1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Check engine lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarcoR, 18 nov 2019.

  1. @Ferenc
    zoasl jw zegt wel kat is er precies gemonteerd?
    je zegt dat ford dealer diagnose heeft gedaan, maar als ik je verhaal zo lees heb je bij universeel garage het laten vervangen??
    p0420 veroudering van katalysator heb je die gehad of heb je die nog.
    als monteur deed ik altijd bij deze storing niet alleen nieuwe katalysator monteren maar ook nieuwe motor software en addaptieve setting van motor reseten en opnieuw laten inleren.

    zoals jw zegt imitatie kan een slecht product zijn, voor de euro norm te halen zijn de sensoren alleen maar gevoeliger geworden.
    het binnenwerk kan 50-250 euro zo opleveren. De rede dat bij sommige auto het gestolen wordt
     
  2. Hallo, Bedankt voor de reacties.
    Trucker zou wel eens gelijk kunnen hebben. Misschien moeten de computersettings opnieuw ingeleerd worden.
    Ik heb inderdaad de kat niet bij Wensink laten vervangen, maar bij een universele garage in de buurt. Dat scheelde weer 200 euro. Ik zal s vragen of hij iets met de software heeft gedaan.
    Wat een gezeur met die gevoelige motortjes. Zijn net vrouwen, t kost alleen maar geld voor een hoop gezeur
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  3. Op heb deze foutcode ook nadat er een downpipe bij mij is gemonteerd met een 200cell sport cat.
    Het lampje kan weg geschreven worden bij de tuner of je kan tussen de 2e lambasonde een adapter plaatsen. Wellicht helpt dit om de foutmelding niet terug te krijgen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Net weer bij de Ford dealer geweest. Over het inleren van een katalysator wordt niet gesproken. Wissen van de melding zou voldoende moeten zijn.
    Conclusie, hij geeft foutcode 24 dus de katalysator is kapot. De nieuwe van het merk AS. Deze kan opgestuurd worden naar de fabrikant om te laten kijken of hij echt kapot is.
    Dan zit ik dus een week of 4 zonder auto. En maar afwachten wat de fabrikant van de katalysator zegt.
     
  5. #45 SlimSjakie, 23 aug 2022
    Laatst bewerkt: 23 aug 2022
    Hier hetzelfde probleem. Motorlampje gaat aan, paar keer gereset. Lokale vakgarage zegt vervang maar de hele boel, nieuwe cat met 2 lambda sensoren, 1500 euro. Ford dealer gaf een 'additief' (Berner) en heeft de storing gereset. Advies was om niet meer bij B-merk stations te gaan tanken of in België. Lampje bleef even uit, maar na opnieuw tanken (Euro 95 van a-merk station in NL) ging het toch weer terug aan. Prijs voor nieuwe cat met 2 sensoren 1280 euro.

    Waar kan ik zo'n 'lambda sonde spacer' kopen ?

    Maar nu las ik dat je tegenwoordig je katalysator ook professioneel kan laten reinigen? Is dat niet een veel betere oplossing i.p.v. een nieuwe te kopen?
     
  6. Je kan ook op onderdelenlijn kijken naar een gebruikte katalysator, scheelt een slok op de borrel.
     
  7. Zou het ook zelf met de obd lezer en la
    Kan die foutcode/lampje ook met Forscan weggeschreven worden??
    Mijn zus heeft ook de 24 code en zou de kat moeten vervangen. De auto heeft goeie 90k gelopen. Ik vind dat wel erg snel maar heb al gelezendat het vaker voorkomt. Nou is ze behoorlijk van dat "nieuwe rijden" en schakelt dus altijd onder de 2000 toeren en tankt de goedkope E10.
    Ik heb gezegd dat ze eerst maar eens wat meer gas moesten geven en een tijdje V-Power o.i.d moeten tanken in de hoop dat de kat zichzelf nog een beetje schoon brand. APK gasmeting is tegenwoordig toch weer met de meting in de uitlaat ipv via de obd? Of was dat alleen met diesels?
    Hoe dan ook hoop ik dat op deze manier de kat nog even kan blijven zitten of wellicht helemaal niet meer vervangen hoeft te worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Het is idd raadzaam om keer motor goed warm te draaien en keer goed op zijn staart te trappen. Zodat je hem keer goed door trekt dat hij tegen toerenlimiet aan gaat. Dit is nooit verkeerd met warme motor. Dat keer goed alles doorgeblazen wordt.

    de rede dat ik zei dat p0420 nieuwe kat en opnieuw inleren is zoals ik het altijd heb behandeld dit was ivm bericht van de fabrikant (peugeot) dit vermelden. uitlaat vv, software updaten en daardoor ook opnieuw intialiseren van de motor. Is er geen nieuwe software gemonteerd dan is er ook geen rede om adaptieve waardes te resetten en in te leren.

