1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dagrijverlichting wel of niet van oom agent

Discussie in 'Exterieur' gestart door Black Panther, 10 feb 2011.

  1. Het is vast al eens in dit forum beschreven, maar ik kaart het nog even aan aangezien er meer bestuurders van auto's de dagrijverlichting op hun/haar auto willen monteren. ;)

    Vandaag naar het politieburo geweest om toch zeker te weten hoe het nou precies zit met het wel/niet mogen dragen van dagrijverlichting. De eerste 3 bali-medewerksters konden mij niet uitleggen hoe het precies zit, alleen wisten ze wel dat er bij nieuwe aangeschafte auto's het verplicht is in 2011. Ze zouden mijn vraag voorleggen bij de desbetreffende oom agent die hier meer verstand van heeft. En zo geschiedde...amper thuis kreeg ik al een telefoontje van oom agent en hij legde mij uit hoe het in DRENTHE is vastgelegd. (Het is ook nog per provincie anders, belachelijk natuurlijk en dat vond oom agent zelf ook)

    Deze regels gelden alleen bij bestaande 2e handse auto's:
    * Men mag alleen DRV op de auto, als alle andere verlichting niet brandt. (stads, dim, kenteken, mist, groot licht, dahboard etc verlichting) Dus rechtstreeks op het contact, als men de auto start de DRV ook direct branden.
    * Gewoon een schakelaartje inbouwen (onder het dahboard bijvoorbeeld) met een aan/uit knop.
    * Men mag alleen overdag de DRV aan hebben, dus niet s' nachts.
    * Bij inschakelen alle andere verlichting (stads/mist of dimverlichting etc) moet de DRV uitgeschakeld zijn.
    * Tenslotte bij overtreding van deze regels kunnen ze een boete uitschrijven en die bedraagt € 125

    Misschien komt er een discussie uit en zijn er agenten onder ons Focusrijders die dit beamen.

    Groet'n maar weer.....:)
     
  2. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat dit de regels zijn voor heel NL.
    Overigens zei Koos Spee bij weggebruikers dat dagrijverlichting wel 's nachts mag branden icm dimlicht, als de ledjes maar minder fel branden als overdag.

    Overigens ben ik ook al eens door een agent aangehouden die zei: Alle naderhand aangebrachte verlichting (hij noemde het kermisverlichting) mag gewoon niet!

    Uiteindelijk heb ik ze er weer af gehaald. De nieuwigheid is der af en tegenwoordig rijdt iedereen met die LEDbalken.
     
  3. Vreemd dat de DRV uit moet gaan als dimlicht wordt ingeschakeld.
    Bij Audi's e.d. is dit niet het geval en blijven ze volgens mij gewoon branden.
    Dit zou betekenen dat die dan altijd in overtreding zijn.
     
  4. Bij mij op het werk (mercedes-benz) is het ook zo dat de dagrijverlichting zwakker gaat branden zodra de gewone verlichting aanstaat. Dit is trouwens niet bij alle modellen, bij sommige gaan ze ook compleet uit. Dus denk niet dat oom agent daar moeilijk over kan doen.
     
  5. dit is denk ik alleen bij dagrijlampen die geintegreerd zitten in de koplampen.

    Bij VW gaan de DRL helemaal uit als de dimlichten ingeschakeld worden. Anders lijkt het net of je met je mistlampen aan rijdt...
     
  6. En daar gaan we weer in NL....joepie, weer een nieuwe regelgeving die niet
    fatsoenlijk te hanteren valt.......:schater:
    Er zijn idd meerdere uitvoeringen van de genoemde DRV, onder de koplamp,
    in de koplamp, in de mistlamp, led uitvoering, halogeen uitvoering, en volgens
    mij was het de Ford S-Max de eerste die ze in de mistlampen had:mrgreen:
    Ik begin toch zo langzamerhand medelijden te krijgen met de agenten die dit
    allemaal moeten gaan handhaven....;)
     
  7. Volgens mij is het zo dat (led) drv bij nieuwe auto's (fabrieks montage) wel mag blijven branden....

    He en wat te denken aan de nieuwe auto's waarbij 1 kant de mist lamp aan gaat als ze richting aangeven of een scherpe stuurbeweging maakt.
    Mag dat eigenlijk ook niet als het zonnetje schijnt;) (denk aan de scoda reclame met de pas geboren baby)

    Nederland en zijn regeltjes:thumbs:
     
  8. Wacht dan maar als er ooit de beslissing valt voor de dagrijverlichting in België. Dan zijn we zeker niet aan de nieuwe patatjes.
     
  9. Dat met nieuwe auto`s heeft allemaal te maken met Type goedkeuring (RDW)
    Wanneer het voor een bepaald type auto is goedgekeurd mag ome agent er niks aan doen, en is het gewoon legaal (de fabrikant dient te zorgen voor de goedkeuring voordat het model op de markt word gebracht)

    Zo zit het zo`n beetje in elkaar..
     
  10. De nieuwe Focus S-max of C-max heeft tegenwoordig ook DRL, deze blijven op 50% branden als dimlicht aan is.
    Lijkt me dus geen probleem.
     
  11. Dagrij verlichting bv audi's die volluit blijven branden zitten daarom (vlak)naast de koplampen en dan maakt 't niet uit of ze wel of niet branden.

    Bij citroen zitten ze laag in de hoeken daarom zullen ze indderdaad met 50% gedimt worden...
     

  12. Ook bij de rdw zijn er regels voor nieuwe auto ivm met verlichting hoogte en kleur. Want al zou de autofabrikanten paarse verlichting maken dan komt ie echt de weg niet op.'t Zal wel met europese regegeving te maken hebben.
     
  13. Ik bedoel het ook niet in de zin van kleur verlichting, maar plaats en functie ;)
     
  14. hierbij het wetsartikel:

    42008X0523(01)

    Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft

    [​IMG]Wetstekst:[​IMG]6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]

    6.19.1. Aanwezigheid

    Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.

    6.19.2. Aantal

    Twee.

    6.19.3. Opstelling

    Geen bijzondere bepalingen.

    6.19.4. Plaats

    6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.

    De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.

    Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

    6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.

    6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

    6.19.5. Geometrische zichtbaarheid

    Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.

    Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

    6.19.6. Richting

    Naar voren.

    6.19.7. Elektrische schakeling

    De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

    De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

    Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.

    6.19.8. Verklikkerlicht

    Inschakelverklikkerlicht facultatief.

    6.19.9. Andere voorschriften

    Geen.
     

Deel Deze Pagina