1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Centreerringen + ET waarde

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Silverline, 20 aug 2009.

  1. Hallo allemaal,

    Vandaag heb ik lichtmetalen velgen gemonteerd op mijn Ford Focus I (Fase I) Station, dit zijn 16 inch velgen, ET waarde 40, met bandenmaat 205/50. De auto is uitgelijnd en de wielen zijn gebalanceerd aangezien het stuur flink trilde boven de 110 km/h. Volgens de monteur kon ik met deze velgen problemen krijgen omdat de ET waarde van stalen velgen 47,5 is bij dit type en dan het verschil te groot zou zijn (trillen zou dan niet verholpen zijn). Op dit forum las ik echter dat een ET waarde tussen de 35 en 45 geen kwaad kan. Nu de andere velgen eronder liggen, merk ik nog steeds trilling in het stuur, bij lagere snelheden voel ik het ook in de auto zelf, bij hogere snelheden boven de 110 voel ik het in het stuur en de auto. Tevens hoor ik bij het rechterachterwiel een "tokkend" geluid bij lage snelheid en in de bocht. Zou het kunnen dat er centreerringen op de velgen gemonteerd moeten worden? Of kan het aan de aandrijfas liggen?
    Het tokkend geluid is begonnen nadat ik de lichtmetalen velgen erop heb gelegd.
    Groetjes,
    Paul
     
  2. Zitten er nu dan geen centreer ringen in :confused::confused: Ze moeten er voor de volle 100% wel in zitten anders krijg je de velgen er dus nooit recht op gemonteerd. Wat dus dat trillen wel verklaard.
     
  3. Tokkend geluid?? mischien aanlopen van de boel, of er zit een schroef of steen
    in.
    Trillen kan heel goed aan het gebrek van centreerringen liggen, ook is
    balanceren een vak appart, of een gebrek aan de tijd er voor nemen;)
    ook moet het vlak wat tegen de velg aan komt brandschoon zijn, elke
    oneffenheid kan voor trillingen zorgen.
     
  4. Dank jullie voor de reactie. Hebben jullie enig idee welke centreerringen ik kan monteren? Het zijn Anzio (Speed) velgen 205-50-R16 met ET 40. Kan ik dergelijke ringen bij een bandenspecialist kopen?
    Het tokkend geluid is overigens begonnen nadat ik per ongeluk vergeten was de moeren aan te draaien van het rechterachterwiel. Ik heb er nog een paar km mee op de snelweg gereden (120), eerst dacht ik dat de banden scheef afgesleten waren, het leek wel een helicopter:wow: Op mijn werk heb ik de wielen gecontroleerd en zag ik mijn fout. Vandaag heb ik dit ook voorgelegd aan de monteur van Profile maar die zij dat er nergens wat beschadigd was. Hij vermoedde een slijtend wiellager. Zou dat kunnen?

    Groetjes,

    Paul
     
  5. Centreerringen moet je op maat zoeken/kopen, dus even 1 velg eraf en dan precies meten hoe groot het gat is, naafgatdiameter Focus I is 63.3mm
    Deze zijn bij de betere bandenspecialisten te bestellen of als je geluk hebt
    liggen ze op voorraad.
     
  6. De naafdiameter van de velg is 63.3 mm, hier zit echter nog een geribbelde uitsparing naar buiten toe bij die een diameter van 73.3 mm heeft. Zou daarin de centreerring moeten komen?

    Groetjes,
    Paul
     
  7. nee, als het gat 63.3 is dan is dat goed, er zit altijd een afschuinig in om het
    monteren makkelijker te maken.
     

Deel Deze Pagina