1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Cilinder uitschakeling de-activeren

Discussie in 'Performance' gestart door soheilmd, 7 jul 2020.

  1. ik ga er vanuit dat een update van de PCM het probleem in de sportmodus bij mij zal verhelpen. Ben ook wel benieuwd naar de chiptuning (voor alleen de cylinderuitschakeling)

    Ik heb intussen de handleidingen eens doorgespit en overlegd met iemand die er technisch wat meer verstand van heeft: het loskoppelen van de stekker op de solenoid (zit onder de rubber kap op het motorblok) die de cylinderuitschakeling verzorgt laat in ieder geval even voelen hoe fijn het rijdt zonder de cylinderuitschakeling :-) Na een tijdje krijg je hiervoor wel een motorstoringslampje uiteraard. Ik zou zeggen: don't try this at home of in ieder geval op eigen risico
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Maar dat zou betekenen dat je die solenoid/BCM dus ook moet kunnen foppen en dus zonder cilinder uitschakeling en zonder motorstoring zou moeten kunnen rijden lijkt mij dan. Een soort fake solenoid aan de stekker hangen die denkt dat ie wat doet maar eigenlijk dus niets doet. Degene die dat bedenkt heeft een gat in de markt ontdekt.
     
  3. Dat werkt niet. want als de software denkt dat solenoid werkt, dan zal hij ook geen benzine inspuiten. gevolg dat je dus nog op 2 cilinders rijdt.
    solenoid zorgt er alleen voor dat de inlaatklep denk bij compressieslag open staat. zodat je geen weerstand ervan hebt.

    hoe dan ook ik blijf het gek vinden dat ik 0.0 last van heb. forscan geeft aan dat systeem soms actief is. alleen merk geen verschil. ene kant fijn andere kant vraag ik me dan af als dit werkt hoeveel brandstof bespaar je er dan eigenlijk mee
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Maar zonder stekker rij je continue op 3 cilinders gewoon lees ik toch? DUs moet je die stekker (en dus de solenoid of de software) voor de gek kunnen houden of denk ik te simpel, dat kan natuurlijk ook gewoon :mrgreen:.

    Qua besparing, waarschijnlijk genoeg om door de emissie eisen te komen volgens WLTP of wat voor test dan ook. In werkelijkheid heeeeeel weinig denk ik.
     
  5. Als je de stekker eraf haalt zou hij idd op 3cil lopen. maar dan zou je ook storing krijgen op deze klep.
    zet je daar een dummy neer. dan stuurt computer de dummy aan. Met gevolg dat hij geen benzine op de betreffende cil inspuit.
    Gevolg nog op 2cil lopen, met het extra nadeel dat de kleppen gewoon werken en dus ook weerstand van de compressie slag
     
  6. Blijft de inlaatklep open staan? Niet gedurende de hele compressieslag dan want het is een interferentie motor.
     
  7. @meeder
    je hebt gelijk. Mijn gedachten is dat zoiets alleen werkt als je de kleppen open hebt staan. puur ivm compressieslag extra weerstand oplevert. Dat de betreffende cilinder als een rem werkt ipv vrij mee draait.
    Maar als je op youtube naar ecoboost cylinder deactivation kijkt. zie je dat alle kleppen dicht blijven.
    delphi tula systeem lijkt er heel veel op ieder geval.
    Als je kijkt naar youtuber engineering explained.
    zou het 7 tot 15% lager co2. Wat meeste rijders niet veel boeie.
    Alleen 10 tot 20% lager brandstof wel. Maar rij 80kmh al met 3.5/100km. Zou dit dan anders 4.2/100km zijn??
    geen idee. belangrijkste voor mij is dat verbruik op papier (ten opzichte van me mk3 1.6ecoboost) 25% zuiniger is geworden
     
  8. Als je de kleppen dicht kan houden dan werkt de cilinder als een luchtveer. Je verliest dan maar weinig energie.
     
  9. Ik denk dat het meer energie kost. Een vrije slag kost altijd minder energie dan eerst lucht te comprimeren en dat te gebruiken als ‘luchtveer’ om die zuiger weer naar beneden te drukken.
    Je krijgt nooit de energie terug die je erin stopt. Want door compressie gaat een deel van die energie al verloren in de vorm van warmte.

