Cruise control upgraden (+lanekeeping?)

Discussie in 'Electronica' gestart door svennos, 15 dec 2017.

  1. Hallo allemaal,

    na bijna 9 jaar met volle tevredenheid een :focus2: (facelift) te hebben gereden hebben we een bijna nieuwe :focus3: (facelift) gekocht. Deze wagen is een ex-shortlease en bevalt tot nu toe uitstekend (zo hebben we de vorige ook gekocht). Het is nu een titanium behangen met opties, maar er zijn er 2 die in mijn optiek nog missen.

    Wat zit er oa wel op
    - cruise met speedlimiter
    - automatische verlichting, -ruitenwissers en -dimmende binnenspiegel
    - winterpack, seatpack
    - active city stop
    - active park assist

    Wat echter nog "mist" is de adaptive cruise en lanekeeping, in mijn optiek dodelijk zonde, want de stuurmotor zit er al (ivm de active park assist) en de sensoren (die grote bak boven de spiegel) denk ik ook.

    Nu zie ik allemaal tutorials over de cruise achteraf in te bouwen, ik ben dus vooral benieuwd "what it takes" om de systemen te upgraden naar adaptive cruise en lane keeping. Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben, wie zou zoiets doen & wat zou het ongeveer moeten kosten.

    Groetjes!!
     
  2. Adaptieve cruise control vereist een radarunit welke achter de voorbumper is gemonteerd. Deze radarunit is alleen aanwezig wanneer de auto is voorzien van adaptieve cruise control. Bij auto's zonder adaptieve cruise control ontbreekt ook in de meeste gevallen de bedrading die nodig is voor de radarunit. Tevens heb je voor adaptieve cruise control een andere cruise control schakelaar op het stuur nodig.



    De opties automatisch groot licht, verkeersbordherkenning, rijbaan assistent en vermoeidheidswaarschuwing maken gebruik van een camera welke in de grote raamconsole achter de voorruit is gemonteerd. Deze camera is alleen aanwezig wanneer de auto ook daadwerkelijk is voorzien van deze opties. Active city stop maakt gebruik van een laser en 2 ontvangers welke ook in de grote raamconsole achter de voorruit zijn gemonteerd.

    Wanneer de auto dus alleen is voorzien van active city stop heeft de auto wel de grote raamconsole achter de voorruit met de laser/ontvangers en licht/regensensor maar ontbreekt dus de camera.

    Om automatisch groot licht, verkeersbordherkenning, rijbaan assistent en vermoeidheidswaarschuwing achteraf in te bouwen heb je de camera, kabelboom naar de camera en stuurhoeksensor unit nodig. Tevens heb je vanwege de andere stuurhoeksensor unit ook een andere richtingaanwijzerhendel en ruitenwisserhendel nodig.
     
    Worfje vindt dit leuk.
  3. wauw, bedankt voor je super uitgebreide antwoord! Dat klinkt idd als een forse upgrade. Ik heb ook wat verder gezocht en begrijp nu ook waar die radar zit.

    Als je op een :focus3: een cruise hebt met limiter, is deze dan ook meteen "intelligent" (dus herkent borden en/of gebruikt navigatie data)? want de limiter zit er zeker op, die heb ik al meerdere malen in 30km zones gebruikt (er zijn 2 knopjes, het cruise klokje of de tekst lim). Er zit ook sync3 met navigatie in. Ik heb begrepen dat deze hopeloos verouderd kan zijn, dat heb ik nog niet gechecked omdat navigatie mij niet zo heel erg boeide, ik vond vooral de integratie van spotify fijn (en sony geluid).
     
  4. De limiter werkt puur opzichzelfstaand en houd geen rekening met andere systemen. Je zet een maximum snelheid vast en vervolgens kan je hier alleen overheen door het gaspedaal volledig in te trappen.
     
  5. Dat zit niet in de Focus. Ik dacht dat ze daarmee beginnen bij de nieuwste S-Max.
     

Deel Deze Pagina