1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Ecoboost 250pk chip(software) tuning/dumpvalve ervaringen Focus ST 2.0 ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door stflip, 27 jul 2014.

  1. Heren en dames,

    Ik zit er aan te denken om de pas aangekochte Focus toch nog wat te laten kietelen en te voorzien van een dumpvalve. Niks wilds ofzo gewoon een stage 1 chip.

    Ik heb al wat in het rondgebeld en er zijn toch wel wat verschillen mbt de dumpvalve. Het ene bedrijf heeft er een liggen voor 155 euro en verteld me dat het een redelijk kleine moeite is om hem op de Focus te monteren. Het andere bedrijf rekent dik 200 euro voor een dumpvalve en rekent dan vervolgens ook nog 265 aan montage kosten omdat het nogal een klusje is. Dan kan je meteen denken dat de goedkoopste waarschijnijk de slechtste zou wezen maar dat is Wouter Bollen die ik toch vrij hoog aansla mbt Ford tuning. Iemand misschien een idee waarom er zo'n prijsverschil is en heeft iemand een dumpvalve op zijn auto zitten en wat zijn de ervaringen hiermee?

    Ook met chiptuning kom ik nogal wat uiteen lopende dingen tegen. Je kan gewoon een chip bestellen op internet en deze (laten) plaatsen bij een lokale garage met de benodigde spullen of je kan de auto compleet wegbrengen waarna er echt een tuner mee aan de slag gaat om de laatste pk-tjes eruit te persen. Jullie kunnen zelf wel invullen wat de goedkoopste manier is. Ik ben alleen benieuwd wat nu de beste manier is. Als voorbeeld voor een losse chip kopen en plaatsen vond ik bijvoorbeeld deze : http://www.racechip.com/chiptuning/ford/focus/3-dyb/st-2-0-ecoboost-184kw/index.php . En tuningsbedrijven genoeg maar dit is bijvoorbeeld zover ik weet een goede Www.digicar.nl maar er zijn er zoveel.

    Ik hoop dat iemand hier meer ervaring mee heeft en me dus het eea erover kan vertellen uit eigen ervaring of weet waar gewoon de verchillen liggen waardoor eea behoorlijk financieel uit lekaar ligt. Vanzelfsprekend is er altijd een prijs kwaliteits verhouding maar de prijzen liggen zover uit elkaar dat ik me er dus over verbaas.

    Groeten Flip
     
  2. www.unlimitedtuning.nl, een van onze sponsors en vele van ons zijn hier al geweest, ook mensen met een ST-3 ecoboost, o.a. Rappe Pappa
     
  3. Persoonlijk zou ik niet voor een open dumpvalve gaan, maar de meningen op het forum zijn wat verdeeld. Het luchtfilter van KN met de extra opening geeft ook een lekker maar minder heftig geluid.
    Wat betreft de tuning ben ik ook aan het rondkijken geweest. Mountune is uiteraard de meest gerenommeerde tuner maar ook verreweg de duurste. Bluefin is ook een bekende voor minder geld. In Belgie zit BR-performance die ook ervaringen hebben met Ford. Ik heb besloten om geen tuning te nemen maar als ik moest kiezen ging ik voor Bluefin of Mountune. Wouter Bollen heeft niet mijn voorkeur.
    Wellicht weet je dit maar de fabrieksgarantie vervalt direct na aanpassingen, zelfs bij een andere dumpvalve. Ford NL is hierin ontzettend pietluttig; zelfs bij een Mountune upgrade vervalt in NL de garantie terwijl in de rest van Europa de garantie behouden blijft.
     
  4. #4 Iodokus, 27 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2014
    Helemaal waar maar voor de ST zou toch eerder gaan voor Mountune of Bluefin ;)

    Ah, Johan is me voor :mrgreen:
     
  5. Mountune is bekend bij me. In de Sierra cosworth had ik ook een chip van Mountune zitten die me zeer goed beviel. Maar 1470 euro vind ik een stevig bedrag om eerlijk te zijn. Bluefin is me echter nog onbekend ga ik dus zeker even naar kijken. Ook de genoemde tuner kan op een telefoontje gaan rekenen.