    Daarbij warmt de lucht telkens op bij iedere compressieslag, want de hoeveelheid lucht in de cilinder blijft immers hetzelfde en wordt niet vervangen omdat de kleppen dicht zitten. Warme lucht zet uit en de energie die het kost om te comprimeren wordt telkens hoger. Het afkoelen van de lucht door decompressie (zuiger naar beneden) remt deze groei aan temperatuurstijging maar niet genoeg.
     
  10. Het kost meer energie dan de kleppen open zetten maar die optie heb je niet echt.
    Kleppen dicht is eigenlijk de manier waarop ze het volgens mij allemaal doen met cilinderuitschakeling.
     
  11. Ik heb zelf van de cylinderuitschakeling nooit iets vernomen. Ik vraag me af of het bij mij überhaupt werkt. Zal daar Forscan eens voor aan moeten zetten.
     
  12. het is niet te missen hoor hahaha... in normal of eco stand begint die te trillen als een gek. dat merk je wel in het stuur en stoel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. @SteenbergenP
    De keer dat ik deactivatie van cylinder 1 had. Heb ik gelet op teillingen. 0.0 meer als normaal. Rij altijd in normaal modes. Want op eco of op sport merk ik ook niet echt verschil in verbruik of rijden.

    Zelfs onderwrg naar oostenrijk elke rit was 2uur. Ook dan niks gevoeld of gemerkt.
    80kmh is bij mij 3.5 a 4l/100km.
    Wat hebben andere als je de trilling voelt bij 80kmh? En wat als je hem op sport zet?

    Daar ben ik stiekem wel benieuwd naar
     
  14. Volgens mij is het ook alleen bij de MK4 toch? ik neem aan op basis van je profiel foto dat je een MK3 hebt.

    In sportmodus is er geen uitschakeling en trilt de auto dan ook niet. ik zet hem dus ook altijd in deze modus .
     
  15. Dat heb ik ook meerdere gelezen, maar zoals gezegd; ik heb nog nooit iets vernomen van de uitschakeling.
    Er is al twee keer een PCM update uitgevoerd door de ford dealer. Dus als het een (gunstig) probleem was in PCM dan had het wel gecorrigeerd moeten zijn tijdens één van de updates.

    Ik zal Forscan er een keer aan hangen en kijken of het überhaupt aangestuurd wordt.
     
  16. @SteenbergenP
    Nee heb die ingerolen voor mk4 1.0 stline. Maar nog geen tijd gehad om profielfoto aan te passen.
    Moet een keer alle gegevens die er zijn met betrekking op cylinder uitschakeling erbij halen in forscan.
    De ene keer dat er stond dat het actief was merkte ik dus serieus niks.

    Vandaar ook me vraag. Als je 80kmh r8jdt. Zie je ook je brandstofverbruik zakken als je voelt dat cylinder uitgeschakelt is. Want daar let ik vaak op en kan nooit echt zeggen dat ik dit zie zakken als ik lange stuk rij
     
  17. is mij nog nooit opgevallen.. wel als je schakelt tussen normaal en eco modus.
    dan zie je het wel zakken.
     
  18. Ik hoopte inderdaad dat de Ford engineers een kapot onderdeel wel hadden meegenomen in de ontwikkeling van de PCM. Dus een losse stekker van de solenoid leek me nog een relatief simpele oplossing. Zijn twee dunne kabeltjes, Zou wat zijn als je monteur die zou vergeten en je motor aan gort draait. ;-)

    Als je er een externe solenoid aan hangt wordt het denk ik gevaarlijker. Er is misschien wel een andere manier om de motorstoring voor deze foutmelding uit te zetten/te programmeren.

    Anyway.... ik heb de update van de PCM nog steeds niet laten doen dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen
     

Deel Deze Pagina