

  1. Eerste post hier dus verbeter me maar als iets niet klopt.

    Ik heb een ford focus mk3.5 bj2015 km:125.112 1.0L Ecoboost.

    Ik heb sinds dag na aankoop een storing omtrent Misfire cilinder 2 diverse dingen al gedaan toch blijft die terug komen in me OBD2 lezer maar niet met een check engine lampje op dashboard.
    Is hier enige verklaring voor ??

    En dan waar ik echt de post voor maak.
    Ik heb een andere radio ingebouwd met groot display oude radio had geen aux of bluetooth aansluiting.
    Geen enkele problemen gehad hiermee alles werkte prima.

    Alleen tot heden problemen zodra ik de achterruit verwarming gebruik.

    Tijdens dat de motor draaiende is zie je de verlichting zwak zijn.
    Ook als je het toerental hoger maakt door gas te geven.
    Zodra ik het knopje achterruit verwarming in klik zie je extreme afname van verlichting (dit hersteld zich wel binnen 2-3 seconden)
    Maar zodra ik de achterruit verwarming uitschakel valt het hele dashboard uit.
    En dan bedoel ik toerenteller benzine meter temperatuur meter km teller radio en het kleine digitale display met instellingen tussen je toerenteller en km teller.

    De verwarming/airco paneel blijft het doen. Ook blijft de motor gewoon draaiende en netjes op toeren/snelheid buiten verlichting blijft netjes branden.

    Dus ik denk zelf dat het om interieur problemen gaat en misschien zelfs corrosie in het verwarmings paneel.

    Iemand ervaring hiermee ? Of tips en tricks ?

    (Ik ben ex automonteur alleen zelf nooit een ford focus mk3 in me handen gehad dus aangezien ik de auto pas 11 dagen heb is het nog een beetje zoeken)

    Alvast bedankt
    Groeten Michaël
     
  2. Welkom Michael op dit prachtige forum. Het lijkt op een zwakke accu, dat kan echt de meest vreemde storingen opleveren. Ik zou de accu en laadspanning even doormeten.
     
  3. Ja ik was sowieso al van plan de contactpunten te controleren op het chassis ik las dat daar bij mk1 en 2 veel problemen was maar kon niks vinden over mk3 maar ondanks dat ga ik dat wel even aanpassen.
    Maar ik twijfelde zelf of het de accu we is aangezien de motor en andere dingen het prima doen alleen het dashboard en digitale radio vallen uit.
    Dus ik zat zelf richting interieur spanning te denken
     
  4. Wat betreft de storing. Daar moet je motormanagementlampje denk voor branden, helemaal als het begint met p0xx. Kans dat hij getuned is en daardoor kmcode niet komt. Dat vorige eigenaar lampje sticker op heeft gedaan. Brand hij wel als je op contact zet?

    Denk dat accukabel niet goed vast zit, of iets dergelijks
    Dat wanneer je achterruitverwarming aan zet veel stroom trekt dus spanning zakt, echter als je het uitzet. Komt een spanningspiek vrij ivm dynamo teveel werk levert en deze niet opgevangen wordt door de accu.
    Gevolg boven 16v zal van alles uitvallen.

    Lampje van verwarming heeft niks met de schterruitverwarming te maken. Ivm dit een controle lampje is en mogelijk zwak brand ivm de spanning te ver weg zakt.
     
  5. Hele grote kans dat je nieuwe scherm alle storingen veroorzaakt.
    Of je accu is zwak/kapot.
     
  6. @Edgarcmax wat ik trouwens vergeet te melden is dat ik vannochtend de auto parkeerde en toen ik de motor uit deed en de sleutel uit het contact haalde viel alles uit de interieur verlichting en ook de radio die blijven normaal aan.
    Radio gaat normaal pas uit als de bestuurdersportier open gaat. En interieur wanneer de auto op slot gaat.

    Toen dit gebeurde dat alles uit viel kon ik de auto niet opslot doen de auto reageerde niet op de sleutel ook kon ik toen ik de auto in het contact deed de auto niet starten of verbuikers aan krijgen.

    Diverse zekeringen gecontroleerd en relais maar niks geks gevonden toen weer in de auto sleutel in het contact en aan en alles deed het weer.

    Uit de auto gestapt auto opslot gedaan alle deuren inderdaad opslot en toen gauw naar het werk.

    Dit moet ik later dus nog controleren wat dit was.

    Ik zal na het werk direct de accuspanning meten er ligt toevallig gereedschap in de auto uit voorzorg dus kan ook wel meteen kijken waar de accu spanning heen zakt tijdens het starten en met lopende motor.

    Word vervolgt dus
     
  7. #7 Michaël focus mk3, 1 dec 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2022
    @trucker0werner
    Klopt de eerste keer dat het check engine lampje ging branden bleek het storing P0302 te zijn misfire cilinder 2 dus.
    Vanavond ga ik met een andere obd scanner controleren of de storing in de auto klopt of dat mijn obd apparatuur stuk is.

