1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Brandstofverbruik bijhouden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Coyote, 18 mrt 2023.

  1. Bovenstaande las ik in een ander topic. Om niet off topic te gaan een nieuw topic geopend.

    Zo'n Excel bestandje had ik in het verleden ook gemaakt voor mijn brandstofverbruik. Vanaf 2007, toen ik een VW Golf kocht (vloek ik nu? ;)) elke tankbeurt genoteerd. Mee verder gegaan toen ik in 2011 een nieuwe Ford Fiesta kocht. Je schrikt wel wat je door de jaren heen aan brandstofkosten hebt. :think:

    Enkele jaren geleden kwam ik de app Road Trip tegen. Ik heb voor de betaalde versie gekozen, je hebt ook een Lite-versie. Hiermee kan ik alle kosten die ik heb aan de auto registreren en bijhouden. Werkt op meerdere apparaten (gebruik 'm op mijn iPhone en iPad) en de data wordt gesynchroniseerd zodat beide apparaten steeds actueel zijn. Vind het zelf een erg fijne app. Als je wilt kun je van meerdere auto's tegelijk de (brandstof)kosten en het verbruik bijhouden.

    Ook nu ik sinds 2021 een Ford Focus heb, gebruik ik het na elke tankbeurt. Zelfs de wasbeurten en onderhoudskosten verwerk ik erin.

    Wellicht een ideetje voor anderen? Ik heb geen belangen in de app maar het leek me leuk deze te delen. :)

    Hieronder enkele screenshots (hopelijk zichtbaar, nu ik het geplaatst heb zie ik enkel x-jes).

    Roland

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  2. Wellicht voor de PHEV rijders onder ons de www of app van spritmonitor.de of zijn er meer bruikbare apps voor hybride rijders.
     
  3. Heb zelf google excel programma, kan op alle apparaten zo benaderen als ik op google inlog.
    Ook daarin kan ik kosten als wegenbelasting en verzekering in zetten. Nadeel dat je het niet automatisch elke maand er bij komt en dus met de hand bij moet zetten.
    Ook al zou daar een aparte functie het mogelijk moeten maken
     
  4. Ik wil helemaal niet weten wat het kost,het geld gaat evengoed wel op.
     
    Patman, hoomer, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. @Bertus 7
    Gaat soms ook niet zozeer om de kosten. Maar meer om te zien hie zuinig je rijdt. Dan vooral het gemiddelde. Zo weet ik dat 1.6ecoboost met korte stukken net zoveel verbruikt als me 2.0duratec.
    En dat 1.0ecoboost juist zuiniger is dan beide andere motoren.
     
  6. Ik wil ook niet weten wat het kost, dan pak ik straks alleen nog maar de fiets whahaha
     
  7. Weer wat stadskilometers achter de rug, en het gemiddelde kruipt zo weer naar 6,5l/100km. Dus nee, ik wil het eigenlijk ook niet weten.
    Maar goed, ga het gemiddelde toch maar een tijdje bijhouden.
     
  8. de BC klopt aardig met wat ik tank en of het nou een litertje meer of minder is....:banana:
    had ik maar geen :st: moeten kopen :witte vlag:
     
    hoomer, Ecobeast en Nop vinden dit leuk.
  9. Mee eens. Daarbij verbruikt mijn ST zelfs nog ietsje minder dan de Seat Leon met 150 pk. die ik hiervoor had. En ik rij echt niet rustiger met de ST dan met de Leon…. Power komt nu eenmaal uit brandstof.:rock:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Ik gebruik deze app al sinds 2008 en ben er uitermate tevreden over. Het feit dat je een totaal overzicht kan creëren van de kosten van de auto vind ik bijzonder handig.

    Omdat ik de app al wat jaartjes gebruik met verschillende Ford mobielen kan ik in een handomdraai een overzicht generen van de kosten welke zoal gepaard gaan met het bezitten van een model als een MK2 ST, een 1.6 Ecoboost, een MK3 ST3, een MK3 RS en een Puma. Los van het feit dat ik het leuk vind dergelijke info bij te houden wil ik ook graag weten wat de RS me zoal kost per jaar ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Ik gebruik al jaren spritmonitor.
    Je kan dan ook makkelijk jouw verbruik vergelijken met anderen.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  12. Ik vraag me wel eens af hoeveel een ST3 gaat verbruiken in mijn situatie. Rij nu 1.6 ecoboost en doe daar 25000 km per jaar mee. gemiddeld zo'n 1 op 12. Als ie warm is spaar ik hem niet. @Iodokus wat is jouw ervaring tussen beide modellen?
     
