1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning 1.6 TDCI bij Tunex ?

Discussie in 'Performance' gestart door Joannes, 21 aug 2009.

  1. Ben er over aan het denken mijn 1.6 TDCI (109 pk, 2005) met 137000 km te laten chiptunen.

    Volgens de internetsite van de firma Tunex kan de prestatie omhoog naar zo'n 130 pk met een koppel van 310 Nm.
    En dat alles voor Eur 225,=.

    Is dit wel een goed adres ??

    Ik zoek geen extreme tuning, gewoon wat meer koppel / vermogen is genoeg. En ik wil hiervoor geen Eur 500,= betalen (bij Ziptuning bijv. krijg je nu op de standaardprijs van Euro 500,= nog eens Eur 150,= korting.)

    Alvast bedankt voor jullie meningen, adviezen en ervaringen.

    Groet,

    Joannes
     
  2. Ik weet dat de prijs een belangrijke factor is, maar waar denk je dat dit prijsverschil zit???
    Een chiptuning op maat voor deze wagen kost bij ons 540€, en dit is eigenlijk heel goedkoop als je ziet hoeveel ontwikkeling, software en hardware we nodig hebben om dit allemaal te realiseren. Je krijgt waar je voor betaald, en hier weet je dat je voor 225€ geen tuning op maat zal krijgen, maar een programmatje van het schap.

    Greetz,
    Diederik
     

  3. Maar als dat programma'tje prima werkt waarom dan niet !


    Ikzelf heb prima ervaringen met Ziptuning op mijn 1.6 TDCI ( kostte me toen 400,- )


    zoek maar eens op dit forum zie ook mijn onderschrift
     
  4. Persoonlijk maakt het mij niets uit : als het "programma van het schap" het ook doet, is dat toch prima ? Het resultaat telt, toch ?

    Waarom zou ik Euro 499 (of Eur 540 !) betalen, als ik hetzelfde resultaat (iets meer kracht en soepeler rijden) voor Eur 225 of Eur 350 kan krijgen ?
    Iedere tuner heeft wel iets negatiefs te melden over zijn concurrent-collega. Vroeger was Eur 500 misschien normaal, maar inmiddels zijn er zoveel aanbieders in deze (lucratieve) markt, dat de prijzen omlaag gaan.

    En Eur 540 is nog altijd Hfl 1190 of Bfr 21500 in oud geld en dat is in mijn ogen echt geen koopje voor dit soort diensten.

    Iemans nog iets te melden over Tunex misschien ?
     
  5. Er is meer aanbod van tuners gekomen, maar de kwaliteit is daar niet mee verbeterd hoor ;) , integendeel. Wij blijven onze lat héél hoog leggen, en daar is allemaal een prijs voor, ik ben niet de goedkoopste, maar ik weet ook waar dit prijsverschil zit.

    Greetz,
    Diederik
     
  6. Er is een verschril tussen tunen en tunen.
    Ik weet zeker dat fordtune zijn advies wil geven dat je beter even door kan sparen en voor een betere tuning kan gaan. Toch wel met een goedkoop duurkoop gedachte!
     
  7. Ik geloof fordtune wel maar waarom zegt hij niet wat er dan precies zoveel beter is. Dat hij voor en na op de vermogensbank gaat is leuk maar niet vereist. Maar wat is er dan "op maat" de focussen uit 2005 krijgen toch bijvoorbeeld niet allemaal een ander aansturingsprogramma van ford? Dus waarom moet een tune, mits je niet extreem gaat tunen, dan wel op maat zijn voor de betreffende auto? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar.
     
  8. En dan gooi ik nog een beetje olie op het prijzen vuur :mrgreen:, € 540,- voor een goede tuning is niet veel geld. Natuurlijk je wordt weer wat armer maar ik ben ervan overtuigd dat je er meer voor terug krijgt.

    Zelf heb ik ooit een Focus MK1 TDDI laten tunen en was daar destijds iets van € 700,- voor kwijt, nooit spijt van gehad :p

    Gezien het feit dat er tegenwoordig meer mogelijk is met de door Ford geleverde chip lijkt me een prijs van € 540,- heel schappelijk zeker als weet dat toendertijd de complete chip werd vervangen voor een programmeerbare variant.

    Succes met de keuze ;)
     
  9. #9 Chris van S., 10 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2009
    Fordtune zou het inderdaad uitkunnen leggen wat precies het verschil is tussen de goeiekope tuning en zijn maatwerk.
    Maar ik heb het vermoeden dat de tuning van extreme tuning alleen het omhooggooien is van de waardes in de kenvelden van de ECU software. Dus daar word alleen gelet op hogere prestaties. De maatwerk word ook gelet of het fine-tunen in het kenveld. Dus hoe daadwerkelijk de motor gaat presteren en dat hij efficient blijft lopen. En vergeet ook niet de wens van de klant. Goede software schrijven is nog een kunst!!!!