    Vannochtend zat de storing er weer in dus heb hem laten staan en niet verwijderd om vanavond te controleren of het aan mijn apparatuur ligt

    Dankjewel voor de tip over de 16v piekspanning heb daar nog niet overna gedacht op de vroege ochtend ik zal ook wel even de accukabels controleren op losheid en corrosie maar 11 dagen geleden zag dat er allemaal perfect uit.

    Auto is trouwens eerste eigenaar met volledige onderhoudshistorie en alles echt super netjes onderhouden ook geen enkele krassen te vinden op de auto

    @M.Blaak dat zou wel apart zijn als ik diverse dagen echt bezig ben met dat scherm met instellen met apps etc en niks aan de hand is en echt al flinke kilometers maak en de laatste dagen sinds dat ik bezig ben met de storing P0302 op te lossen sinds dien pas de storingen van dashboard ontstaan zijn.

    Alsof de ene oplossing van de eerste storing een tweede storing veroorzaakt

    Is er trouwens iemand die weet waar letterlijk alle grond contact punten zitten op het chassis dan hoor ik dat graag.
    Ik weet eentje bij de accu en eentje bij de bijrijder kant zekeringkast zijn er nog meer en zo ja, waar ?
     
  8. 1: Koppel je nieuwe radio eens los. Ik ga ervan uit dat er zo'n canbus doosje aan vastzit.
    2: check / vervang je accu
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. Als die canbus decoder niet goed functioneert doet ie precies dat..
     
  10. @Pibo_Focus_CC ja er zit inderdaad een canbus decoder aanvast maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien ik geen enkele klachten heb vanaf radio gerelateerd.

    Het is eerder zoals @trucker0werner zei dat de piekspanning niet kwijt kan en daardoor een optater krijgt en alles uitvalt klinkt ook wel logisch dus ik ga denk wel eerst even accu meten en controleren en kabels controleren daarna alle aardpunten losmaken schoonmaken en vastmaken zodat die beter contact hebben en dan kijken of de storing terug komt en daarna pas verder kijken met radio loskoppellen etc.
     

  11. Maar dan zouden er toch problemen moeten zijn met de radio omdat die decoder slecht functioneerd ? En dat is niet zo.

    Als ik de gehele auto rit me achterruit verwarming niet aan doe en wel continue met die radio dingen doe zoals google maps en muziek en flitsmeister etc dan gebeurt er de gehele rit geen storing.
     
  12. Dan niet, succes met je probleem.
     
    gerardTDCI, Patman en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  13. Was een vraag omdat ik het gewoon raar vind als ik de airco niet aanraak is er geen storing.

    Dan ga ik natuurlijk zoeken bij de airco niet bij de decoder van de radio.

    Maar oke toch bedankt voor je reacties en tips
     
  14. In het kort, ondanks dat het je radio niet lijkt te kunnen zijn kan het bij verkeerde instelling van de CAN bus wel degelijk toch je radio zijn.
    Vaak kun je de CAN bus instellingen aanpassen in de radio in een redelijk verborgen menu, ik zou daar toch eens naar kijken juist omdat CAN bus met meerdere delen van je auto communiceert en daarom bijv die ene storing die zo onlogisch lijkt veroorzaakt.
    Daarnaast je accu, op het moment dat die wat zwakker is kan die echt hele rare dingen veroorzaken.
    Dat zijn de twee meest voor de hand liggende oorzaken en de reden waarom ze aangedragen worden.
    Ik ben erg benieuwd of het een van die twee is en zoja welke dan.
     

  15. En weet jij toevallig hoe ik dan in dat verborgen menu kom ? Want dat zal dan een eerste voor me zijn haha
    Liet de radio troep altijd aan een collega over
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Dat verschilt enorm per radio, meestal ergens in de settings, extra of auto/car settings o.i.d.
     
  17. Heb je verhaal opnieuw gelezen. Kan idd wel can decoder zijn. Want je hebt probleem met dat systeem. Mogelijk dat airco paneel andere can systeem is. Ivm mk3 dacht ik ook meer dan 2 can systemen in de auto heeft. Ook omdat de dashboard zwak is en niet feller is als je toeren maakt

    Dan is keer loshalen en testen snel gedaan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #18 DaveL, 1 dec 2022
    Laatst bewerkt: 1 dec 2022
    Dit stukje was ook wel heel erg kort door de bocht en ook nog eens onjuist. ;)

    Afijn...

    CAN decoder die al eerder genoemd is verdenk ik ook. De radio is de laatste wijziging en sindsdien zijn er rare problemen waarbij een gemeenschappelijke factor de CAN bus lijkt te zijn.
    Een storing veroorzaakt door 1 module op 1 van de CAN bussen kan effect/gevolgen hebben voor alle aangesloten modules op die bus waarbij er de meest vreemde storingen kunnen ontstaan doordat data niet meer uitgewisseld kan worden of corrupt (lees: beschadigd/veranderd/ongeldig) raakt.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.

  19. En als ik nou is heel grof terug ga door gehele radio uit te bouwen en de oude er weer in ik heb die nog liggen en is onbeschadigd als dan alles weg is weet ik ook 100% zeker dat het bij die radio can vandaan komt toch ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Dat klopt. wel nadat je dat gedaan hebt eerst je fouten wissen. Zodat ie met een schone lei begint.
     
    Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina