1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk C-Max stottert bij optrekken, loopt onregelmatig

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 1 sep 2013.

  1. Mijn C-Max 1.8 (benzine) uit 2006 heeft nu 98.000 km op de teller staan.
    Toen ik 'm vier jaar geleden kocht, vond ik dat die ie nogal vaak bokte, voornamelijk bij koude motor. De dealer heeft toen onder garantie de bobine en de bougies vervangen, waarmee het probleem was opgelost. Er stond toen 49.000 km op de teller.
    Nu we dus weer precies (!) 49.000 km verder zijn, bemerk ik dat de auto weer regelmatig aan het bokken is. Rem je af voor een verkeerslicht, sta je stil en zie je dat het toerental naar bijna 0 toeren instort, om vervolgens na een uitschieter naar 2000 toeren weer bijna normaal te worden. Ik zeg 'bijna normaal' want daarna schommelt het toerental tussen de 800 en 1000 toeren, wat ie voorheen nooit deed. En ja, soms heb ik ook de indruk dat ie wat minder vermogen heeft en dat de motor wat rauwer is. Drie cylinders?
    Wil je achteruit rijden, dan moet je heel goed met het gaspedaal overweg kunnen, want door het bokken slaat ie dan vaak af.
    Ik vrees dat de bobine dus weer slecht wordt of alweer stuk is.
    Maar er is ook nog iets anders. Ik heb mijn tank vol zitten met E10 brandstof, die ik vorige week in Duitsland getankt heb. Zou dat de oorzaak zijn? Wat is jullie ervaring met E10 in een Focus II ?
     
  2. Mijn vorige auto was ook de 1.8 flexifuel met 125 pk en deze stotterde ook op het gas. Maar dit deed hij alleen als de benzinetank minder dan ca 1/3 gevuld was dit had te maken met de vorm van de tank.
    Wanneer ik continu tankte bij zeg maar 1/2 volle tank had ik er geen last meer van.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groetjes
     
  3. Bougie's gaan max 3 jaar mee, dus die moet je sowieso laten vervangen.
    Daarna gasklepsensor vervangen en PCM laten herprogrammeren.
     
  4. Volgens mij was er toch een probleem met de flexifuels zodra ze op E10 liepen?
    de computer paste alles aan, maar niet meer goed terug?
    Is volgens mij zelfs een update voor geweest voor deze klacht....
    Sowieso hanteer ik niet meer de termijn van 60.000km voor de platinum bougies
    maar intussen 40.000km ;)
     
  5. De Focus C-Max van rowicom kan ook met de gewone 1.8 16v Duratec HE in plaats van de 1.8 16v Duratec HE flexifuel zijn uitgevoerd. In 2006 waren beide motoren leverbaar.

    Bougies vervangen is uiterlijk 60.000 km/3 jaar. Wat als eerste komt geldt. Mijn iridium bougies komen over 3 jaar aan de beurt.
     
  6. Mijn C-Max is inderdaad uitgerust met een gewone Duratec motor.

    Ondertussen heb ik het probleem wat specifieker in beeld. Met name als de motor koud is en 'op de choke loopt' (mag je dat nog zo zeggen) dan is ie heel grillig in het stationair toerental. Vooral als je na een koude start een paar honderd meter gereden hebt en bij een kruising moet stoppen bijvoorbeeld. Op het moment dat je de koppeling intrapt, zakt het toerental bijna helemaal naar 0, schiet door naar 3000 en komt dan weer op normaal, ca. 800 toeren.

    De bougies zijn van het dure type (was schrikken bij de laatste beurt, 17,50 per stuk) en zitten er pas ca. 8.000 km in.
     
  7. Het is een bekend probleem ze beginnen met een software update duratec motoren staan er om bekend dat ze vol worden gehoost met benzine bij koude motor
    Heb zelf ook een c max staan 1.8 het doseren van het gas was waardeloos lastig met optrekken geen een keer voeld hetzelfde aan
    Bij uitlezen bleek dat de gasklep een aantal keren buiten het bereik kwam
    Ze hebben de gasklep vervangen software update en nieuwe bougies erin
    Herken de auto niet meer terug met heel weinig gas geven is er makkelijk weg mee te rijden
    Koud geen problemen merkbaar

    Groeten Dennis
     
  8. zou brandstof additief toevoegen en na tank beurt nog een keer flesje in de tank gooien.
    dit heeft bij mij wel effect gehad toen.

    tevens heb ik ook vaak het idee dat als de tank ver leeg is je meer problemen met trillen krijgt en onregelmatig lopen

    met optrekken bij 2000rpm klein hikje maar kan mee leven.

    normaal tank ik pas als de lampje brandt. maar zie wie weet is het raadzaam om bij 3kwart al te tanken.
    of je nu 2 of 4 keer in de maand tankt dat maakt in principe niet uit
     
  9. Dit klopt helemaal.
    Echter is het niet altijd nodig de complete gasklep te vervangen. De gaskleppositiesensor volstaat meestal.
     
