1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

chiptunen lease autos hoe wat risicos?

Discussie in 'Performance' gestart door veenie, 12 jul 2009.

  1. Wie heeft hier ervaring mee?

    gaat om de nieuwe diesels dan

    de 1.6
    en de 2.0 136pk
     
  2. De ervaring die ik heb met het chiptunen van leaseauto's is de kant van de leasemaatschapij.

    Ik ga er van uit dat je het over een full-operational-lease auto hebt. (onderhoud + banden + brandstof)
    In principe kan je (op je eigen kosten) de auto laten chippen.
    Echter chip je eigen rijstijl niet!!!!
    Bij operational lease heeft de LM een calculatie gemaakt aan de hand van cijfers van de fabrikant met verwachte onderhoudskosten en bandenslijtage.
    Met chiptunen is de kans groot dat delen zoals banden en remmen sneller slijten dan in het normale onderhoudspatroon. Immers de auto gaat meer presteren, maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik. ;)
    Uiteraard hanteerd de LM een marge maar mocht je boven de marge komen kwa onderhoudskosten worden deze kosten zonder pardon doorbelast. Er zijn zelfs leasemaatschapijen die maar een maximaal aantal vervangingen van banden in het contract hebben opgenomen. Worden er meer banden vervangen worden deze doorbelast. Etc etc.

    Om een lang verhaal kort te maken.
    Het is dus zaak dat de LM onder geen beding erachter komt dat je auto is getuned.
    Dus de verbruikscijfers moeten binnen de marge blijven (brandstof verbruik, onderhoud, banden)
    Ik ken gevallen waarbij de LM er nooit achter is gekomen. Echter ik ken ook gevallen waar de LM (waar ik werkte) er wel achter kwam.
    Gevolg: Of het contract werd gehercalculeerd of er werd per direct de hogere onderhouds kosten doorbelast.

    Dus denk goed na wat je doet.

    Maar mijn tip is;
    Neem bijv de tuning van Bluefin (www.mybleufin.com)
    Deze tuning kan je weghalen op het moment dat je de auto bij de dealer brengt.
    Zodoende kan de LM er niet achter komen via de dealer.
     
  3. mijn huidige auto een focus 1.6 met 90pk heeft op dit moment dusdanige vermogen storingen dat mijn verbruik van 5,6L / 100 naar 6,3L / 100 is opgelopen. zou dit inhouden dat ik hier ook problemen mee kan krijgen dan bij de dealer?

    dit komt doordat mijn motor gewoon vermogen kwijt is en niet meer goed oppakt.

    ik ben van nature altijd al een sportieve rijder geweest maar desondanks toch altijd zeer redelijke brandstofverbruiken genoteerd omdat ik niet constant voluit knal.

    tevens gaat het niet om full operational lease gedeelte ligt binnen het bedrijf.

    Dacht dat onderhoud wel onder de leasemaatschappij viel maar brandstof weer niet.

    tevens zit er tussen collegas onderling ook een hoop verschil naar aanleiding van veel stad kilometers of snelweg kilometers. En rijden wij constant met ca 300kg aan bagage in de kofferbak.

    Mijn volgende auto wordt naar alle waarschijnlijkheid een

    Ford Focus Titanium TDCi 2.0 met 136pk.
    Echter komt hier sportonderstel, 18" en Rs stylingpakket op.

    dit is al geen auto die bekend zal staan als zuinig.

    de www.mybluefin.com is een optie die zeker overweegbaar is. Het gaat mij om net even dat beetje meer dan de collegas ;) tevens omdat veel collegas de 2.0 niet beter vinden rijden dan de 1.6 ik ben benieuwd waarom ga zelf binnen nu en 2 maanden de testrits maken. Nog 4 maanden tot einde contract van deze auto.

    --EDIT==

    Het enige ronduit vreemde vind ik dat volgens hun de standaard motor al 152 pk zou leveren?

    http://www.superchips.co.uk/curves/Focus20tdci136.pdf
     

Deel Deze Pagina