    De dumpvalve is een kwestie van smaak. Ik vnd het gaaf maar kan me voorstellen dat een ander het niks vind. Dat is nog net het stukje kleine jongen in me wat het dan weer wint. Het vervallen van de garantie is bekend. Al kan je de dumpvalve er gewoon dus weer tussenuit halen waardoor niemand wat hoeft te weten. Hetzelfde geld voor tuning en er zijn bedrijven die de garantie overnemen zelfs.

    Bedankt voor de input heren. Word gewaardeerd.

    Groet Flip
     
  6. Mountune is inderdaad nogal aan de prijs maar daar krijg je dan ook wat voor.
    Mijn vorige ST had ik voorzien van een Stage 1 tuning van Superchips (Bluefin) en ben daar altijd uitermate tevreden over geweest. Een ander voordeel is dat je het allemaal zelf kan doen en dus ook weer ongedaan kan maken.

    De tuning die Superships nu heeft voor de MK3 ST, ik doel dan met name op de behaalde waarden, zijn wel gebaseerd op een ST voorzien van de nodige aanpassingen. Kortom als je de betreffende waarden wilt halen zal je deze aanpassing wel moeten doorvoeren ;)

    Mocht ik ooit weer een tuning willen toepassen dan kijk ik eerst naar de Bluefin oplossing en als er centen genoeg zijn Mountune. Iets anders ga/wil ik niet meer op een auto hebben, maar dat terzijde.
     
  7. Joost,

    Hoe bedoel je precies met zelf doen? Is het door mijzelf uit te voeren of zelf naar een willekeurige garage brengen? Ter verduidelijking, ik heb wel enige technische kennis maar dit uitvoeren is wel nieuw voor mij. De laatste chip die ikzelf gemonteerd was nog een ouderwetse EEPROM.

    Groet Flip
     
  8. Bluefin stuurt een handheld en software op. Handheld sluit je aan in de auto en deze laadt de software in. Hanheld aansluiten op de pc en gegevebs doorsturen naar bluefin. Een dag of wat later krijg je aangepaste software terug. Inladen op de hanheld, aansluiten in de auto, inladen en gaan. Met de hanheld kan je vervolgens altijd switchen tussen originele en aangepaste software.
     
  9. Plug and play? Zoals ik begrijp. Hopelijk wel met een idiot prove handleiding want moet eerlijk toegeven dat techniek geen probleem is maar dat computers en ik meestal geen vrienden zijn.

    Maar klinkt mooi, zeker een optie om te overwegen. Moet er voor de rest niks meer versteld worden zoals turbodruk ed?

    Niemand trouwens nog enige feedback over de dumpvalve of wastegate?

    Groet Flip
     
  10. Bluefin is plug en play. Anders zijn er vast mensen die je willen helpen.
    Resultaten op de st ook zonder hardware aanpassingen schijnen zeer goed te zijn.
     
  11. Flip,

    Even heel flauw :mrgreen:

    Lukt het een stekker in een stopcontact te steken?
    Kan je een telefoon bedienen?

    Als beide lukken dan kan jij een Bluefin tuning uitvoeren :thumbs:
     
  12. Meer info van de Bluefin homepage >klik<
    Let erop dat het aantal pk in bhp wordt uitgedrukt (247 bhp=250 PS)
     
  13. Ok duidelijk, denk dat het zoiets gaat worden. Eerst zaterdag de auto eens halen en maar eens gaan rijden. Nog veel te ontdekken aan de auto en alles uitdokteren. Denk wel dat ik de dumpvalve ook meteen haal.

    Daarna zal ik me eens verder druk maken om up-dates en aanpassingen. Maar ben ook druk op dit moment met de andere auto dus een ding tegelijk.

    Bedankt voor alle info heren!
     
  14. #14 McGyver, 26 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2014
    Ford Focus ST Boosted with ATP Bolt-on GTX28 Turbo.
    [YOUTUBE]X19A6nXEwRU[/YOUTUBE]
    Wel een irritante dumpvalve....
     
  15. Daar wordt je toch gestoord van....?!
     
  16. Kan aan mij liggen, maar ik vind oik dat de bestuurder als een natte krant achter het stuur zit.
     
  17. Is wel een dikke st zeg en ik vindt hem beter klinken dan origineel
     
  18. leuk die pop-nagels in die spatbord randen...;) niet mijn ding
     
  19. Als het weg gewerkt is is hij dik nu is het minder maar wel rally look nu
     

  20. lijkt mij beetje teveel op deze Ken Block TrackSTer...blehhh

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina