1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Chiptunen focus 2.0 16v zinvol?

Discussie in 'Performance' gestart door Drikkes, 18 okt 2015.

  1. Hoi,

    Ik ben in bezit van een Ford Focus titanium 2.0 16v 145 duratech uit 2006

    Mijn vraag is of het zinvol is om deze motor te chiptunen. Ergens heb ik gelezen dat er rs chips voor waren? Ook las ik ergens dat je er voor meer vermogen een 60mm luchtklep in kon zetten.

    Ik heb al wel een k&n inzetfilter gemonteerd.

    Graag hoor ik wat er wel en niet mogelijk is.

    Mvg
     
  2. Er zijn diverse mensen met hun Focus II 2.0 16v Duratec HE naar Unlimited Tuning gegaan. Bij de één lukte de chiptuning wel en bij de ander niet.

    Een 60 mm gasklephuis i.c.m. een vervangingsluchtfilter geeft nauwelijks extra vermogen. Wel heeft het naar mijn idee een veel soepeler gevoel, dan wat standaard af fabriek is geplaatst.

    Bij een 2.0 16v Duratec HE zal ook naar het uitlaattraject moeten worden gekeken. Denk dan ook aan het uitlaatspruitstuk en de katalysator.
     
  3. #3 Marco Morello, 19 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2015

    Eigenlijk is in de reply van @Boomerang tussen de regeltjes door wel te lezen dat het softwarematig tunen van een atmo motor eigenlijk niet veel uithaald. Zeker bij een motor die verder stock is, gaat dit eigenlijk niks brengen. Heel misschien dat door het optimaliseren van de software de motor wat beter gaat presteren.

    Feit blijft als je echt wat wilt met de 2.0 16v Duratec je hardware matige veranderingen moet toepassen. Nokkenassen, uitlaat traject i.c.m. kat en spruitstuk en wellicht het optimaliseren van het inlaattraject zullen best wat brengen. Wanneer je dit hebt gedaan, kan een op maat geschreven software wel wat doen. Maar ga niet uit van mega vermogenstoenames.

    Brandstof met een hoger octaan tanken zal ook wat doen.

    Ohja, RS chip? Staat waarschijnlijk in het kastje waar ook de plintentrapjes en de racebougievonkjes staan. ;)
     
  4. Dit dus.

    De 1.8/2.0/2.3 Duratec HE motoren waarderen benzine met een hoog octaan getal (98 e.d.).
     
  5. Kort gezegd (naar mijn mening);

    Zonde van je geld om een atmosferische motor software matig te tunen. Mocht je het wel willen doen zul je toch al gauw hardware ubgrades moeten uitvoeren zoals hierboven wordt benoemd. Dit loopt aardig hoog op in kosten...
     
  6. Nu wil ik er wel aan toevoegen dat een underdrive pulley wel een leuke optie is om te doen als dat voor de focus er is. Ik had het bij mijn Chrysler toen destijds gedaan en per pond lichter is 2.5pk extra wat je merkt met accelereren etc. Een cold air intake is leuk maar geeft alleen maar meer geluid als je echt profijt van wil hebben zul je hem zo laag mogelijk bij de grond bij de voorbumper moet zetten maar dan zit je wel met water en sneeuw etc. Chippen of een piggyback er in pleuren geeft ook klein klein beetje op acceleratie meerwaarde. Verlagen. Levert een kleine 5km harder rijden op. Turbo is the only way to go.
     
  7. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=5536&page=19

    ik heb het dus wel uitgevoerd, ja er is winst, en ja ook merkbaar, maar
    verwacht geen RS of ST effecten.....
    Bij ons was het meer om de caravan te doen dan als eerste weg bij de
    stoplichten, wil je een stoplicht racer, neem dan de Fiesta, licht en vlot naar
    de 120km/h....

    Effect met de sleurhut erachter is overduidelijk merkbaar, ook het verbruik
    is iets beter als voor het chippen, met de sleurhut was het normaal 1:8
    maar nu 1:9, ook bij normaal gebruik is hij iets zuiniger, met enige moeite
    kan ik nu de 1:13 halen ipv 1:11.5.
    Maar voornamelijk is hij nu een heel stuk minder nerveus qua gebruik, en kan
    je heerlijk lange stukken rijden....

    Of het het investeren waard was?? wij vinden van wel, maar het hele pakket
    wat wij er nu op hebben zitten, koste totaal tussen €500,- en €600,-
    waarbij het gasklephuis 2e hands was ;)
     

Deel Deze Pagina