    Ik vergelijk het maar met het eten koken. Je kan iets voorbereiden en er een hoeveelheid zout op gooien en uitserveren. Een goede kok proeft ook of het daadwerkelijk de goede smaak is. En als het goed smaakt is dat ook een kunst.
     
  10. Ondanks het feit dat de motoren gelijk behoren te zijn, is er geen enkele motor
    hetzelfde, dus het op maat maken is een het beste die bewuste motor te halen,
    bv. het ontstekingstijdstip, mischien moet onze 1.6i een halve graad eerder
    een vonk hebben als een andere 1.6i, als je dan zo'n universeel programmatje
    erop schrijft, dan zal je ongetwijfeld meer pk en koppel krijgen, maar loopt
    hij dan mooi soepel...............dat is de kunst;)
     
  11. dat inderdaad ook nog is dex vergat ik er nog bij te zeggen........uit de kunst......:lol:
     
  12. Ik weet dat ze bij Vtune nu een actie hebben. in de maand September kun je je auto laten chiptunen voor €299,- ipv €500,-.

    Deze mannen halen 140pk en 315nm uit je blok. Het chiptunen bij Vtune is handwerk en word per auto geprogrammeerd dus geen kant en klare programma's van de plank.

    Hieronder een linkje naar de focus chiptuning op hun site.
    http://www.vtune.nl/chiptuning-ford/ford-focus
     
  13. Zo, dan maken die 74 euries ook niet meer uit inderdaad... :thumbup:
     
  14. Wat een offtopic hier:mad:
    De topicstarter vroeg naar ervaringen van de zaak Tunex, toch niet over het chippen??!!
    Verdere info over chiptuning is toch genoeg te vinden op het forum;)

    Ik ken deze zaak, ze zitten bij mij in de buurt. Ik hoor er alleen maar positieve verhalen over. De Buizerd heeft o.a. ook zijn :st: laten chippen bij deze zaak en ook hij is er erg tevreden over:)
     
  15. Het is niet off-topic Chris. De topicstarter vraagt om advies, meningen en ervaringen en die krijgt hij dus ook. Voorlopig is staat dit topic vol met tuningsberichten.
     
  16. Hoi!

    Ikzelf heb een 2.0TDCI 100Kw/136pk bouwjaar 2005 met 175.000Km op de teller... op zich Pk's genoeg maar met 27Pk erbij da's nog leuker...

    Zoals je ziet staat er bijna 2 ton op de teller is tuning dan nog aan te raden???

    Groeten,
    Bart
     
  17. Normaal gezien breng ik deze motoren naar 175PK en 400Nm, maar gezien je kilometerstand zou ik niet veel verder dan 160PK gaan, kwestie van de turbo en de koppeling wat te ontzien. Indien je zeker bent van tijdige onderhouden en steeds goeie brandstof, is dit zeker niet te laat om nog te tunen hoor.

    Greetz,
    Diederik
     
  18. Dit is ook mijn ervaring. Heb een FoFo uit 2000 1.8 TDdi en deze heeft ook iets meer dan 2 ton gelopen> laten chippen van 90 pk naar om en nabij 120 pk en rijdt gewoon goed. er kon eventueel nog iets meer uit gehaald worden maar om wat fordtune idd ook al aangeeft kon ik het beter zo houden i.v.m. turbo en koppeling. En in principe maakt het met deze km-stand ook niet veel uit omdat je een iets schonere en betere verbranding krijgt door chiptuning.

    Succes met je keuze Greetz
     
  19. Hoi!

    Mede gezien de hoge KM-stand en het ontbreken van kennis over rijgedrag vorige berijder heb ik besloten de auto in originele staat te laten.

    Bedankt voor jullie info!

    Groeten,
    Bart
     
  20. Ben intussen toevallig bij een Bosch Diesel Servicedienst naar binnen gelopen en gevraagd of men mijn auto kon tunen ?

    Ja, dat kon, was in de aanbieding voor Eur 379,= en ik kon de tuning meenemen naar mijn volgende auto (alleen een andere stekker kopen). Pas later besefte ik dat men zo'n powerkastje ging "monteren". Toch maar niet laten doen en ik las op internet, dat je zo'n kastje al voor Eur 129,= kon kopen en zelf kon aansluiten.

    Inmiddels heeft een ander tuningbedrijf alweer een mail gestuurd met het goede nieuws dat ik NOG EENS Eur 100,= korting kreeg als ik meteen een afspraak zou maken...........

    Tja, wat moet ik ermee. Eigenlijk hoef ik geeneens een tuning, momenteel ben ik bezig zo zuinig mogelijk te rijden en zit na drie tankvullingen op 4,7-4,8 liter/100 km. Dat is nog veel leuker en spaart geld. Bovendien heeft de auto eigenlijk kracht genoeg als je met een andere instelling rijdt....

    En als ik echt "sportief" onderweg wil zijn, neem ik lekker onze 12 jaar oude (ongetunde) Boxster :rolleyes: en ga een middagje rijden in de blauwe Ardennen (die beginnen 1 km vanaf ons huis).
     

Deel Deze Pagina