    @Steef30
    autos na 2006 mogen obd getest worden. Is idd diesel waar ze terug naar roetmeting willen gaan. Dit ivm blijkt dat er vaak gesjoemeld wordt met weghalen van de roetfilter. het uitgeschreven is en dus geen roetfilter storing naar voren komt. Daardoor moeten de diesel aan een deeltjesteller, waar je makkelijk kennelijk kan zien of er roetfilter onder zit of niet.
    Benzine is nog gewoon via obd op dit moment. Al is de kans dat het toekomst ook weer zal veranderen, wie weet
     
    Steef30 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Het nieuwe rijden is leuk voor verbruik maar niet leuk voor de motor en onderdelen. Als je dan ook nooit een flink stuk rijdt is het zelfs funest voor je auto. Dan moet je bij een warm blok gewoon afen toe eens flink doortrekken zodat alles schoonbrand en blaast. En af en toe een flink stuk rijden (minimaal half uur snelweg 100km/h zonder file) helpt ook. Veel mensen die aan het nieuwe rijden doen hebben hogere onderhoudskosten omdat de boel eigenlijk nooit echt lekker op gang komt. Combinatie van het nieuwe rijden en af en toe doortrekken bij warme motor is prima.
     
  10. Ik zit met dezelfde melding en code en heb al een garantieafspraak gemaakt met de garage, maar nu is het lampje uit gegaan. Wellicht heb ik hiervoor iets te veel het 'nieuwe rijden' toegepast, al heb ik wel 98 getankt tot nu toe. Gaat het lampje vanzelf uit (storing wel nog aanwezig) of betekent dit dat de kat momenteel weer lekker werkt? Het is namelijk een pokke-eind rijden naar die garage.
     
  11. de foutcode wordt gewoon opgeslagen.
    maar als je liever (in de toekomst) een nieuwe kat laat monteren bij de lokale garage of dealer houdt niemand je tegen.
    je zou ook een pokke-eind (geen idee hoe ver dat is) kunnen rijden en het probleem onder garantie laten fixen. :shrug:
     
  12. Bedankt voor je antwoord. Betekent dat dat de foutcode nog steeds actueel is, ook al brand het lampje niet meer, of dat de sensorwaarden nu weer goed zijn?

    Het is natuurlijk fijn dat het onder garantie verholpen kan worden, maar vraag me gewoon af of het een chronisch probleem is wanneer het lampje niet meer brand. Misschien zitten hier ervaringsdeskundigen. Pokke-eind is wellicht wat sterk uitgedrukt, maar kost me toch 2 x 2,5 uur aan reistijd.
     
  13. de code blijft in de computer staan.
    als je deze wist en de code komt niet meer terug dan is het goed.
    meestal komt de code toch weer terug, soms pas na langere tijd.
    zolang het lampje niet brandt is het niet actueel (storing is niet actief laat maar zeggen)

    wat betreft de reistijd, heeft de verkoper geen contacten met garages of dealers bij jou in de buurt?
    dan zou het voor jou een stuk makkelijker worden.
    belangrijkste is dat je nu eerst een goede diagnose moet stellen door de auto uit te laten lezen,
    codes wissen en wachten of het terugkomt of niet.
     
  14. Is uitgelezen door een lokale garage en de melding niet gewist, maar momenteel wel verdwenen (week na uitlezen). Moet wel echt terug naar de verkoopgarage voor verder onderzoek.
     
  15. Ik heb hetzelfde probleem. Diverse malen met Forscan en Focccus de boel gereset maar de storing blijft steeds sneller terugkomen. Nu bij de plaatselijke garagist geweest (geen Ford dealer) en die herkende dit. Hij adviseerde een spacer te monteren. Dan blijft het lampje in het dashboard uit. Zoeken op internet levert op dat een spacer de lambasonde iets verder uit de uilaatgasstroom haalt. Ik ga dit dus maar eens proberen en kijken of het helpt. Het is ca. 30 min. werk en de prijs zie ik op internet is ca € 50,- + montagekosten. Dat lijkt mij ver van de € 1200,- die hier rondgaan voor een complete set lambda en kat.
    De meting van de kwaliteit van uitlaatgasstroom zal denk ik beïnvloed worden omdat het waarschijnlijk minder kritisch is.
     
  16. gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. #58 HansK, 8 feb 2023
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
  18. Die van ali is van stainles steel 304
     
  19. #60 HansK, 8 feb 2023
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
    Ik heb dus met mijn FF wagon ecoboost van 2015 hetzelfde probleem. Na resetten met Forscan en E5 tanken blijft de storing weg maar nu na 1 jaar verder komt de storing terug. Mijn lokale (niet Ford) garagist herkent dit probleem en adviseerde een spacer te plaatsen. De lamdasonde is zo kritisch en zit in de directe uitlaatgassen. De spacer haalt de lamdasonde iets terug uit de gasstroom. Halfuurtje werk zei hij. Kosten van zo'n spacer varieren van € 10 tot € 50,- + de montagekosten. Of de uitlaatgassen daar vuiler door worden weet ik zo niet. Ik ga het maar eens proberen. De kat vervangen kan daarna nog wel.
    Kijk hier eens: https://www.akr-performance.nl/p/srs-lambda-spacer-cell-fix-met-mini-katalysator-cf-cc

    Bij ome Ali is de levertijd behoorlijk lang zie ik.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina