Hallo allemaal, Ik heb een ford focus 2.0 centennial uit 2003. Afgelopen vrijdag na een week stil staan wilde ik de auto starten. Dit ging zonder problemen maar de tellers op het dashboard sloegen volledig uit en gingen daarna naar nul en deden het vervolgens niet meer. Ook alle lampjes op het dashboard begonnen met knipperen terwijl de auto wel gewoon gestart was. Toch even gekeken en de auto weer uit gedaan. Daarna weer starten en leek het eerst goed dus maar op weg gegaan. Onder het rijden begon hij weer raar te doen. Dus eerst zonder tellers naar huis gereden. De volgende dag naar de ford garage gegaan en die hebben de accu gemeten en deze bleek niet meer 100% te zijn. Nieuwe accu erin en het leek goed te gaan. Alleen de benzine meter werkte niet en er werdt gezegd dat dit aan een sensor kon liggen bij de tank zelf. Om dit te kunnen controleren moet de tank eronder weg. Dus dit eerst laten zitten omdat het niet goed uitkwam. (Ze zouden dan een keer de auto bij huis weg komen halen en dan reparen en weer terug brengen.) Toch op weg naar huis begon hij weer met hetzelfde probleem. Alle tellers werkten niet meer en de lampjes branden allemaal weer. Nu heb ik hier gelezen dat er een productiefout bestaat in het dashboardunit. De garage melde dat dit alleen bij 1.6 voor komt. Hebben jullie hier ervaring mee en zou het daar aan kunnen liggen of zijn er andere problemen? Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en niet te lang dradig
De printplaat van de tellerunit wil nog wel eens gaan oxideren en dan soortgelijke storingen veroorzaken, ff checken dus
Bedankt voor jullie reacties! Komt het er dan op neer dat ik de hele unit moet vervangen? Of is het mogelijk om alleen die printplaat te vervangen?
nee, is de gehele tellerunit maak ff foto's van de printplaat, misschien kan ik het wel repareren dat is een heel stuk goedkoper dan een nieuwe unit
Printplaat alleen vervangen kan wel, maar de km-stand ben je toch kwijt. Dus waarom moeilijk doen? Je kan ze overigens ook wel van de sloop halen scheelt een hoop.
oh dat zal wel minder zijn als de gehele unit vervangen moet worden( heb gelezen dat dit wel 500 euro kan gaan kosten...? en dan klopt de km stand niet meer toch?) Ik zal wel even een foto maken maar dat wordt dan wel pas van het weekend. Is het erg moeilijk om die unit los te krijgen?
nee, 3 schoefjes van je telleromlijsting, dan 2 klikjes lostrekken en dan zit de tellerunit met 4 schroefjes vast
Even de zwarte kap om de tellerunit los maken (3 schroefjes), daarna de 4 schroefjes van de unit zelf en klaar is Kees
Oke zal ik komend weekend even naar kijken. Heb namelijk zelf de auto nu niet hier. Heb net even gebelt met mijn broer die hem nu even mee heeft. Maar die melde dat vanmorgen de binnen verlichting ook opeens een paar keer knipperde. Kan dit ook met de unit te maken hebben of zal het dan toch een massa probleem zijn..? wat ik trouwens nog vergeten te melden was is dat je ook af en toe een piep signaal hoort. Hetzelfde als je de deur opent met lampen nog aan.
Kijk eens naar de min pool op de accu,trek eens een daar aan, de kabel van de min of er reactie op de meters. Klinkt gek maar kan helaas filmpje niet meer terug vinden.
Maar moet ik het dashboardunit eerst vergeten en eerst alle massa punten controleren of denken jullie dat dit allemaal ook nog met het dashboard te maken kan hebben? het knipperen van de binnenverlichting en de tellers en lampjes op het dashboard en de pieptoon.
De kilometerstand ben je niet kwijt met de wissel, deze haalt ie namelijk uit de boordcomputer. Heb zelf ook een wissel gedaan voor me temp-meter. We hebben de chip over gezet naar de nieuwe print en die gemonteerd. De nieuwe print heeft vervolgens de kilometerstand uit de BC gehaald. Helaas had het bij mij weinig nut want mijn probleem bleef aanwezig. Maar je bent je stand niet kwijt.
Bij de focus 1 zit de kilometerstand alleen in de tellerklok (combi instrument). Na het wisselen ben je dus de kilometerstand kwijt. Als de dealer een nieuwe plaatst staat de kilometerstand weer op 0.