1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dakdragers monteren op focus zonder rails

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door svennos, 23 jun 2014.

  1. Onlangs kocht ik op marktplaats een setje dakdragers voor een focus zonder rails. Ik dacht.. appeltje eitje, onder die kapjes zitten gaten waar ik ze zo opschroef. Toen ik de kapjes eraf haalde stond bij een vervelende verrassing te wachten, namelijk geen gaten... Via dit forum en een Duits forum achterhaald dat er onder de lak een seal (siliconen?) schuil gaat die je weg moet snijden om bij de gaten te komen... slik... Hierbij dus een foto report/handleiding hoe je bij de gaten kan komen.

    zo ziet het kapje eruit
    [​IMG]

    draai het kapje weg met een grote schroevendraaier, muntje of een sleutel werkt ook
    [​IMG]

    en dan de lelijke verassing... geen gat
    [​IMG]

    bij de dakrails komen nieuwe kapjes met een gat erin. Gebruik deze om te bepalen waar het gat in je dak ongeveer moet zitten.
    [​IMG]

    teken het gat af
    [​IMG]

    en snij 'm uit, de seal is zo'n 4/5 mm dik
    [​IMG]

    Daar hebben we 'm dan, een afdek schroefje
    [​IMG]

    Haal het schroefje eruit
    [​IMG]

    Lak al het blootgestelde metaal (let op, niet in het schroefdraad!)
    [​IMG]

    Wanneer de lak droog is kan je het schroefje er weer in doen... of
    [​IMG]

    Je dakdragers erop!
    [​IMG]
     
  2. Handige tutorial! Dit is overigens wel precies de reden dat ik het nog even heb laten zitten. :) Onhandig om je lak te moeten slopen zo. Als ik ze ooit wel nodig heb weet ik dit topic in ieder geval te vinden.
     
  3. Zoals ik bovenaan al aangaf heb ik op dit forum en een Duits forum gevonden waar die gaatjes moesten zitten, maar nergens uitgebreide foto's. Ik heb daarom alles gefotografeerd. Ik zit nog te broeden hoe ik dit gat dan weer dicht kan krijgen, of er in ieder geval voor kan zorgen dat er geen water in gaat staan. Ik heb nog een stukje foam wat ik op het afsluit kapje aan de binnenkant kan lijmen. later meer daar over.
     
  4. Omdat de kunstof schroefjes na verloop van tijd dol gaan heb ik van die schroef afdekdopjes die ik erin leg. Daardoor kan er niks in de schroef gaten komen en dan kit ik het gewoon weer af met een transparante kit silecone of polymax beide volstaan goed! Omdat de dragers niet vaker dan 2x per jaar erop gaan is dit voor mij een goede oplossing dat binnen 2 minuten gepiept is en wil ik de dragers weer erop zetten dan pulk ik zo de kit er weer uit met een klein schroevendraaiertje.

    ow en het beste om de plaatjes te wisselen is niet met de auto sleutel maar met een 5cent muntje! Die past het best een sleutel sloopt het plaatje met draaien als die het niet soepel doet!
     
  5. Ah..zo zit dat dus.. Heb net een andere focus gekocht en baalde al dat ik mijn alu rails niet mocht overzetten. Maar toch, als ik dit zie denk ik dat ik op de sloop maar weer naar een alu rails op zoek ga en die monteer net als bij mijn oude focus. Ik gebruik de dragers regelmatig en vind dit een systeem van niks..
     
  6. Tenzij je een hatchback heb zou dat wel kunnen alleen moet wel de hemel eruit om er bij te kunnen volgens mij?! Met een c-track Maar als je fixed point heb dus dit gaat het waarschijnlijk weer niet.

    volgens mij is er iemand op het forum die dat gedaan heeft!
     
  7. Ik heb inmiddels op de sloop weer een mooie alu rail kunnen bemachtigen dus ik ga weer de kunststof strips vervangen door een mooie alu rail. Hoop dat nog vóór de meeting van de 23e te kunnen doen heb ik tenminste nog ièts aan de auto gedaan ;-)
    Als er belang bij is wil ik er wel een kleine tutorial van maken. De hemel hoeft er op zich niet uit maar het is wel ff pielen ja.
     
  8. Mooi maar onhandig gedaan van ford..
    Bedankt voor deze uitleg … "well done"
    We hebben een C max 2009 en het lijkt er op dat dit het zelfde systeem betreft.
    Nu is mijn vraag welke dagers horen hier bij ?
     

Deel Deze Pagina