  10. Op onze auto zat nog garantie dus vond niet erg dat ze de complete gasklep vervangen hebben :)

    Of het echt gaskleppositiesensor heet durf ik niet helemaal te zeggen het is een fly by wire systeem dus gaspedaal is de potmeter en in de gasklep zit een servomotor die de gasklep bediend dus of de gasklepstand door de potmeter of door de gasklep door een extra sensor wordt doorgegeven weet ik niet mij lijkt het logisch dat de potmeter dit doet


    Groeten Dennis
     
  11. #11 JW, 6 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2013
    Op het gasklephuis zit een aparte gaskleppositiesensor. Deze sensor is geintegreerd in het deksel dat op de zijkant van het gasklephuis is bevestgd. Je moet dan ook het complete deksel vervangen. Dit is tevens het enige onderdeel van het gasklephuis dat los verkrijgbaar is. Als ik het me goed herinner kost het deksel met gaskleppositiesensor zo'n €125,- (een compleet gasklephuis kost zo'n €400,-).
     
  12. Sterker nog, als je in E-cat kijkt, staat zelfs de gaskleppositiesensor niet los afgebeeld. Er is echter een tsb waar het nummer instaat.

    Kost uit mijn hoofd 85 euro.
     
  13. Het vervolg op het verhaal van de C-Max die stationair soms rare capriolen maakt wat het aantal toeren betreft.
    Vandaag is de auto naar de Ford-dealer geweest. Uitlezen van de computer gaf geen storingen. Bij het proefrijden trad het euvel niet op. Tja, wat moet je dan?
    Ik heb toen besloten om een linkje van deze thread naar de werkplaatsreceptionist bij de dealer te sturen. Kort daarna belde hij mij op. Hij zei dat hij gelezen had, dat ik E10 getankt had. (Ik had hem dat aanvankelijk niet verteld, want dacht dat het niet meer ter zake deed nu ik ook al een keer normale 95 getankt had). E10 was het probleem zei hij. De E10 is erg schraal en daar doet een Duratec motor het gewoon niet goed op. Ze hadden dat al een paar keer eerder meegemaakt, zei hij.
    Ik kon de auto ophalen. Ze hadden een fles Fuel System Cleaner erbij gegooid en ik kreeg een fles mee voor het toevoegen bij de volgende tankbeurt.
    Volgens de werkplaatsreceptionist had ik heel veel mazzel, want door het tanken van E10 kan de motor (zuigerwanden) ernstige schade oplopen omdat er te weinig smering in zit.

    In eerste instantie was ik blij 'dat het lek boven was', dat de oorzaak van de vreemde stationaire toerentaluitschieters bekend was. Later thuis begon ik te twijfelen. Vooral toen ik bijvoorbeeld dit las.
    Ik heb na het ophalen bij de dealer nog niet veel gereden met de auto. Op de 5 km van dealer naar huis heb ik het euvel in ieder geval niet meer geconstateerd, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

    Vreemd verhaal, vinden jullie ook niet? Met een litertje olie erbij moest ik bij de dealer 106 euro aftikken.
     
  14. ze zitten in de war met gas
    als je op lpg of op lpi rijdt dan zit er geen smering in de brandstof.
    bij E10 wel
    dit wil niks meer zeggen dat er 10% alcohol in zit.
    in normale benzine zit ook al 2-5% alcohol in zo uit mijn hoofd.
    ivm alcohol te maken is van andere producten en benzine duur is. doen ze dit er bij voegen.

    als je zeker wil zijn dat het de brandstof is tank dan voortaan ook euro98 of hoger. dit scheelt met stationaair draaien van de motor wel degelijk. tenminste bij mij. motor moet er wel ff aan wennen. tevens met euro98 en zelfde rijstijl kun je de zuiniger mee rijden. op tank kun je 5-30km verder rijden zonder dat je veel doet. onder de streep is euro98 en euro95 bijna even duur als je per km kijkt.
    nadeel is dat je bij pomp wel meer betaalt en dat dit psychisch zegt dat je euro95 moet tanken

    ik ben nu gewend dat de motor stationaair niet super rustig is. vindt dat ook niet zo dramatisch erg. zolang de motor me niet in de steek laat.
     
  15. Is het geen ethanol wat je bedoeld? Het is E10;)
     
  16. #16 DexterXL, 15 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2013
    alcohol gooi je toch niet in de auto? dat hoort in de mens:mrgreen:

    Ook hier draait de 2.0i op euro98, dit is echt merkbaar, en loopt er
    "super" op, stationair rustiger, pakt beter op, maar hier is dan ook
    alles schoon, nieuwe bougies, gasklephuis, luchtinlaattraject,
    maar dan nog is 1:12.5 het max haalbaar
     
  17. Ethanol E10 is alcohol nou ja plus minus ongeveer, spreektaal hoor ik wel vaker.
     
  18. Misschien te voorzichtig, maar zelf zou ik E10 alleen tanken als ik een flexifuel uitvoering had. Zolang ik mijn Focus II rijd, kent deze alleen onderstaande.
     

Deel Deze Pagina