Ik heb een ford focus 1.6 tdci uit 2007 en ben net teruggekomen van een geweldige vakantie in Italie alleen ging onderweg een controlelampje branden. Ben met de angst in m'n benen naar een Ford dealer gereden en hem daar uit laten lezen. Het roetfilter gaf blijkbaar problemen. Wat mij opviel is dat ik 160.000 km passeerde en daarna direct het lampje begon te branden. Kan het zo zijn dat dit lampje sowieso bij 160.000km gaat branden indien het filter nog niet is vervangen ongeacht de staat van het filter?? Ik merk namelijk helemaal niets aan de prestaties van de motor??
Ik denk dat het gaan branden van het lampje na 160.000km puur toeval is. Dat je niks merkt aan de motor merkt kan zijn doordat het roetfilter langzaam problemen begint te veroorzaken en je er dus niks van merkt omdat het er langzaam in sluipt.
Lampje zou nooit gaan branden. Als filter verzadigd is zal de druk. Voor en achter de roetfilter zit een slang die drukverschil meet. Als deze 70 - 90% vervuild is dan zal hij bij constant rijden de filter regenereren. Als hij merkt dat na x aantal km rijden niet gelukt is om de filter te reinigen wat minimaal 20 km kan zijn. Dan kan hij storing geven. Bij storing gloeibougie en egt klep ook dan zal hij niet regenereren dus ook storing geven. Dat het bij 160000km gebeurt is toevallig. Uit laten lezen en kijken welke storing in systeem zitten
Filter alleen is 550 euro en is 2 a3 uur dat het kan kosten. Het verschil zit in model bij Peugeot 407 kun je er goed bij en doe je het in een uur bij 207 duurt het langer. Echter verschil is dat Peugeot zegt 120.000km additief vullen. Deze is meestal 50% vol. Roetfilter vv bij 240.000km. Hier gaat wel om zelfde motor. Verschil in filter weet ik niet. Weet wel dat oude filter die in oude diesel liggen de cellen vierkant zijn en tegenwoordig 6-hoekig. Hierdoor gaan ze langer mee maar de 1.6hdi(tdci) is al 6- hoekig. Zoals gezegd eerst uitlezen en roetfilter vv wanneer betreffende storing voor geeft. Het kost teveel om te zeggen doe maar ff vv. D-riem is natuurlijk wel belangrijk en ook hier zit weer verschil. Peugeot 240dkm en ford 180dkm. Let op Peugeot heeft nieuwe onderhoudschema alle auto's na 1juli is 180dkm voor riem en filter Dus eerst uitlezen en dan pas verder kijken
bij mijn 1.6 tdi uit 2006 ging het moest het roetfilter bij 180000 voor het eerst vervangen worden.alleen hadden wij de pech dat de auto onderweg op noodloop ging lopen en moest afgesleept worden naar de dealer. samen met grote beurt 1300 euro {auw). merkten van te voren dat er iets aan zat te komen, het verbruik liep de laatste weken op van 5.2 /100 km naar 6.2/100km.
Hmm zit dit nu te lezen ,maar vanaf welk jaar zit er een roetfilter in? Mijn 1,6 tdci station komt uit 2006. Gr Richard
@Richard Heb hier een catalogus van november 2005 voor modeljaar 2006. Hierin staat dat de 1.6 TDCi (80 kW/109 pk) en de 2.0 TDCi (100 kW/136 pk) een roet filter hebben.
vorige jaar ging mijn auto in noodloop. Na uitlezen door de dealer, gaven zij aan dat de foutcode (p2458) naar de roetfilter wijst en dat het vervangen moest worden. kosten = € 1300,-. Ik vond dat te duur en ging verder uitzoeken. uiteindelijk heb ik alleen de "verschil druk sensor' vervangen. na het resetten, was de foutcode verdwenen. sindsdien heb ik de code niet meer terug gekregen en ik heb de roetfilter niet vervangen. Ik heb sindskort weer een storing die naar de gloeibougies wijzen. dat ga ik laten fixen.
Wellicht heb je een ander roetfilter of een andere motor? Het filter kost inclusief montage 820 bij de dealer.
roetfilter zit onder de oxidatiefilter is namelijk geen katilisator (zit trouwens ook niet op een diesel) met een katilisator moet je de motor rijk en arm mengsel kunnen geven zodat de 3-weg katilisator zijn werk kan doen. als je van onder de auto kijkt kun je de uitlaat zien zitten aan de voorkant als de pijp voorbij de hitteschild loopt naar boven dan heb je alleen de oxidatie filter zitten als de uitlaat direct op een pot uit komt dan kijk je naar je roetfilter qua motor zijn er niet veel zonder roetfilter verkocht dacht alleen de 90pk versie die dat voornamelijk had maar deze is puur alleen bij peugeot/citroen gebruikt deze is eigenlijk snel vervallen en zijn de andere diesels voor gekomen. ik zie dat ik inderdaad in de war ben met de roetfilter dacht wel dat d-riem bij ford ook eerder vermeld werdt, maar dat heb ik kennelijk dus mis