  13. Gerard… het is een diesel :baeh:
     
  14. ik denk dat jij minder brandstof verbruikt ;)
    :st: >> diesel >> NM >> :bingo: :mrgreen:
     
    Patman vindt dit leuk.
  15. Dat moet wel lukken denk ik, het is dan wel wat ik persoonlijk ervaren heb. Dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk ;)

    [QUOTE="Ecobeast, post: 1821927465, member: 92054"Als ie warm is spaar ik hem niet.[/QUOTE]
    Dit is dan ook waar ik even mee begin. Ook ik heb nooit echt aan het sparen van auto's gedaan (wel sparen voor) dan had dat stuk blik maar geen auto moeten worden :mrgreen:
    Het is natuurlijk wel zo dat als je een 1.6 regelmatig flink op z'n straat trapt het verbruik fors toeneemt. Dat is bij de ST niet anders, maar als je de grenzen van de ST opzoekt gaat het verbruik echt significant omhoog en is deze toename niet te vergelijken met die van de 1.6.
    Alles komt dus neer op het gebruik van het rechtervoetje. Kan je dat voetje een klein beetje onder controle houden dan zal je zien dat het verbruik van de ST redelijk gunstig is t.o.v. de 1.6 als die flink op zijn straat getrapt wordt om een ST bij te kunnen houden :thumbup:

    Dan wat cijfers, ik heb de RS er ook maar bij gezet ;)
    Ik ga uit van het aantal kilometers die ik jaarlijks met beide auto's reed (± 35K) over een periode van 3 jaar. Let wel in het geval van all in kosten betreft het natuurlijk ook zaken die per persoon en provincie verschillen (verzekeringen, wegenbelasting, mods, etc).
    Verder moet je bedenken dat ik de ST in mijn bezit had toen de bandstofprijzen laag waren zeker als je dat vergelijkt met nu. De brandstofprijzen lagen zelfs iets lager dan in periode dat ik de 1.6 Ecoboost had.

    Kosten per kilometer (100K all in)
    MK3 1.6 Ecoboost - €0,253
    MK3 2.0 Ecoboost ST3 - €0,246
    MK3 2.3 Ecoboost RS - €0,425

    Verbruik (100K)
    MK3 1.6 Ecoboost - 7,94/100 km (1 / 12,52)
    MK3 2.0 Ecoboost ST3 - 9,22/100 km (1 op 10,85)
    MK3 2.3 Ecoboost RS - 11,03/100 km (1 op 9,07)

    Brandstofkosten (100K)
    MK3 1.6 Ecoboost - €14782
    MK3 2.0 Ecoboost ST3 - €15192
    MK3 2.3 Ecoboost RS - €20701

    Onderhoud/reparatie/mods (100K)
    MK3 1.6 Ecoboost - €4411
    MK3 2.0 Ecoboost ST3 - €3917
    MK3 2.3 Ecoboost RS - €10794

    Kosten per dag (100K all in)
    MK3 1.6 Ecoboost - €20,79
    MK3 2.0 Ecoboost ST3 - €19,98
    MK3 2.3 Ecoboost RS - €28,23
    Ik heb de ST iets meer dagen in mijn bezit gehad vandaar dat de kosten per dag iets gunstiger zijn.
     
    PhoenixNLx, gerardTDCI en Tom91 vinden dit leuk.
  16. Zo de kosten voor de RS zijn wel significant meer zeg, heb je topic wel doorgenomen, maar even niet onthouden wat je reparaties waren. Wat heeft ervoor gezorgd voor die verdubbeling?
     
  17. Dank je wel!
     
  18. Kosten die ik met de ST nooit heb gehad of minder vaak zijn vervangen:
    - Nieuwe brandstoftank
    - Nieuwe velgen winterbanden (ST velgen paste niet meer)
    - Extra set TPMS sensoren
    - Set winterbanden
    - 2 sets zomerbanden meer dan bij de ST (100K)
    - 2 keer cardan/diff olie verversen (behoorlijk prijzig)
    - Elke 10K olie verversen
    - Rem schijven (+ blokken) voor en achter vervangen (upgrade)
    - Mountune tuning
    - Koppeling en vliegwiel vervangen (kostbaar geintje)
    - Vaker bougies vervangen (dus buiten beurten om)
    - Achterste motorsteun vervangen
    - Schade herstel (boem is ho! stom, stom, stom)
    - Cobra auto alarm laten plaatsen
    - Sync2 naar Sync3 upgrade
    - Diverse interieur en exterieur hebbedingen die ik op de ST nooit heb doorgevoerd.

    En niet te vergeten dat alles simpelweg duurder is geworden en dan heb ik het voornamelijk over de onderhoudsbeurten. Als ik de prijzen naast elkaar leg dan is een vergelijkbare onderhoudsbeurt, bv ST 80K vs RS 80K, tegenwoordig al snel tussen de €75 en €120 duurder.
    Let wel dit is geen klaagzang auto rijden is gewoon erg kostbaar, maar de RS is het waard :thumbup:

    Overigens mag ik niet klagen aangezien er heel veel kosten zijn gemaakt die ik nooit heb hoeven betalen omdat dat allemaal onder garantie is vervangen.
    - Koppakking
    - Injectie systeem
    - lage- en hogedruk brandstof pompen
    - Katalysator
    - Differentieel voorzijde
     
    gerardTDCI en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  19. Dank voor je uiteenzetting. Zit zelf ook even op een rijtje te krijgen wat ik moet doen en kan verwachten zeg maar....

    Zie dikgedrukt
     
  20. Met welke Focus?:mrgreen: En NM… overrated. Just like smokey old diesels. Diesel is voor trekkers. RPM’s that’s what gets me going :rock:
     
    gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina