1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Carvantrekker van het jaar?

Discussie in 'Performance' gestart door Patman, 15 aug 2016.

  1. #1 Patman, 15 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2016
    Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat de :focus3: :ecoboost: caravantrekker van het jaar is geweest. ik kan even niet vinden naar het artikel waar dit beschreven staat en welke test zijn gedaan om dit label te geven. Wie heeft een linkje?


    Ik kom namelijk net uit zuid Frankrijk gereden met de caravan (1100kg), maar vind het erg tegenvallen :nocheer: qua vermogen gaat het allemaal wel, dat is het probleem niet. Maar ik kan geen lekkere kruissnelheid vinden tussen de 90 km/u en 120km/u in welke versnelling dan ook, waar het verbruik ook nog te doen is. Is de weg vlak valt het nog mee, 11L/100km. Maar owee als er een heuvel aankomt, dan kom ik al snel 20L/100km :nocheer: om normaal naarboven te komen, schakel is nog meer terug gaan we l snel naar de 30L/100km! Laatste tankbeurt kon ik volgens de bc nog maar 350km rijden op de volle tank. Bij mijn vorige Rally Edition reedhet veel soepeler en veel zuiniger.

    Welke (andere) ervaringen zijn er hier?

    [​IMG]
     
  2. #2 michaelrally, 15 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2016
    ik rijd zelf ook met een 1.6 ecoboost hier heb ik een 1500 kg zware caravan achter hangen,
    met deze combinatie in naar duitsland gereden, rijd met een snelheid van 95 km/u in de
    5e versnelling, dit rijd heerlijk, zodra er vermogen nodig is, is dit ook aanwezig en als ik vindt dat het niet snel genoeg gaat schakel ik makkelijk 1 versnelling terug en gaat het gaspedaal naar de bodum.

    de auto moet doen wat ik wil. vermogen moet gewoon constant aanwezig zijn, en let dan niet op het verbruik.

    brandstof verbruik zit wel op 1/9,5 en dat met deze zware combinatie vindt ik niet verkeerd

    zonder caravan rijd ik 1/13,5 !



    mijn vader rijd ook met een 1.6 ecoboost 182 pk en ook met een 1500kg zware caravan er achter

    hier voor had hij een focus 2 fase 2 2.0 titanium het verbruik van deze 2 auto's is nagenoeg gelijk.

    en vindt zelfs de huidige auto beter rijden met de caravan dan de focus 2 fase 2


    maar waarom wil je met een caravan achter je auto in vredesnaam 120 km/u rijden???????

    ja in frankrijk mag je dit rijden maar dan is de vraag is dit wel verstandig ( aangezien de fransen ook niet kunnen rijden )

    en alle snelheden met een caravan boven de 85 km/u kost mega veel brandstof
    echter bij deze snelheid vindt ik de combinatie niet lekker rijden, dan is alles super onrustig. dus vandaar dat ik mijn combinatie op 92 tot 95 km/u zet.
     
  3. Ik heb geen enkele ervaring met het rijden van een caravan (en dat wil ik ook zo houden ;)).

    Een caravan is natuurlijk een dramatisch geval vwb luchtweerstand. Volgens deze site http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stroomlijn.php kan de luchtweerstand van een caravan tot wel 3 keer zo groot zijn als van de solo auto. En als je een helling op rijdt dan moet ook nog eens het gewicht omhoog getrokken worden. Dus het verbaast me niet heel erg dat het verbruik zo op kan lopen.
     
  4. #5 mstuniek, 15 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2016
    Ik doe hetzelfde trucje als Michaelrally maar met een 150 pk en ook 1500 kg erachter. Ook qua snelheid. Benzine verbruik solo iets zuiniger maar met de caravan ietsje meer. Ik ben met deze combinatie echt wel tevreden.
     
  5. Tja, ben het wel eens met michaelrally.

    Waarom in godsnaam 120 km/u rijden met meer dan 1000 kg extra gewicht.

    En of dat nog niet genoeg is ook nog 3x zoveel luchtweerstand.
    Wat nog eens exponentieel oploopt bij stijgende snelheid.

    Ik vind het helemaal niet vreemd dat je verbruik zover stijgt.
    Probeer eens met een lagere snelheid zeg rond 90 km/u.
    Kijken hoe dan je verbruik is.
     
  6. #7 Patman, 15 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2016
    Waarom 120? Omdat het kan en omdat het daar mag;) mijn caravan ligt als een blok achter m'n auto, ook met die snelheid, ik heb em goed beladen. Gewoonlijk rijd ik ook tussen 90 en 110 km/u;) we reden op zondagmorgen vroeg op een lege weg door Frankrijk en dan rij ik wat sneller, wat ik met de Rally Edition dus ook deed. Het verschil in verbruik vind ik zo enorm. Ik weet dat ik nu "maar" een 1.6 heb, maar dat het zoveel scheelt ....:nocheer:

    Ik heb alle snelheden vanaf 80km/u geprobeerd, in elke versnelling en gekeken naar het verbruik, vooral bergop. Ik bleef maar tussen de 20L/100km en 30L/100km zitten. Uiterraard vlak en naarbeneden was het beduidend minder.

    Mijn punt dus eigenlijk; het verschil tussen 1.6 ecoboost en 2.0 RE met een caravan rijden is erg groot. De RE reed lekkerder en zuiniger.

    Bedankt voor de link! [MENTION=1693]McGyver[/MENTION]
     
  7. Verbruik? Geen idee eigenlijk :???:

    Kom van een diesel met een grotere tank, dus wist dat ik vaker zou moeten tanken. Volgens mij kwam ik op ongeveer 475 km rijden op 1 tank. Weet wel dat mijn gemiddelde verbruik van de boardcomputer van 6,4 naar 8,1 is gegaan. Is over 3.000 km maar weet niet hoeveel kilometers ik over deze 6,4 heb gedaan. Zegt ook niets dus.

    Overigens de hele weg in de 4e versnelling gereden. Snelheid ongeveer 97 op de GPS. te weinig toeren is niet lekker en je blijft roeren. Toeren zat rond de 3.000 maar ook dat weet ik niet precies.

    De Hobby 455 lag wel als een dijk achter de auto. Was wel ff wennen met een lichtere auto maar viel 100% mee. Had de tafel en stoelen in de kofferbak liggen om gewicht in de caravan te houden.

    Deze mocht tot een kleine 1.400 kg beladen worden maar had ik als volgt beladen:
    Kogeldruk caravan op 80 kg.
    Gewicht op linker caravanband was 595 kg
    Gewicht op rechter caravanband 620 kg.

    Totaal dus 1.295 kg. Was een ideale combinatie en de Focus is met vlag en wimpel geslaagd.

    Op het verbruik zal ik de volgende keer letten :mrgreen:
     
  8. #9 stronk, 15 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2016
    Wat [MENTION=37]Fred[/MENTION] zegt heb ik ook ervaren. 2 fietsen op de drager op de hatchback kost 2 tot 3 l/100km meer is mij opgevallen. Prima stroomlijn maar hang er niks achter!! Ik reed met een caravan die 1200kg beladen mocht worden.

    Volgens caravantrekker:
    "Het oordeel over de auto’s werd gevormd door twee jury’s. Een non-driving jury beoordeelde of de auto geschikt is om mee op vakantie te gaan. De jury keek onder meer naar zitcomfort, bagageruimte en het gebruiksgemak van de trekhaak.

    Een rijdende jury beoordeelde de capaciteiten van de auto’s als caravantrekker. Op de testbaan kreeg elke auto een caravan aan de haak waarmee verschillende proeven werden uitgevoerd. Ook werd het comfort van de auto’s bepaald op rijstroken met verschillend wegdek."

    Als trekker is het een prima auto want qua vermogen is het een klasbak. Denk dat ze in hun test niet een paar 100km over heuvels en bergen geweest. Dan was het oordeel zeker anders geweest. Dan wordt het verbruik een stuk minder zuinig.
     
  9. Die tests worden inderdaad op een gesloten circuit gedaan.
    Het verbruik bij bergop en dergelijke verbaast me niet. Trap het gaspedaal maar eens volgas in als de auto solo rijdt. Grote kans dat je dezelfde cijfers te zien krijgt. Alleen niet zo lang omdat de autk dan sneller op snelheid is.
    Een turbomotor heeft eerder de neiging meer te gaan verbruiken wanneer er vermogen gevraagd wordt (meer lucht, dus ook meer brandstof). Op vlakke weg zou een turbomotor iets zuiniger kunnen zijn omdat de motor minder cilinderinhoud heeft dan een atmosferische motor met hetzelfde vermogen.
     
  10. Op de wegen in Frankrijk is het gewoon moeilijk om met een caravan een goede constante snelheid te vinden. Zelfs in de Mondeo met 240pk. De wegen gaan te vaak omhoog en even later weer omlaag, om nog maar te zwijgen over het 'valsplat'.
    In Nederland heb ik dat probleem niet en scheelt dat zomaar 5L/100km!
     
  11. Caravantrekker van het jaar, maar kijk niet naar het verbruik :schater:


    Gelukkig zuipt ie niet elke dag zo:mrgreen: en is het alleen in de zomervakantie :schater:
     
  12. Berekent de BC het te rijden aantal km niet aan de hand van je verbruik?
     
  13. Jazeker, daarom geeft de BC maar een beperkt bereik aan, omdat het verbruik hoog is.
     
  14. Geloof me, ik kon niet meer dan 400 km op een tank rijden. Na 300km rijden nog een kwart tank over, toen maar gaan tanken. Dit gedurende de heen en terugreis.
     
  15. Een van de redenen dat wij de caravan nu in Nederland op een seizoensplaats hebben gezet. Werd gek van dat eeuwige getank :schater:
    En dat we nu een Mondeo hebben die aangeeft dat je na 1000km pas weer hoeft te tanken.
     
  16. :schater::schater:

    Maar ik ben blij met m'n :focus3: hoor:thumbs: en ern ervaring rijker
     
  17. Ik heb ook een caravan en moet zeggen de focus trekt de boel goed.
    Bijna alles in 5 de versnelling lekker veel koppel voorradig en heel af en toe in de Brennerpas bijvoorbeeld naar 4.
    Wanneer je met een caravan boven de 100 km/h gaat rijden neemt de luchtweerstand quadratisch toe en dat geeft zeer veel benzine verbruikt.
    Als trekauto is de 1.6 ecoboost sterker dan de oudere 2.0, de 2.0 heeft 185Nm en de 1.6 bij veel minder toeren dan de 2.0 240Nm koppel en heeft dan nog overboost beschikbaar voor een aantal seconden.
    Die overboost hoor ik goed bijkomen wanneer ik op cruisecontrol rijdt ca 95 km/h in 5 de versnelling en dan een helling op gaat van zeg maar 7-9%
     

Deel Deze Pagina